menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gesteltakken van appelboompje

Ga naar meest recente reactie

putih

Putih

Ik heb eerder een vraag gepost op dit forum over de snoei van mijn appelboompje. (zie: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=43906)
Inmiddels heb ik de eerste snoei uitgevoerd, maar zit nog met 1 probleempje. Ik heb de top van mijn boompje ondersteund en een concurrerende 2e top weggesnoeid. Het boompje staat er nu weer fier bij, en zal dus weer wat meer omhoog groeien. Ik heb de onderste takken weggehaald, zodat de stam wat hoger wordt. Maar eigenlijk zou ik nog een paar takken weg willen halen aan de onderkant, zodat je wat meer onder het boompje door kunt kijken, en de groei dus wat hoger wordt. Nu lees ik het een en ander over 'gesteltakken'. Dat zijn de stevige hoofdtakken van het appelboompje. Kan je die gesteltakken ook wegsnoeien? Ik bedoel: nemen andere (dunnere) takken die functie dan over? De onderste takken van de boom zoals hij nu is, zijn volgens mij nl. gesteltakken. Dus de vraag is: kán ik die wel wegsnoeien?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Putih
maandag 16 januari 2012 - 13:24
schuppe

Schuppe

beste
het beste is de laag gelegen gesteltakken in korten tot 20cm van
de harttak om te vermijden dat het fruit tegen de grond gaat hangen
en de hoog gelegen gesteltakken kan je best uitbuigen met een touw om meer
licht te krijgen in de boom. meer info (www.houtwal.be
maandag 16 januari 2012 - 19:38
putih

Putih

Beste Schuppe,

Dank voor je reactie. Het geeft niet helemaal antwoord op de vraag. Het gaat me er niet om of het fruit op de grond hangt, ik wil graag dat de boom wat hoger wordt, en een langere (kale) stam heeft, zodat je onder de boom door kunt kijken (hij staat in een niet al te grote tuin, dus mag niet teveel van het zicht wegnemen). Vraag is dus of ik die gesteltakken weg kan halen, en of de dunnere takken die taak dan overnemen?
maandag 16 januari 2012 - 20:56
jdcoster

Jdcoster

Het is een sierappelboompje.
Ik zou dat gewoon opsnoeien tot je er onderdoor kunt lopen. Dat mag geen problemen geven.
Gesteltakken zijn gewoon de hoofdtakken van de kroon, waaraan er dan weer zijtakken groeien. De nieuwe groei van de volgende jaren zal die functie overnemen.
maandag 16 januari 2012 - 23:41
putih

Putih

Dank je wel jdcoster, dat is precies wat ik weten wilde. We kijken het even een jaartje aan, zodat het boompje weer een beetje door kan groeien in de hoogte, en dan gaan we volgende winter weer een paar van de onderste takken afhalen. Dank voor het advies!
Groet,
Putih
dinsdag 17 januari 2012 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon