menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Klimop verwijderen uit hekwerk

Ga naar meest recente reactie

mischa77

Mischa77

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik heb al wat tips gelezen maar heb niet mijn eigen situatie zien langskomen. Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven.

Ik heb een hekwerk waar de vorige bewoner van mijn huis klimop op heeft laten groeien. Het is teveel onderhoud voor ons (het is zo'n 15 meter en het groeit tegen het huis op en over het terras, en wij zijn luie tuinierders ).

Nu wil ik de hele klimop weghebben maar het hek willen ik en mijn buurman behouden. Het is een metalen hekwerk dat we daarna met rietmatten of iets dergelijks willen bekleden. Hoe kan ik de klimop verwijderen zodat het hek heel blijft? Ik hoorde afzagen bij de grond en dood laten gaan, maar hoe lang duurt dat? Het is een stevig hek, kan ik het er niet gewoon uittrekken?

Alvast bedankt!

Mischa
zaterdag 24 maart 2012 - 10:06
minouke

Minouke

Zal een serieus werk worden Micha,


-onderaan afzagen, wortels uitgraven of Roundup gebruiken (verdelgingsprodukt! liefst niet maar dit moet je zelf beslissen)
- de klimop tegen het hek kan je dan lostrekken, heb je wel sterke spierballen voor nodig OF het een paar maanden laten afsterven en dan lost het gemakkelijker.
- de rest van de wortels (zuignappen) met een metalen borstel en hoge drukreiniger verwijderen.

succes want 't is hard labeur, en welkom op het forum

groetjes
Chantal
zaterdag 24 maart 2012 - 18:26
vulk

Vulk

Ik heb recent een klimop (3 moederplanten) verwijderd van 15 jaar oud die tegen een muur stond.
Het is inderdaad hard labeur ,vooral de wortels zijn leuk. Diep uitgraven en een kapmes bij de hand houden zou ik zeggen.

Succes!
zaterdag 24 maart 2012 - 18:32
deHaan

DeHaan

Bij Hedera heb je beslist geen Roundup nodig, of je moet teveel geld hebben.
Wat de Hedera in het hekwerk betreft ga met een goede snoeischaar knippen, trek met je handen wat weg en na wat tijd ben je klaar.
zaterdag 24 maart 2012 - 21:17
mischa77

Mischa77

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ga een tuinman laten komen. Ik durf t zelf niet aan, dus voor alle zekerheid toch maar de professional.

Bedankt!

Mischa
zaterdag 5 mei 2012 - 12:59
PierWietken

Tekst aangepast

PierWietken

Ik zou die van mij ook willen verwijderen van tegen een muur. Het zou goed zijn om kort tegen de grond af te knippen/zagen en het gedeelte tegen de muur zou dan afsterven. Nadien de wortel verwijderen. Klopt deze stelling?

RoundUp wil ik NIET gebruiken, ben ik faliekant tegen.
zondag 23 september 2018 - 11:38
Petrus 53

Petrus 53

Hallo PierWietken,

Helemaal eens met je stelling dat je gewoon de klimop onder moet afzagen en dan sterft de rest vaneigens af en kan je naar een tijd makkelijk eraf halen oftewel los halen.
maar zeker de wortel er helemaal uit halen anders schiet de klimop weer uit.
Veel succes ermee.
zondag 23 september 2018 - 13:05
babsieNancy

BabsieNancy

Tis inderdaad een zwaar karwei,als je kunt ,beginnen bij de loszittende bladeren of takken naar de hoofdwortels toe trekken,in de winter groeien ze iets trager ,dus tbeste moment nu.Zo doen wij het altijd en met resultaat .Wel opletten voor voegwerk,
Hoofdwortels kan je uitgraven .
Veel succes
zondag 23 september 2018 - 15:00
Tuinprins

Tuinprins

Houd er wel rekening mee dat een gedeelte van de hechtwortels van de klimop op de muur achter blijft. Veel mensen vinden dit er lelijk uitzien. ALLE hechtwortels verwijderen gaat eigenlijk alleen met zandstralen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 september 2018 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon