menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heester voor schaduw op terras gezocht

Ga naar meest recente reactie

Veke007

Veke007

Hoi,

Ik ben op zoek naar een heester om aan het terras te planten zodat we in de zomer (als die er ooit zou komen ) in de schaduw kunnen zitten. Hij mag zo'n 3-4 m worden. Bodem: klei, standplaats: zon-halfschaduw.
Een beetje overhangende takken zou gezellig zijn, bloemen mag maar liefst geen bessenvorming indien we ooit mooie tegels zouden leggen zouden die vlekken kunnen geven
Ik had ooit eens een mooie heester gezien op tv (Gentse floraliën) met mooie afschilferende takken, maar ken de naam niet meer

Alle tips zijn welkom!
maandag 18 juli 2011 - 11:59
cetinel

Cetinel

er zijn verschillende sooren met afbladderende bast,dus welke jij gezien hebt??
ik heb een eucalyptus(je) debeuzevillei gekocht onlangs en die zou ook afbladderen,verder heb je acers en zo die dat ook hebben...
mischien es googelen,dan zie je mischien"jouw" plant?
maandag 18 juli 2011 - 15:37
Veke007

Veke007

Bedankt voor jullie tips!
Een laagstam appel/peer is bij mijn schoonouders maar 1,5m-2m. Misschien beter een halfstam nemen, heb ook de sierappel gevonden op internet...
Wat de es betreft, mooie takken in de winter en mooie herfstbladeren, maar heb gelezen dat dichtgeslagen, vaste grond niet veel succes belooft bij het aanplanten van een es?

mvg


Alle esdoorns verlangen een luchtige voedingsrijke en vochtige grond. Maak dus het plantgat goed los en verbeter de grond met voldoende humus. Dichtgeslagen, harde grond is uitermate ongeschikt en zal bijna zeker tot een teleurstelling leiden.
maandag 18 juli 2011 - 22:21
cetinel

Cetinel

nu nie voor het een of het ander,maar dichtgeslagen harde grond is slecht voor elke plant!niet enkel voor de esdoorn.
maandag 18 juli 2011 - 22:30
Veke007

Veke007

Ah ok, dan zal ik daar niet teveel rekening mee houden en eens naar het tuincentrum gaan zoeken naar de Acer Want daar gaat mijn voor keur eerlijk gezegd toch naar uit!
maandag 18 juli 2011 - 22:33
WiPe

WiPe

Er zijn veel soorten esdoorns. Sommige verkiezen zware gronden, andere hebben eerder een voorkeur voor lichte zanderige grond.
Als je naar een tuincentrum gaat kijken naar Japanse esdoorns, hou er dan rekening mee dat een aantal cultivars zoals Acare palmatum 'Dissectum' eerder klein en paddestoelvormig groeien. Als je een meer opgaande, niet te hoog wordende esdoorn zoekt, ga dan nar het tuincentrum, schrijf op wat ze hebbn en kijk dat thuis rustig na voor je koopt. Naar mijn ervaring klopt de omschrijving op de etiketten niet altijd.

Het zou me niet verbazen moest de heester met afschilferende takken die je noemt, Heptacodium miconioides zijn. Maar eerlijk gezegd is dat een gok.

dinsdag 19 juli 2011 - 12:32
joopsmit

Joopsmit

Ik heb deze acer in mijn folks tuin staan .2 maal afgevroren tot aan de grond maar liep toch weer uit .
Staat op klei en lus grond .
ben nu aan het proberen een paar takken af te leggen .hopelijk lukt het .
Schijnt toch zeer weinig op de markt aangeboden te worden dus zeldzaam .

Struiken & Bomen

woensdag 20 juli 2011 - 02:29
Veke007

Veke007

Inderdaad een zeer mooie acer, heb ik ook nog nooit gezien.
woensdag 20 juli 2011 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon