menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag ik nu een beukenhaag en haagbeuk fagus en carpinus verplanten

Ga naar meest recente reactie

dendrodan

Dendrodan

Heb 3 jaar geleden mijn haagplantjes 10 cm tegen de scheidings grens geplant.
Mijn gebuur deed er in het begin niet lastig om, aangezien hij zijn haag ook vlak tegen de scheiding heeft gezet.
Maar nu door enkele woorden zegt hij dat mijn haag niet wettelijk staat en dat ze 50 cm van de scheidingsgrens moet staan. Als ik hem op zijn haag wijst zegt hij dat deze daar niet bij hoort aangezien dat deze maar 1,20cm hoog is en dat noemt hij geen haag. De mijne is 150 à 180 cm hoog.
Om verder geen aangetekende brieven of aangetekende verplichtingen te krijgen, zou ik deze al willen verplanten en niet wachten tot oktober.
Maar nu is mijn vraag is het wel goed voor mijn haag of niet.
donderdag 9 juni 2011 - 19:30
Polplastron

Polplastron

Vraag eens het gemeentelijke voorschrift op. Volgens wordt een haag en een struik in België als hetzelfde beschouwd en moet deze op minstens 50cm van de erfscheiding staan tenzij het om een gemeenschappelijke haag gaat.

Je hebt de haag echter drie jaar geleden gezet en de buurman heeft toen geen bezwaren geuit dus in principe zou je kunnen spreken van een mondelinge overeenkomst.

Wettelijk is het dus een mes dat langs twee kanten snijdt volgens mij. Ik zou eens proberen met hem te praten en te vragen wat hem precies dwarszit.

Puur op tuinvlak: nu een haag verplanten kan, maar dan is de kans dat ze doodgaat dicht bij de 100%: NIET DOEN DUS!

Groeten,

Pol
donderdag 9 juni 2011 - 19:44
dendrodan

Dendrodan

Wat hem dwars zit

Zijn wij, mensen die van de natuur houden.

Vroeger was het voor hem vele beter, de vorige eigenaar had alleen maar gras in haar tuin en konden ze alles in het oog houden. Nu niet meer.

Mijn vrouw haalt door hen nog weleens een depressie van over

Het liefste willen ze baas spelen over onze tuin
donderdag 9 juni 2011 - 20:13
Polplastron

Polplastron

Haha! Ik heb ook nog ooit zo'n buren gehad. Gewoon laten doen en telkens beamen wat ze zeggen zonder er iets mee te doen! Dat werkte bij mij fantastisch! En in het voorjaar of de zomer af en toe eens een boeketje uit eigen tuin geven. Als je dat doet weten ze niet meer waar ze het hebben! Je ontneemt hen immers alle macht door er ludiek mee om te gaan! LOL
donderdag 9 juni 2011 - 20:44
WiPe

WiPe

Het klopt dat e haag op 50 cm moet staan. maar het klopt niet dat dat voor een haag van 1,20 meter hoogte niet zou moeten . De wet geeft wel ,een minimale afstand tot de perceelsgrens aan. Maar de wet zegt niet wat de maximale hoogte voor een haag is. Tenzij er plaatselijke gebruiken, gemeentelijke verordeningen of provinciale reglementen zijn die anders bepalen mag jou haag hoger zijn dan de zijne.

Je kan er dus best mee omgaan zoals polplastron zegt. Je kan hem eventueel ook voorstellen om de hagen samen te verplanten. De jouwe op (à cm planten en dan vragen of hij de zijne ook achteruit wil zetten.
vrijdag 10 juni 2011 - 12:55
dendrodan

Dendrodan

De hoogte mag 2meter zijn en moet 50cm van de scheidingslijn zijn.
Ga zien dat ik deze week of anders volgende week het gemeentehuis bij dienst ruimtelijke ordering kan geraken.
Neem dan foto's van mijn haag en zijn haag en daar aan vragen of hij kan dwingen mijn haag te verplanten en waarom hij zijn haag niet moet verplanten.
Als ze zeggen tegen mij je moet je haag nu verplaatsen dan zal ik het pas doen als hij het ook doet. Anders doet ik het pas in oktober. Denk ook dat ik het voordeel heb omdat het eigenstreek groen is en dat heeft hier in onze gemeente een voordeel
vrijdag 10 juni 2011 - 17:35
Pieter2

Pieter2

Artikel 36 in het veldwetboek zegt dat je nabuur de rooiing van bomen, hagen, heester en struiken kan eisen, die op een kortere afstand zijn geplant dan de wet bepaalt (= 50cm)... Maar als het zo is als jij zegt kan jij dat ook eisen om zijn haag te rooien. Natuurlijk wel zonde van de hagen.

In 'vervelende buur' situaties best een schriftelijke overeenkomst opstellen... maar dat kan je nooit op voorhand weten.
dinsdag 14 juni 2011 - 08:56
Gieter

Gieter

Ik ken alleen het Nederlandse recht maar ik ga ervan uit dat ook in Belgie geldt dat als je niet meteen ergens tegen protesteert dat je niet je recht hebt verspeeld om er later tegen te protesteren. Drie jaar is in dat opzicht niet zo erg lang.

In Nederland geldt in elk geval ook de regel dat een haag 0,50 m of verder van de erfscheiding dient te staan.
dinsdag 14 juni 2011 - 21:27
WiPe

WiPe

In België verjaart dat pas na dertig jaar. Pas als de haag dertig jaar lang te dicht bij de scheiding staat heb je het recht verspeeld daarover te protesteren.

Uitzondering geldt wel voor een haag die op de scheiding staat. Dat wordt beschouwd als ene gemeenschappelijke haag.
woensdag 15 juni 2011 - 09:05
satomi

Satomi

Wat vervelend, zo een buurman! Maar wat er ook gebeurt nu NIET verplanten. Wacht tot Fagus en Carpinus hun blad laten verdorren/vallen. Beste tijd om te verplanten is november - eind maart.
woensdag 15 juni 2011 - 12:20
vivi

Vivi

idd - wat vervelend - zo een buurman - heb net de haag gaan inspecteren die ik bij mijn zoon heb aangeplant - slaat rood uit - verdroogde blaadjes enzoverder (gelukkig niet alles of alle plantjes) - alléén de aanplant langs de kant van de ene buurman - wat is in zo'n geval het beste ? wachten of toch maar verslepen die boel - gezien het "mooie" weer .?? help
zaterdag 14 juli 2012 - 19:23
WiPe

WiPe

Wachten, als je ze nu verplant kun je ze net zo goed uitgraven en weggooien.
zondag 15 juli 2012 - 08:36
sophora

Sophora

Wat ik niet versta is waarom men een haag plant op 10 cm van de scheidingslijn. Een haag groeit zowel in de hoogte als de breedte. Hoe zie je het in de toekomst zitten om je haag te scheren. Na een jaar zit ze al bij je buurman. Het is heel handig als je haag wat verder af staat zo kan je er tenminste achter door gaan om te snoeien.
Je zegt niet welke soort haag je buurman heeft.
sophora
zondag 15 juli 2012 - 15:09
dendrodan

Dendrodan

potentilia van 1 m 50 hoog ook vlak tegen de draad. Heb de mijne in maart verplant en ze is toch goed aangeslagen. Nu zal ze 2 m hoog worden dan kan hij maar weer eens de wijkagent op mijn dak sturen. Want wij discrimineren hen toch maar ze verschuilen hen achter hun geaardheid.

Volgens hen is potentilia geen haagplant en mag het vlak tegen de scheiding staan.
Hagen zijn volgens hen fagus, carpinus, ligistrum,....
maandag 16 juli 2012 - 16:34
iecee

Iecee

ha ha een haag kan van alle struikn en bomen gemaakt zijn, een haag gaat over de vorm en niet over de hoog of hoe breed iets kan worden.
een haag moet op 50 cm staan dus hij is in zelf in fout
laat hem maar, want hij moet naar de vrederechter om zijn gelijk te halen en dan moet hij zijn haag ook verplanten .

je laat je door zo'n idioot toch niet je leven verpesten.
hij kan niks doen en wie zou een aangetekende brief schrijven, en dan nog ,denk eens even na.

die man vertoont stalkgedrag en het enige wat je kan doen itegen stalken en pesten is negeren ,negeren en nog eens negeren.
en als hij het voor de vrederechter brengt doet ie maar , het enige wat je kan doen is je aan diens uitspraak houden heel simpel.

je kan hem nog altijd voor zijn en zelf een klacht indienen.
maar het bste is niks terug zeggen of:: hem altijd gelijk geven dan is ie zo uitgepraat
probeer maar je zal zien dat het werkt.
de enige plant die op een scheiding mag staan is een leifruitboom en verder moeten alle heesters struiken bomen enz op 50 cm van de scheiding staan.
zondag 22 juli 2012 - 22:09
Tuinman65

Tuinman65

Een leifruitboom mag ook niet op de scheiding staan en bomen op 2 meter.



Leo
zondag 22 juli 2012 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon