menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus boom snoeien

joh

Joh

toen wij in 2009 in dit huis / tuin kwamen wonen, troffen wij een tuin aan, die sinds 1975 geen onderhoud heeft gehad.
zo ook 1 , 15 meter hoge taxus boom , +/- 5 meter breed. Vorig jaar werden grote stukken bruin. Ik wil deze graag flink inkorten/ snoeien. Wanneer mag dat en waar moet ik op letten ?

ook staat er een 25 meter hoge , kompleet uitgeschoten hulst boom. ( nooit een bes gezien) Wanneer mag ik deze snoeien en of toppen ?
graag uw advies.
zaterdag 10 maart 2012 - 14:39
deHaan

DeHaan

Je mag en kan ze nu beide snoeien.
Maar voor je ze lager maakt zou ik er toch nog even over nadenken.
Een Taxus en een hulst van deze grote zou ik zuinig op zijn.
zaterdag 10 maart 2012 - 17:41
WiPe

WiPe

Toppen is n iet echt een goed idee. Taxus en Hulst van die grootte zijn erg zeldzaam. Het is een optie om de onderste takken te verwijderen en de bomen op te kronen. Op die manier kun je de tuin meer open maken en het uitzonderlijke karakter van deze uitzonderlijke solitairen optimaal benutten.
zaterdag 10 maart 2012 - 18:03
Pieter2

Pieter2

Een opgesleunde hulst vind ik dus echt magnifiek. Idem voor oude taxussen die je o.a. in kasteelparken nog tegenkomt. Ben benieuwd naar wat foto's... De reden dat hulst geen bessen draagt is omdat er mannelijke en vrouwelijke planten zijn. Je hebt dus een mannelijke boom.
zaterdag 10 maart 2012 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon