menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk met schimmelvlekken op takken en stam

Ga naar meest recente reactie

Wimmm

Wimmm

Hallo allemaal!

Onze haagbeuk heeft al een aantal jaar last van schimmelvlekken op de stam en takken. Het zijn relatief grote grijsgroene ovale vlekken met zwarte puntjes erin. Elk jaar komen er meer en meer bij. Alle bomen hebben er last van maar de bomen met de meeste schimmel zijn merkelijk dunner, kronkeliger en hebben heel weinig vertakkingen. De haag heeft ook elk jaar last van meeldauw, verkleurde en verschrompelde blaadjes ...

Een van de bomen is ook al helemaal gesneuveld aan 'gewoon meniezwammetje'. Op de restanten zitten nog kleine oranje puntjes.

Is er iemand die deze schimmel kan identificeren? Ik heb een foto bijgevoegd in deze post, maar mocht dat nodig zijn kan ik er altijd nog een paar mailen.

Alvast heel erg bedankt!
Wim

Struiken & Bomen

zondag 18 maart 2012 - 22:16
Wimmm

Wimmm

Nog een foto...

Struiken & Bomen

zondag 18 maart 2012 - 22:19
Wimmm

Wimmm

En nog een foto van de weinig vertakte dunne boompjes.

Struiken & Bomen

zondag 18 maart 2012 - 22:21
Wimmm
zondag 18 maart 2012 - 22:41
Tuinman65

Tuinman65

Ik begrijp dat je wanhopig bent maar volgens mij moet de situatie ter plaatse bekeken worden.

Leo
zondag 18 maart 2012 - 22:47
WiPe

WiPe

Op het eerste zicht lijken die schimmelplekken op korstmos. Die zwarte puntjes preken dat dan weer tegen. Maar het kan natuurlijk een combinatie zijn van korstmos en schimmel.

Meniezwametje is eerder een symptoom dan een aantasting in die zin dat die schimmel alleen voorkomt op ernstig verzwakte planten(delen). En eigenlijk vermoedt ik dat je die zwarte schimmelpuntjes ook op dezelfde manier moet bekijken: als een aanwijzing dat je haag ernstig verzwakt is.

Het valt bovendien op dat de haag slecht groeit en slecht vertakt is. En dan ben ik toch geneigd om eerst en vooral naar de groeiomstandigheden te kijken.

De planten zouden te maken kunnen hebben met zuurstofgebrek in de bodem. Dat zou kunnen komen door te diep planten, wateroverlast, verslemping of ophogen, of een combinatie van deze factoren.

Je moet dus naar mijn idee eerst uitzoeken wat er aan de hand is en dan de standplaats aanpakken. Dat kan, afhankelijk van de oorzaak, door de bodem los te maken, te ontwateren of zelfs de haag uit te graven en opnieuw te planten.

Het lijkt me ook gene slecht idee om de bodem nadien te verbeteren met kompost om de bodem te verbeteren en het bodemleven op gang te brengen.

Het lijkt me in deze geen goed idee om de haag te bemesten met een snel werkende meststof. Ik verwacht dat daardoor de planten in eerste instantie wel beter kunnen gaan groeien, maar dat vooral de aantastingen die op de planten zitten gaan profiteren van die bemesting.

Ole
maandag 19 maart 2012 - 12:42
Bombycilla

Bombycilla

dit is gewoon korstmos,ook die met de zwarte puntjes.
onschuldig voor de boom.
maandag 19 maart 2012 - 14:16
Wimmm

Wimmm

Bedankt voor de reacties!

Thx WiPe ook voor de input, ik was ook al in die richting gaan denken. De grond onder de bomen waar er geen onkruid ligt bloot (geen mulch), dus dat is volgens mij een dubbel probleem: geen organisch materiaal in de bodem, slecht bodemleven en onkruid die met voedingsstoffen gaan lopen. Ik ga dat eerst en vooral aanpakken. De buurman heeft ook een 'engelse tuin' waar de planten anderhalve meter hoog voor de haag staan. Veel licht en lucht kan er ook niet meer aan...

Bedankt voor de tips! Ik ga proberen de groeiomstandigheden voor de bomen te verbeteren en dan zie ik wel als die schimmel/mos weggaat of op z'n minst niet bijgroeit.

Groeten, Wim
woensdag 21 maart 2012 - 10:11
Bombycilla

Bombycilla

geen schimmel/mos maar korstmos!
woensdag 21 maart 2012 - 17:54
Wimmm

Wimmm

geen schimmel/mos maar korstmos!
Bedankt! Kun je me ook zeggen waarom dat mos zo uitgebreid groeit op de stammen?
woensdag 21 maart 2012 - 18:20
Polplastron

Polplastron

Ik ga ook voor de combinatie van korstmos en schimmel zoal WiPe al aangaf.
En ja; ook ik zou eerder kijken naar de groeiomstandigheden dan naar enige bestrijdingsmiddelen die enkel symptomen bestrijden, maar niet de oorzaak.

Waarom korstmos zo uitgebreid groeit? Gewoon omdat het de kans krijgt. In een dicht vertakte haag zou het te weinig licht krijgen en minder voorkomen.

Korstmos is overigens geen mos, maar een samenwerking tussen schimmels en algen. De algen zorgen voor voedsel voor de schimmel, de schimmel zorgt dat de algen bepaalde voedingsstoffen kunnen opnemen en houdt het vocht vast. Het geheel van deze symbiose wordt korstmos genoemd.

Korstmossen doen geen enkel kwaad aan een plant en ik vind ze persoonlijk zelfs boeiend om te zien. Er zijn ongelooflijk veel soorten en vormen die vaak geheel niet aan elkaar verwant zijn.

Hopelijk ben je er wat mee.

Groeten,

Pol
donderdag 22 maart 2012 - 13:05
Bombycilla

Bombycilla

voor die met de zwarte puntjes ,google eens op Aspicilia
donderdag 22 maart 2012 - 17:25
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt er heel erg op inderdaad! Onschuldig dus?
donderdag 22 maart 2012 - 18:57
Bombycilla

Bombycilla

volgens mij wel,korstmossen hebben licht en lucht nodig,bij struiken die in goede conditie is het bladerdek te dicht voor korstmossen.
Het is dus een gevolg van zoals Wipe ook al noemde , slechte groeiomstandigheden of andere vormen van verzwakking.
donderdag 22 maart 2012 - 19:15
Wimmm

Wimmm

Hi allemaal!

Héél erg bedankt voor de uitleg en de nuttige tips! Ik heb er veel aan, en heb weer veel geleerd. Ik ga er direct werk van maken!

Nog een fijne en zonnige dag!
Grts, Wim
vrijdag 23 maart 2012 - 15:40
Tuinman65

Tuinman65

En wat ga je nu doen Wimmm???


Leo
vrijdag 23 maart 2012 - 23:28
Tuinprins

Tuinprins

Met een tandenbostel alle korstmossen wegpoetsen!!!
zaterdag 24 maart 2012 - 07:09
WiPe

WiPe

Groeiplaats aanpakken zeker? Wat zouden jullie als professionals anders doen?

Ole
zaterdag 24 maart 2012 - 07:55
Wimmm

Wimmm

Wel wat ik zou wíllen is waarschijnlijk iets anders dan wat ik ga doen. De haag is nl. een gedeelde haag met de buurman, en die is niet overtuigd van dezelfde principes.

Ik had de haag een verjonginskuur willen geven. Kort snoeien, zo is zeker al het dood hout weg, de meeste mosplekken en de vreemde kronkels in de takken. Kan er ook eens een jaar meer zon en wind tussen de takken en beginnen we volgend jaar opnieuw met verse twijgen. Dan al het onkruid vantussen de haag en mulchen met boomschors. Dat lijkt me een goede start om van te vertrekken.

Nu de buurman is niet akkoord, want als ik teveel terugsnoei zitten er 'gaten in z'n haag', mulchen kent ie blijkbaar ook niet en wil hij niet van weten want 'het gaat al jaren zo ook', en al het onkruid die altijd tussen de haag groeit is geen onkruid maar 'onderdeel van z'n engelse tuin'.

Ik denk dat het probleem van de haag identificeren een makkelijker klus was dan de buurman overtuigen van de oplossing. Maar ja, hij heeft ook recht op z'n visie en doorgaans is het de persoon die niets wil ondernemen die z'n gelijk krijgt

Wel héél hartelijk dank voor al jullie hulp.
Groetjes, Wim
zaterdag 24 maart 2012 - 09:58
Tuinman65

Tuinman65

Zoiets ter plaatse gaan bekijken is nog altijd het beste, zoals ik eerder schreef.
Wanneer Wim er een vakman bij haalt heeft hij meer kans op succes om die buurman te overhalen.
Dat heb ik ettelijke keren ervaren.

En los van wat hierboven geschreven staat, ik denk dat die haag te diep geplant is.

Leo
zaterdag 24 maart 2012 - 23:29
WiPe

WiPe

De kans is inderdaad groot dat die haag te diep geplant is. Dat is een fout die nog steeds heel vaak gemaakt wordt, ook door professionals. Dat probleem kun je alleen oplossen door de haag opnieuw te planten of de grond boven de wortels weg te graven.
Je kan dat makkelijk controleren door de spade te pakken en naast de haag te graven en te kijken hoe diep de bovenste wortels zitten.
Maar te diep planten is maar een van de mogelijke oorzaken.
Ik vind het hoe dan ook geen goed idee om de takken van de haag in deze situatie te gaan inkorten. Snoei is voor de plant altijd een belasting: de reserves die in de takken zitten worden met de takken mee verwijderd en de plant moet de overblijvende reserves gebruiken om de snoeiwonden af te grendelen en om de slapende ogen te laten uitlopen. Als sommige planten al aangetast zijn door meniezwammetje, ene typische zwakteparasiet, is snoei geen goed idee.

En wat het verbeteren van de groeiplaats betreft: dat kun je gerust langs ene kant van de haag doen. De haag zal er hoe dan ook voordeel aan hebben, ook als maar de helft van de groeiplaats aangepakt kan worden. Op voorwaarde natuurlijk dat daar de oorzaak zit.
zondag 25 maart 2012 - 09:40
Wimmm

Wimmm

Dat te diep planten vind ik een interessante invalshoek. Waarom precies kan dat zo'n effect hebben op de bomen? Ik begrijp dat het 'niet goed' is, maar wat precies is de theorie achter te diep planten? Dat zou best wel eens kunnen, ik ga dat deze middag eens checken.
zondag 25 maart 2012 - 15:17
WiPe

WiPe

Zuurstofgebrek aan de wortels lijdt tot verminderde opname omdat de plant in de wortels suikers moet kunnen verbranden. Verbranden van suikers is nodig omdat op die manier energie vrijkomt die nodig is voor de actieve opname van mineralen uit de bodem.
zondag 25 maart 2012 - 21:14
Wimmm

Wimmm

Ha zo... dus als ik het goed begrijp de stammen wat verder blootleggen, en... mulchen => beter bodemleven, meer wormen, meer wormgaten, meer zuurstof

Thanks!
Wim
zondag 25 maart 2012 - 21:58
Tuinman65

Tuinman65

Als ze te diep geplant zijn is er maar één oplossing. Terug opgraven en herplanten.
Ooit ontdekte ik in een tuin linden die 20 cm te diep stonden.
Op de vraag waarom kreeg ik als antwoord : dan waaien ze niet omver en heb ik geen paal nodig.

Leo
zondag 25 maart 2012 - 22:47
Wimmm

Wimmm

Praktische oplossing, toch?

Alleen ik denk niet dat haagbeuken van 20 jaar oud zich makkelijk zullen laten opgraven, maar ik moet ook eerst nog eens onderzoeken als dat wel het geval is, ik hou jullie op de hoogte.

Wim
zondag 25 maart 2012 - 23:02
Tuinman65

Tuinman65

Dat die haag 20 jaar oud is wisten we natuurlijk niet. En dat gaat dan ook niet meer lukken met veel kans op succes.

Leo
maandag 26 maart 2012 - 19:45
WiPe

WiPe

Als die haag al twintig jaar oud is, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze te diep geplant is. Normaal gesproken gaan planten die te diep geplant zijn, als ze er niet aan dood gaan, een aantal wortels omhoog laten groeien zodat ze toch aan zuurstof geraken.

Het kan natuurlijk dat er andere redenen zijn waardoor ze te weinig zuurstof krijgen aan hun wortels. Dat kan oa door bodemverdichting, ophogen of door wateroverlast.
maandag 26 maart 2012 - 20:15
Tuinman65

Tuinman65

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat er iemand met ons voeten aan het spelen is.

Leo
maandag 26 maart 2012 - 23:28
Wimmm

Wimmm

@WiPE: Oké bedankt. Ik ga die piste onderzoeken en proberen de haag te mulchen en wat compost toe te dienen zodat er mettertijd meer zuurstof aan de wortels geraakt. Veel meer dan dat zal niet lukken denk ik, maar ik ben blij dat ik weet in welke richting te kijken en uit te proberen. Bedankt voor je hulp.

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat er iemand met ons voeten aan het spelen is.

@Leo: Met alle respect voor je uitleg, maar ik zou wel eens willen vragen wie je bedoelt, want "iemand" klinkt nogal vaag, dus als je wil beschuldigen doe het dan direct ofwel zeg je er niets over. Ik hoop alleszins dat je niet mij bedoelt, ik zie ook niet in waarom je dat zou denken. En de anderen die me geholpen hebben helemaal al niet, dus eerlijk gezegd weet ik niet wat je hier allemaal aan het verkondigen bent.
dinsdag 27 maart 2012 - 09:08
Tuinman65

Tuinman65

Je had tenminste van in het begin kunnen zeggen dat die haag er al 20 jaren staat.
Wanneer die inderdaad te diep geplant staat dan kan je daaraan nu niks meer aan veranderen.
De haarwortels die voedsel en water opnemen zitten inmiddels al heel wat verder dan in de nabijheid van je haag.
Dus, mulchen en wat dan ook aan de voeten van die haag heeft geen enkele zin.
Daar los je dat probleem niet mee op en denk er maar eens over na dat "opa" Leo het gezegd heeft.


Leo
dinsdag 27 maart 2012 - 23:38
Bombycilla

Bombycilla

zo is het maar net
woensdag 28 maart 2012 - 00:00
Wimmm

Wimmm

Ik was het inderdaad vergeten zeggen dat die haag al redelijk van leeftijd is, maar ik vond het nu net niet nodig om te beginnen zeggen dat ik met jullie voeten aan het spelen ben. Ik kom maar voor wat vriendelijk advies en het was maar gewoon een foutje...

Maar goed, ik denk zeker over al jullie advies na. Bedankt.
Groeten, Wim
woensdag 28 maart 2012 - 08:50
WiPe

WiPe

Ik vind dat Leo dik gelijk heeft. En de volgende keer zou ik dan ook willen dat je ineens zelf de oplossing geeft ook.

Te diep planten is ten andere nooit meer dan een van de mogelijke oorzaken geweest. dat moet gecontroleerd worden, en dat kan pas nadat we suggesties gedaan hebben...

Maar Leo had van in het begin al gezegd dat de situatie ter plaatse bekeken moest worden. Hij wist al van in het begin dat het niet pluis was.

Ole
woensdag 28 maart 2012 - 10:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon