menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken heesters... die veel water nodig hebben

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Hallo,

Achteraan onze tuin hebben we enkele kippen rondlopen... Nu de natte periode eraan komt, is de grond af en toe drassig (als het hevig regent).
Als oplossing dacht ik misschien aan een aantal struiken ofzo die veel water nodig hebben (in de winter als dat bestaat?!), zodat de grond minder drassig wordt?

Er staan al vier leibomen (maar die hebben nu niet veel water nodig ) en een rhododendron.

Misschien een domme vraag, maar ik wou het er toch op wagen )

maandag 12 december 2011 - 15:51
minouke

Minouke

Hydrangea (hortensia) zijn dorstige planten.

Vroeger rond de boerderijen nog voor er regenpijpen voorzien waren, stonden er hortensia's om het water op te vangen die van de daken liepen.

wilgen, astilbe en iris sibirica.
De 2 laatste misschien beschermen tegen de kippen met een 'kippendraad'

....en domme vraag bestaat hier niet

groetjes
Chantal
maandag 12 december 2011 - 16:10
maarten_09

Maarten_09

En hebben die ook allemaal dorst tijdens de winter?
maandag 12 december 2011 - 16:19
minouke

Minouke

tijdens de winter zullen er maar weinig planten voldoen.

Is het kale grond misschien?
Want hier merk ik toch dat kale grond veel drassiger is dan daar waar gras staat.
maandag 12 december 2011 - 16:27
maarten_09

Maarten_09

Hmmm, dat vreesde ik al.

Ja, het is kale grond. Het probleem is ook dat er dus leibomen e.d. staan. Er komt ook niet zoveel zon aan (omdat er een tuinhuis achter staat), dus nog een extra moeilijkheid om gras te laten groeien, maar ook om alternatieven vinden

maandag 12 december 2011 - 16:30
annis

Annis

In de winter nemen planten minder water op. Doordat er geen bladeren meer aan de meeste struiken zitten is de verdamping via het blad ook niet aanwezig.
Is de grond daar erg nat zodat er water blijft staan?

Annis
maandag 12 december 2011 - 16:42
maarten_09

Maarten_09

Neen, zo erg is het niet
maandag 12 december 2011 - 16:53
BOSVROUW

BOSVROUW

Wilgen zijn zeer dorstige bomen; Staan gewoonlijk langs grachten en vijvers. Er zijn veel soorten en je kan ze knotten op gelijk welke hoogte. Ikzelf heb knotwilgen van 90 cm stamhoogte . Zelf geknot. Zeer gemakkelijk om te snoeien. Gewoon een wilgentak in de grond steken en als hij uitloopt, in de volgende winter gewoon knotten op gewenste hoogte. Als de grond vochtig genoeg is, kan het nu nog!
maandag 12 december 2011 - 18:00
maarten_09

Maarten_09

Bedankt, maar dat zal mijn probleem in de winter niet oplossen ofwel?
maandag 12 december 2011 - 18:01
sugar

Sugar

EEn vijver (zonder folie) kan dat wel oplossen. Zorgt voor drainage. Maar beter nog is dede oorzaak op te zoeken (ondoorgrondbare laag in de bodem?)
maandag 12 december 2011 - 19:02
Pieter2

Pieter2

Planten zetten om die hoge grondwaterstand tegen te gaan zal niet lukken. Maar je kan wel een duurzame beplanting voorzien door te kiezen voor inheemse, streekeigen soorten die gedijen in deze omstandigheden. Ik denk aan soorten zoals:

- Zwarte els (Alnus glutinosa)
- Schietwilg (Salix alba)
- Zachte berk (Betula pubescens)
- Grauwe wilg (Salix cinerea)
- Gagel (Myrica gale)

Zwarte els zou ik als dominante soort aanplanten. Niet alle soorten wilgen kunnen tegen een hoge grondwaterstand in de winter, enkel degene die ik hier aanhaal.

Als beheer zou je hakhoutbeheer kunnen doen.

maandag 12 december 2011 - 19:03
maarten_09

Maarten_09

Wat wordt er bedoeld met hakhoutbeheer?
maandag 19 december 2011 - 13:04
Pieter2

Pieter2

Dat je om de 7 jaren de bomen tot op 10cm van de grond afzaagt. Die schieten dan opnieuw uit waardoor je een structuurrijke houtkant of bosje kan krijgen. Op die manier verhoog je het leven (zoals vogels, voorjaarsbloeiers, meer dood hout,...). De bomen kan je dan gebruiken om te stoken en de takken kan je hakselen en als mulchlaag gebruiken in de siertuin.

Hier staat het wat uitgebreider: http://www.plantvanhier.be/aan-de-slag/onderhoudtips
maandag 19 december 2011 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon