menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sparren snoeien

Ga naar meest recente reactie

vulk

Vulk

Tuinliefhebbers,

mijn vrouw en ik hebben een nieuwe woonst gekocht.
Er staat langs beide kanten een haag in sparren die slecht onderhouden is.

De haag loopt langs de oprijlaan richting de garage. Ik zou graag wat meer plaats maken. De gietijzeren poort gaat zelfs niet meer helemaal open omwille van de te brede haag.

Hoe snoei ik nu die haag zodat ze veel minder breed is zonder ze kapot te doen?


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 januari 2012 - 21:18
minouke

Minouke

op de foto zie ik niet echt van wat voor soort coniferen de haag is maar alleen Taxus kan men terugzetten ( ver terug snoeien).
Ik heb wel de indruk dat het hier om een leylandii gaat en die kan men niet ver terugsnoeien, je zou gewoon bruine plekken krijgen en het duurt weer erg lang voor die eruit groeien maar weer met het gevolg dat ze terug zo breed zou worden, of voor goed bruin en dor worden.
Leylandii groeit erg snel maar wordt ook erg breed.

groetjes
Chantal
vrijdag 27 januari 2012 - 22:24
Tuinman65

Tuinman65

Als ik u was moet die haag er uit. Behalve Taxus zijn coniferenhagen niet meer van de tijd.
vrijdag 27 januari 2012 - 23:33
vulk

Vulk

Er staat bijna 80m van die haag... Ik vrees ook voor de oprit als ik die haag er uit trek.

Ik vreesde al dat diep terug snoeien geen goed idee ging zijn.
2x op een jaar gewoon snoeien heeft geen zin?
zaterdag 28 januari 2012 - 06:22
minouke

Minouke

2x op een jaar gewoon snoeien heeft geen zin?

Dat moet je zo al met een leyandii, en niet tot in het bruin(hout) snoeien.
Tuurlijk volledig weg halen is wel vervelend veronderstel ik omdat je dan 'bij de buren' zit.

Misschien de voorste die nodig zijn uithalen om de poort open te krijgen en daar iets anders zetten???
't is maar een ideetje ... het muurtje aan de straat verder trekken tot voorbij de poort.
zaterdag 28 januari 2012 - 06:52
vulk

Vulk

De voorste er uit halen was al in mij opgekomen ja. Ik zal beginnen met te snoeien en dan zie ik al waar we komen. Ik vind het sowieso nog wel een mooie haag eigenlijk.

Achter de haag staat nog een houten afsluiting.
zaterdag 28 januari 2012 - 06:53
minouke

Minouke

of andere scharnieren en de poort naar buiten laten opengaan??
zou dan opgelost zijn en je haag blijft...
Ik vind leylandii ook mooi het enig nadeel is die breedte hé
zaterdag 28 januari 2012 - 06:55
vulk

Vulk

Dat is ook nog een optie. Ik moet dan ook nog even bekijken of de auto er gemakkelijk langs kan. Als dat lukt is er verder ook geen probleem.

Maar de haag (netjes) dunner krijgen zal niet lukken dus?
zaterdag 28 januari 2012 - 06:58
minouke

Minouke

Maar de haag (netjes) dunner krijgen zal niet lukken dus?

jawel zolang je in het groen blijft en niet in het bruin gedeelte snoeit, een beetje (=enkele takjes bruin te zien) is niet erg maar te diep krijg je een lelijk dor zicht.
zaterdag 28 januari 2012 - 07:05
annis

Annis

Als het hier om een Cupressocyparis Leylandii haag gaat die moet je vanaf het begin smal houden en dat betekend minimaal 2 x per jaar snoeien. Als de haag eenmaal breed gegroeit is kun je hem niet meer smaller snoeien dan zit je in het dorre hout en dit groeit niet meer bij. We hebben zelf deze haag gehad en ook veelste breed laten uitgroeien nu hebben we deze afgelopen jaar gerooid.
Het voordeel van een Leylandii is dat deze snel groeit maar ook veel onderhoud vraagt.
Ik denk als je de voorste eruit haalt dan kijk je tegen de bruine binnenzijde aan en dat lijkt me niet zo fraai .
Annis
zaterdag 28 januari 2012 - 09:31
Tuinman65

Tuinman65

Ja, 80 meter haag weghalen is inderdaad nogal veel. Maar anderzijds, een verwaarloosde coniferenhaag krijg je in de meeste gevallen nooit meer goed.
En als ik de foto goed bekijk is die haag van boven breder dan vanonder wat totaal verkeerd is.

zaterdag 28 januari 2012 - 13:44
vulk

Vulk

Ik zal beginnen met snoeien. Worst case gooi ik ze er nog uit.
zaterdag 28 januari 2012 - 14:07
Pieter2

Pieter2

Prul!

zaterdag 28 januari 2012 - 16:10
vulk

Vulk

Dank voor de constructieve input.
zondag 29 januari 2012 - 08:05
Kriskras

Kriskras

vulk schreef:

Ik zal beginnen met snoeien. .. gooi ik ze er nog uit.

U bent toch niet verplicht alles in een ruk uit te doen. Waarom niet eerst de twee die het dichts bij de poort staan verwijderen?

Zo zou meteen het acute probleem worden opgelost, en hebt u ruim de tijd om na te denken wat in de plaats zou kunnen komen.

Een paar ideetjes: een haag met inheemse struiken zoals de gele kornoelje. Een fruithaag. Mogelijkheden genoeg.
zondag 29 januari 2012 - 13:42
vulk

Vulk

Ik ben deze morgen nog eens gaan kijken en de poort kan ook naar buiten toe open draaien. ;D
Ik heb ook de haag zelf eens bekeken en ik zou ze een heel stuk kunnen terugsnoeien voor ik aan het dorre gedeelte kom.

Ik ben benieuwd.
zondag 29 januari 2012 - 15:25
minouke

Minouke

eind goed al goed si want een nieuwe haag... allemaal goed en wel maar dan zit je weer jaren zonder privacy.
Zelf heb ik hier aan de straatkant beukenhaag, geplant 4jaar geleden en pas deze zomer zal ze echt volledig dicht zijn.
Ze waren al 150cm bij aankoop.

groetjes
Chantal
zondag 29 januari 2012 - 15:54
iecee

Iecee

een leilandi is wel van deze tijd
maaaar je moet hen heel vaak scheren ...vanaf het begin
en dan kan je hem perfect in vorm houden. smal en heel laag
zondag 29 januari 2012 - 18:15
Tuinman65

Tuinman65

Maar is wel heel vatbaar voor ziektes. Zoals Buxus te veel aangeplant en dan krijg je zoiets.
In vaktermen noemen ze dat monocultuur.
zondag 29 januari 2012 - 23:11
Pieter2

Pieter2

Net zoals 30 jaar geleden die blauwe coniferen (ken de Latijnse naam niet) goed in de markt lagen, zijn dat nu Thuja's en Cupressocyparissen. Duurzaam of onderhoudsvriendelijk zijn ze alle 3 niet. Ze zijn wel privacyvriendelijk, omdat ze zo snel groeien, en dat is juist de reden dat ze zo populair zijn. Het beste alternatief is Taxus, die groeit traag, maar je hoeft na 20 of 30 jaren teminste je haag er niet uit te halen. Een haag eruit halen is natuurlijk niet te onderschatten.

zondag 29 januari 2012 - 23:22
minouke

Minouke

zwijg me van Taxus!!!
In mijn vorige tuin had ik dat ook aangeplant maar is erg afhankelijk van de grondsoort.
Als je de zoekfunctie gebruikt hier bovenaan en je vult Taxus in krijg je een lange lijst van Taxusproblemen.
Taxus is al ook teveel geteeld geweest .

Persoonlijk vind ik Leylandii mooier dan Taxus, 'vrolijker' groen dan de donkere Taxus.
Maar alles heeft zo zijn voordeel en nadeel en moet je afwegen wat het best op die plek staat.
Maar bij natte zware grond is Taxus een ramp.


maandag 30 januari 2012 - 08:21
Pieter2

Pieter2

Akkoord minouke. Kies dan ook planten die kunnen groeien in de lokale bodemsoort én klimaat. Taxus moet je niet gaan planten op kleigrond! Taxus vraagt lichte zandleem en doet het uitstekend op droge tot matige vochtige zand, zandleem en leemgronden. De basis om planten te kiezen is de bodemsoort, iets wat veel mensen en zelfs architecten vergeten. Taxus doet het hier uitstekend (licht zure/neutrale zandgrond), maar dan moet je ook uit de beekvalleien blijven, want daar zit ook klei. Een inheemse plant op de juiste plaats is sterk en nagenoeg ongevoelig voor ziektes. Pas je plantenkeuze aan, aan de omstandigheden. En niet andersom.

maandag 30 januari 2012 - 08:41
vulk

Vulk

Privacy is sowieso niet echt een probleem. Achter de haag staat een houten schutting.

Mochten we de haag rooien, dan zou er een haagbeuk in de plaats komen. Die kan je tenminste om de X aantal jaar eens (per kant) terugsnoeien tot aan de stam.
zondag 12 februari 2012 - 11:09
vloeiende

Vloeiende

Sowieso eerst proberen, rooien kan je altijd, in gelijk welk seizoen.
Tracht uw haag bovenaan zo smal mogelijk te scheren, smaller dan onderaan, zoals al aangegeven in één van de antwoorden is dit beter, bovenaan zal je ook minder vlug in het dode hout zitten.
zondag 12 februari 2012 - 18:35
vulk

Vulk

Mocht het weer volgend weekend meezitten en ze geven geen vorst, dan zou ik ga ik er al aan beginnen denk ik. Bedankt voor de tips.
zondag 12 februari 2012 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon