menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struikwortels verwijderen

Ga naar meest recente reactie

agatha

Agatha

Beste lezers,

Wij hebben een huis gekocht, met een verwaarloosde tuin. Er is al veel gebeurd, maar nu wil ik een groente-strookje aanleggen tegen de zuid-muur.
Echter, op de hoek van de muur zit een struik, waarvan ik de naam niet weet.
Ik begon te graven om de wortels eruit te halen, maar hij heeft vertakkingen van rechts naar links.
Volgens mij hoef ik niet alle wortels weg te graven: als je een diepte van 30 cm hebt weggegraven, en er een worteldoek/onkruidmat overheen legt, en modder daarop, dan kun je volgens mij alles wat daaronder zit zo laten, want dat krijgt toch geen licht meer.
Is dit zo, of niet? Graag antwoord van een expert, die ervaring hiermee heeft opgedaan in theorie of praktijk...

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

maandag 6 juni 2011 - 08:36
jdcoster

Jdcoster

Welkom op dit forum
Worteldoeken in de grond in graven vind ik nodeloos en slecht voor het milieu.
U weet de naam van die struik niet, maar slechts weinig struiken zullen weer uitschieten waneer alle wortels tot 30 cm onder de grond verwijderd werden.
Daarvoor moet u het niet doen dus.
Waar moeten uw groenten met hun wortels naartoe als er al op 30 cm zo'n plastieken zeil in de grond zit ...?
De toplaag die u zou moeten aanbrengen om uw groenten in te telen bestaat best uit goede teelaarde, verrijkt met compost en geen 'modder'.


Ik moest natuurlijk al onmiddellijk afkeuren wat u ging doen, maar laat u daardoor niet ontmoedigen. Hebt u vragen, stel ze gerust, zonder schroom. Wij hebben het allemaal moeten leren.
maandag 6 juni 2011 - 12:56
agatha

Agatha

Beste J.D. Coster,

Dank u voor uw antwoord. Het lag niet in de bedoeling om worteldoek in te graven... we wonen in Zweden en ik doe op de bovenlaag potaarde met evt. compost/mest, en daarbovenop een anti-onkruidmat.
Daarin knip ik openingen in de vorm van een X , waarin de plant geplant wordt.
Die mat wordt aan de rand met stenen verzwaard, zodat alles blijft liggen.
Ik ben maar een beginner op dit gebied, en mijn man ook.

Verder heb ik frambozen-stekken/plantjes in een kruik gepot, van plastic, met een doorsnede van ong. 25 cm. per pot. Want die woekeren zo. Iemand zei, dat ze dan niet goed functioneren, maar tot nu toe merk ik daar niets van.
Mijn Zweedse buurman zei ook, dat ik het maar moet proberen... misschien weet u, als kenner, ook hier nog iets over? Ik houd me aanbevolen in elk geval...
De tuin is op andere plekken al veel meer in orde, ik laat nu alleen de plekken zien, waar we nu mee bezig zijn...

Struiken & Bomen

maandag 6 juni 2011 - 19:03
deHaan

DeHaan

Alles gewoon in de volle grond zetten geeft het minste werk, en alles doet het beter.

Frambozen woekeren inderdaad, maar waar je ze niet wil hebben, gewoon wegschoffelen.
maandag 6 juni 2011 - 22:00
jdcoster

Jdcoster

Het gebruik van worteldoek als oplossing voor onkruiden in de tuin, is een hype aan het worden.

Zie ook:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=39662

of:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=41202

Ook een beginnerstuin mag toch wel mooi zijn vind ik. Weg dus met die 'vodden'.

Planten in potjes zijn als mensen in een gevangenis. Ze zijn zeer afhankelijk en leiden een kwijnend bestaan.
Niets is beter dan planten in de volle grond. Er eens met de schoffel en de hark rond gaan is eigen aan tuinieren en dat wordt tegenwoordig vaak vergeten.
dinsdag 7 juni 2011 - 13:30
agatha

Agatha

Beste tuin-helpers,

Inmiddels staan alle struiken en planten in de volle grond, zoals het hoort.
Ik heb alleen nu nog de kruiden elk in een eigen plastic pot gezet.
Op de grond heb ik wel een gevlochten mat neergelegd tegen het onkruid.
Onze tuin was zo verwaarloosd, dat we stap voor stap verder komen, en nu is het tijd voor andere dingen. Je moet toch altijd kijken wat te overzien is vind ik...


En de kweek-plantjes staan nog in bakken met gaatjes onderin, maar vandaag en komende week gaan ze ook de volle grond in.
vrijdag 24 juni 2011 - 06:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon