menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude Rhododendron snoeien

Ga naar meest recente reactie

Rosanne

Rosanne

Onze Rhododendron is al 30 jaar oud en stond altijd in de schaduw van de sparren van de buurman. Deze zomer werden de sparren verwijderd en is de rhododendron helemaal kaal en lelijk langs die kant.
Mijn vraag is nu : zou ik hem mogen terugsnoeien zodat die kant ook weer groen wordt??
Zo ja wanneer en tot op welke hoogte??
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Groetjes
Rosanne
zondag 6 november 2011 - 16:34
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou die tot op 1 meter terug snoeien en dat mag je nu doen.
Probeer er wel voor te zorgen dat er nog wat groen aan blijft. Eventueel enkele takken laten staan en die volgend jaar inkorten.
zondag 6 november 2011 - 21:45
Rosanne

Rosanne

Dank u voor uw antwoord, ik zal uw raad direkt opvolgen en hopen dat het goed komt.
maandag 7 november 2011 - 12:34
vloeiende

Vloeiende

Als je uw Rhodo onmiddellijk na de bloei snoeit, ik veronderstel een Rhododendron ponticum, heb je nog bloem en heeft de plant veel minder last van hem zwaar terug te snoeien, tot vb op 1m hoog Nu zwaar terugsnoeien geeft je geen zekerheid in hergroei van de zwaar teruggesnoeide tak(ken)
dinsdag 8 november 2011 - 20:36
Tuinman65

Tuinman65

Als je wacht tot na de bloei verlies je al direkt een paar maanden en geeft geen sikkepit meer zekerheid.
Wel is het belangrijk dat er nog wat groen blijft staan.
dinsdag 8 november 2011 - 21:10
Patattenriek

Patattenriek

Een drietal jaren geleden heb ik mijn Rhododendrons ( Ongeveer 15 jaar oud)na de bloei teruggesnoeid tot hooguit 20cm. van de grond.
Er was geen groen blaadje meer te bespeuren.
Ze waren totaal verwilderd vandaar die drastische snoei.
Op bijgevoegde foto zie je hoe ze er nu uitzien. Misschien niet geheel duidelijk maar rijk aan bloemknoppen. Het eerste jaar had ik wel bijna geen bloemen.
Het zijn nu mooie compacte struiken.

Struiken & Bomen

vrijdag 11 november 2011 - 11:53
Rosanne

Rosanne

Mario ,
Ik heb enkel een paar takken ingekort nu .
Ik denk dat ik voor de rest zal wachten tot volgend jaar nà de bloei en dan de rest drastisch inkorten, en hopelijk ziet hij er binnen een paar jaar uit zoals de uwe.
Ben bang voor eventuele strenge vorst om nu helemaal te snoeien.
vrijdag 11 november 2011 - 15:55
Tuinman65

Tuinman65

De vorst heeft geen enkele impact op die Rhododendrons. Die zijn volledig winterhard.
Ik heb het toch al wel meegemaakt dat zo kort snoeien zonder wat groen te laten een totale mislukking was. Maar de ene plant is de andere niet en ze zijn ook 15 jaren jonger.
Maar het resultaat is prachtig Mario.
vrijdag 11 november 2011 - 23:24
Patattenriek

Patattenriek

Ik was er inderdaad ook niet helemaal gerust in of de planten zich nog zouden herstellen.
Maar een paar weken nadien kregen die al groene scheuten en dan ging het erg snel.
Natuurlijk 30 jaar oud of 15 jaar is een wereld van verschil.
Zoals ik eerder vermeldde heb ik ze gesnoeid na de bloei ( eind juni) 6stuks slagingspercentage 100%
De naam van de Rhododendrons moet ik jullie schuldig bijven maar zijn 3 verschillende soorten.( 2van elk )

Goed idee Rosanne om het geleidelijk aan te doen en te wachten tot volgend jaar na de bloei om bij te snoeien.
Ben er van overtuigd dat het ook wel goed komt zo.
zaterdag 12 november 2011 - 09:38
oprah

Oprah

ga vandaag nog mijn oude rhododendron snoeien
zaterdag 24 september 2016 - 16:06
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendrons snoei je niet in het najaar maar in het voorjaar als het actieve groeiseizoen begint. Verder moet je je realiseren dat niet alle rhododendrons snoei goed verdragen. Bekende soorten zoals 'Roseum Elegans' en 'Cunninghams White' verdragen snoei goed maar yakushimanum soorten zoals bijvoorbeeld 'Kalinka', 'Sneezy' en 'Dreamland' verdragen snoei matig tot slecht. Bij de dwergrhododendrons is er wat verdraagzaamheid van snoei betreft ook een groot verschil tussen de verschillende soorten/cultivars.


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 september 2016 - 08:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon