menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen planten voor brandhout

Ga naar meest recente reactie

foedjes

Foedjes

hallo,
Eindelijk hebben we ons eigen huisje gekocht,met zo'n 20are grond bij om ons schildpadvijvertje, konijnen, kippen en een pony op te laten. Ons huis gaan we verwarmen met cv op stookolie en ook aanvullend met een houtkachel. We zouden graag -voor een deel- onszelf voorzien van brandhout maar weten niet of dit met zo'n kleine opp grond wel haalbaar is, want we willen enkel op de kant van de tuin bomen planten om zo het midden vrij te houden . Wie kan ons raad geven ivm welke soort we het best planten (snel groeiend/ traag verbrandend/ droogtijd/ afstand van bomen van elkaar enzv)
Rondom de tuin grenzen er weiden en velden van de boeren en 1kant is straatkant, moeten we wettelijk een bepaalde afstand houden van de aangrenzende landerijen en hoe zit het met de straatkant ?
Het is ook zware kleigrond, kunnen we daarin ook fruitbomen planten en zoja welke?
alvast bedankt voor alle raad!
*oja ik bedoelde eigenlijk dat we 3 kanten van de tuin willen gebruiken voor bomen maar het midden willen vrijlaten, maar dan nog zal dat veel te weinig zijn zeker?
woensdag 8 februari 2012 - 18:41
sugar

Sugar

Als je een hectare grond hebt zou je dat kunnen overwegen, maar één zijde van een perceel van 20 are, lijkt me vrij weinig.
woensdag 8 februari 2012 - 19:29
Pieter2

Pieter2

Dat is inderdaad veel te weinig.

Hout oogst je best uit een houtkant. Dus plant heel de kant vol met inheemse soorten die streekeigen zijn. Dat kan je dan om de 7 à 12 jaar kappen (kan ook gefaseerd, dus ieder jaar enkele meters...). Surf eens naar http://www.plantvanhier.be/plantengids. Duid je streek aan en daaruit kun je de soorten kiezen.

Een ideale soort is bijvoorbeeld de zwarte els. Die gedijen goed op natte kleigronden en lopen ook heel goed opnieuw uit. Schietwilg, grauwe wilg en hazelaar zullen het ook goed doen en lopen ook goed uit na de kap.

Gebruik van streekeigen soorten is voordelig naar groeisnelheid, ze zijn minder gevoelig voor ziektes en je brengt er meer fauna mee naar je tuin. Aangezien je ingesloten zit door weilanden kun je veel vogels, maar ook zoogdieren lokken in een houtkant.

Voor een haag (geschoren tot 2m hoog) blijf je 0,50cm van de scheidingslijn. Voor een houtkant (om de 7 à 12 jaar kappen) blijf je 100cm van de scheidingslijn.

woensdag 8 februari 2012 - 19:56
foedjes

Foedjes

toch al bedankt voor deze raad, er zullen wel nog veel vraagjes volgen tot later
woensdag 8 februari 2012 - 20:59
Esem

Esem

Denk er aan,
plant je en boom in je eige tuin dan moet je alsnog een aanvraag indienen om deze te mogen kappen.

Gr E,
donderdag 9 februari 2012 - 18:05
Pieter2

Pieter2

Esem, klopt niet... Een houtkant beheer je volgens de regel dat je die cyclisch gaat kappen. Dat valt onder regulier beheer en heeft niet de bedoeling de boom te verwijderen, maar opnieuw uit te laten lopen. Hiervoor hoef je dus geen vergunning voor aan te vragen. Als je bijvoorbeeld een oude, doorgeschoten houtkant terug wilt kappen moet dat wel. Als je een aanplant voor de eerste keer kapt, zijn de stammen nooit groter dan 1m omtrek.

donderdag 9 februari 2012 - 19:12
Esem

Esem

Duidelijk lezen, heb heb het hier niet over een walkant ik heb het over bomen.

En ik heb er bij geschreven dat wanneer je een boom gaat kappen en niet gaat snoeien.

Gr E, 0246:

Ik ken een persoon die een eik in de tuin heeft laten kappen, een fikse boet heeft moeten betalen.
donderdag 9 februari 2012 - 22:35
bd

Bd

bezint voor ge begint,
het kan zeker geen kwaad dat je bij de bevoegde instanties informeert
wat wel en wat niet mag,
bij de technische dienst van je gemeente of stad
zullen ze je verder kunnen helpen
groetjes
zaterdag 11 februari 2012 - 14:27
Chef

Chef

Je zou misschien knotwilg, knoteik, knotessen en ook elsen kunnen planten. Gewoon om de paar jaar alles wegsnoeien op de gewenste hoogte. Het groeit vanzelf weer aan. Zo kun je eindeloos oogsten van je bomen.

Wilg groeit het snelst, dus je hebt snel veel opbrengst maar deze houtsoort brandt helaas erg kort. Eik en es branden het langst, maar groeien helaas erg langzaam.
zaterdag 11 februari 2012 - 16:21
vulk

Vulk

Ik denk niet dat je zo aan uw volledige nodige houtvoorraad komt, maar alles wat je hebt, heb je...
zaterdag 11 februari 2012 - 17:17
LOBU

LOBU

met knotes zou ik maar even wachten, er zit momenteel een ziekte (Chalara fraxinea)op de essen die vreselijk aan het huishouden is (men vergelijkt al met de iepenziekte). Even opletten met het aanplanten van Fraxinussen dus

Mij lijkt de reeds vermelde Alnus glutinosa perfect en die kan je in Vlaanderen wettelijk zonder vergunning knotten op 1à2m boven de grond wanneer je dat wil (ook als het al een dikke boom is).
zaterdag 11 februari 2012 - 19:01
edwin2

Edwin2

Hallo , ik heb zo een goede 20a25are die ik graag een bosje zou aanplanten , welke soort zet ik best , had het graag vrij snel beetje dichtgegroeid , mag nogal wild zijn , beetje zoals de boorden naast de autostrades , deze kan ik dan ook kappen voor brandhoud ? Wil er wel enkele grotere soorten tussen zetten zoals beuk en eik , kastanje ,
Laat maar horen wat julli voorstellen zijn ????????
dinsdag 27 maart 2018 - 13:16
Roeli

Roeli

Misschien een probleempje ?
Wanneer je bomen groot genoeg zijn om hout te leveren, zijn open haarden en houtkachels waarschijnlijk verboden wegens vervuiling van de lucht en het milieu.
dinsdag 27 maart 2018 - 14:22
edwin2

Edwin2

Roelli ,
Je hebt voor een deel gelijk ,
Maar denk dat er veel grotere vervuilers zijn , autos . Fabrieken ,enz .
woensdag 28 maart 2018 - 09:18
Carib

Tekst aangepast

Carib

Een paar citaten: " Uit cijfers van de website emissieregistratie.nl blijkt namelijk dat alle houtkachels tezamen goed zijn voor bijna net zoveel fijnstof als al het wegverkeer in Nederland."
" Niet de uitstoot van dieselwagens maar houtkachels, open haarden en kampvuren jagen het meeste fijn stof rechtstreeks de lucht in. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag. 10 december 2013" .

En dan hebben we het nog niet eens over het binnenmilieu. De GGD waarschuwt voor de gezondheidsrisico's die de bewoners van een huis, waar regelmatig hout gestookt wordt, lopen.


woensdag 28 maart 2018 - 16:41
WiPe

WiPe

Wat voor grond heb je, De meest ideale soortenkeuze hangt nauw samen met de grondsoort.
zondag 1 april 2018 - 16:06
leerling

Leerling

@Carib
Wat je schrijft klopt grotendeels, maar het probleem wordt vooral veroorzaakt door de oude generaties houtkachels. De nieuwe generaties zijn veel performanter en schoner. Er zouden er zelfs zijn die helemaal geen fijnstof uitstoten.
Om die reden wil minister Schauvliege (Vlaanderen) een premie geven voor de vervanging van oude houtkachels. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/22/premie-voor-nieuwe-houtkachel/
zondag 1 april 2018 - 17:06
Carib

Carib

@leerling: ik reageerde enkel met wat citaten nav de de opmerking dat andere zaken vervuilender zijn. Ik ga de discussie niet aan over 'schone' kachels, want hierover is haast niet te discussiëren met stookliefhebbers. Feit is wel dat veel verhalen over 'schoon of duurzaam stoken' later door testen weer achterhaald blijken.
maandag 2 april 2018 - 15:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon