menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn bloeit niet meer

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Bij mijn mama staat een grote boerenjasmijn die niet meer bloeit. We vragen ons af hoe dat komt en wat we eraan kunnen doen.
Het is al een redelijk oude struik die halfschaduw staat. Vlakbij staat ook een beuk, dus die zal wel met wat licht gaan lopen. Hij is nu ong 2 meter hoog en breed. Vorig jaar heeft de buurman de top er eens afgesnoeid omdat die teveel licht bij hem wegnam. Zijzelf snoeit niet zo rigoreus en knipt struiken eerder pas terug eens ze veel te groot worden en dan knipt ze zoals je een haag scheert.
Ik bedenk nu ook net dat de struik waarschijnlijk vrij zuur staat gezien het daar zanderige grond is. De seringen die in de buurt staan, bloeien wel mooi.
Ik heb ook ergens gelezen dat die struiken niet meer bloeien als ze te warrig worden.

Wie weet raad?

Groetjes, Karen
donderdag 16 juni 2011 - 10:37
minouke

Minouke

Karen, misschien wordt die niet op het juiste tijdstip gesnoeid, juist nà de bloei snoeien en niet later of vroeger.

gr
Chantal
donderdag 16 juni 2011 - 11:18
WiPe

WiPe

Boerenjasmijn maakt lange takken die gaan doorhangen. Op het hoogste punt van die takken komen het volgende jaar korte scheuten waar de bloemen op verschijnen. Als je die lange doorhangende twijgen inkort heb je geen bloei. Schaduw heeft ook een negatieve invloed op de bloei; hoe minder zon, hoe minder bloemen.
donderdag 16 juni 2011 - 16:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Hij heeft inderdaad geen lange takken meer, maar wordt mooi in het gelid gehouden. Zou het dan kunnen dat hij eigenlijk te oud en te groot is geworden om op die plaats nog mooi te kunnen bloeien?
Wat zou nu de beste oplossing zijn? Een drastische verjongingssnoei of wegdoen en een nieuwe aanplanten?
vrijdag 17 juni 2011 - 08:35
minouke

Minouke

ik heb er ééntje wel 20 jaar gehad(ben dan verhuist en daar gelaten)
en die bloeide elk jaar opnieuw.
Het enige wat ik deed was nà de bloei goed terugsnoeien (in een bolvorm) en de verdroogde takken er tussen uithalen
hij stond in volle zon tussen andere planten in de border.

vrijdag 17 juni 2011 - 09:27
MsTuin

MsTuin

Het zou kunnen liggen aan verkeerde snoei of snoeien op verkeerd moment. Er staan topics op het forum over snoeien van boerenjasmijn. Google kan ook helpen. Het is belangrijk niet "drastisch" tewerk te gaan en enkel vlak na de bloei.

Wij hebben een oude boerenjasmijn die al jaren op dezelfde plaats staat, met weinig to geen snoei en hij bloeit elk jaar prachtig.

Soms wordt ook aangeraden om slecht één kant van de plant te snoeien in het eerste jaar en pas in het jaar erop de andere kant van de plant. Zo heb je toch nog een halve plant die bloemen geeft.

Als je tuin het aankan qua grootte, zou ik er eens twee jaar met de snoeischaar bij wegblijven en zien wat het geeft.
zondag 19 juni 2011 - 13:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon