menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag word wit

Ga naar meest recente reactie

Sentor

Sentor

Mijn vader heeft een prachtige tuin, het is als het ware zijn kind.
Elk vrij moment spendeer de man aan zijn grote hobby zen tuin dus.
De tuin is zowel links als rechts afgebakend door een beukenhaag, die steeds keurig onderhouden word.
Nu zijn er sinds kort stukken haag die volledig wit worden.
We hebben al een vele mensen advies gevraagd, maar niemand weet raad.
Er werden al stalen genomen van de grond en het blad werd ook al onderzocht. Alles lijkt normaal. Het enige wat men enigszins denkt dat de oorzaak zou kunnen zijn is de slechte invloed van de zon. (schadelijke UV stralen)

Is er iemand die dit fenomeen ook ooit al eens gezien heeft of ermee te maken kreeg?

Alles tips en weetjes zijn welkom.

Alvast bedankt!

Sentor

Struiken & Bomen

zondag 8 mei 2011 - 12:41
Polplastron

Polplastron

Als het echt het blad is dat wit wordt, dan heb ik dat nog nooit gezien. Bladverbranding geeft eerder gelig blad, maar nooit wit.

Ik zou denken dat er heel veel beukenluis opzit, maar dan zou het blad eruit moeten zien alsof er stof op ligt en dan zit daaronder gewoon nog groen.

Zeer vreemd! Kan je zo'n blad eens van wat dichterbij fotograferen?

Groeten,

Pol
zondag 8 mei 2011 - 13:14
Sentor

Sentor

Beste Pol,

Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik zal zo snel mogelijk eens het blad van dichtbij fotograferen.

Alvast bedankt!
zondag 8 mei 2011 - 13:58
lentemode

Lentemode

Ik volg hier graag mee...
Wat een curieuze albino-zaak...

Groetjes,
Mia
zondag 8 mei 2011 - 14:47
Sentor

Sentor

Op vraag van polplastron plaats ik enkele close up foto's van de beukenbladeren in kwestie.

Struiken & Bomen

dinsdag 10 mei 2011 - 20:55
Sentor
dinsdag 10 mei 2011 - 20:55
Polplastron

Polplastron

Het lijkt alsof er gewoon geen bladgroen in zit ...
Een paar extra vragen:
1) Zijn de bladeren dit seizoen nog groen geweest of zijn ze zo uitgelopen?
2) Zijn er bepaalde producten of meststoffen gebruikt op de haag of in de buurt ervan?
3) Wordt er nog nieuw blad gevormd bij de betreffende planten en zijn er nog planten in de tuin die dit verschijnsel vertonen?

Ik denk ondertussen nog verder na en zoek nog wat op.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 21:31
renate67

Renate67

Is het het blad van 1 boom die dit witte blad heeft?
Renate
woensdag 11 mei 2011 - 00:36
spruce

Spruce

Leven de takken nog ? Waarsch. van wel, anders zou de plant bruin worden
woensdag 11 mei 2011 - 00:51
Sentor

Sentor

@polplastron : Ik zal uw bijkomende vragen aan mijn vader voorleggen en laat u zo snel mogelijk iets weten.

@ renate: het betreffen hier meerdere planten die hetzelfde vertonen, weliswaar in dezelfde rij.

@ spruce: de takken leven inderdaad nog. Wel zien we hier en daar krullende blaadjes, mss van de zon verbrand.
woensdag 11 mei 2011 - 10:20
Sentor

Sentor

Antwoord op de bijkomende vragen van Polplastron.

1) Zijn de bladeren dit seizoen nog groen geweest of zijn ze zo uitgelopen?
Ze waren frisgroen bij het uitlopen, mss iets bleker dan normaal in het voorjaar maar zeker niet zo wit
Er zijn ook verschillende soorten bladen te vinden op één stam, het lijkt alsof het bladgroen weg trekt uit het blad

2) Zijn er bepaalde producten of meststoffen gebruikt op de haag of in de buurt ervan?
Bij het uitlopen werd er gesproeid tegen beukenbladluis (confidor)
Meststoffen hebben we niet gebruikt, enkel nu hebben we wat gestrooid met kalium en magnesium rijke meststof.

3) Wordt er nog nieuw blad gevormd bij de betreffende planten en zijn er nog planten in de tuin die dit verschijnsel vertonen?
Er zijn nog planten in de tuin die een bleker blad hebben, maar geen enkel zo extreem. Voorlopig zie ik geen nieuwe bladvorming.

woensdag 11 mei 2011 - 21:08
Tuinprins

Tuinprins

Fytotoxiteit (gewasgevoeligheid) als gevolg van spuiten met Confidor. Waarschijnlijk te veel/te lang op een plaats gespoten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 mei 2011 - 21:44
spruce

Spruce

Heh, ik heb vorig jaar en het jaar daarvoor met Confidor gespoten en ik had geen één wit blaadje.

Sentor zegt dat er versch. soorten bladen te vinden zijn op een tak.
woensdag 11 mei 2011 - 23:30
iecee

Iecee

vraag het eens bij het proefcentrum voor sierteelt

Voor vragen, bemerkingen of suggesties i.v.m. het Proefcentrum voor Sierteelt kan je steeds contact opnemen met het secretariaat of het contactformulier invullen.


Contactgegevens:

Proefcentrum voor Sierteelt
Schaessestraat 18
B-9070 Destelbergen
T: +32 (0)9 353 94 94
F: +32 (0)9 353 94 95
E: [email protected]
W: www.pcsierteelt.be




woensdag 11 mei 2011 - 23:34
Tuinprins

Tuinprins

"Heh, ik heb vorig jaar en het jaar daarvoor met Confidor gespoten en ik had geen één wit blaadje.

Sentor zegt dat er versch. soorten bladen te vinden zijn op een tak. "


Spuiten met Confidor OP ZICH leidt niet tot fytotoxiteit. Confidor is immers een middel dat specifiek tegen beukenbladluis kan worden ingezet. Waar het op aan komt is in de eerste plaats de concentratie van de spuitoplossing en in de tweede plaats de hoeveelheid die een plant hiervan opneemt. Ik vermoed dat of de concentratie van het spuitmengsel veel te sterk was (d.w.z. te veel Confidor in het water gedaan) en/of een plant te lang besproeit met de spuitoplossing. Eventueel kan hierbij ook nog een rol hebben gespeeld de groeifase waarin het gewas zich bevond toen er met het middel werd gespoten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 mei 2011 - 07:04
Polplastron

Polplastron

Tja, een beukenhaag kan nu eenmaal niet zonder sproeien zeker?

Mijn beukenhagen zijn grote uitzonderingen: die worden op geen enkele manier besproeid, zitten jaarlijks onder de luis en zien er desondanks altijd prachtig uit. Maar ja, ... dat zal wel heel uitzonderlijk zijn zeker?

Zeg maar tegen je vader dat hij de natuur zijn gang laat gaan; een aantasting van luis duurt maar een paar weken en de hagen groeien er zonder problemen goed doorheen. Chemische rommel spuiten is niet nodig en zoals je hier ziet alles behalve bevorderlijk indien foutief gebruikt.

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 08:53
spruce

Spruce

Beste Pol,

Ik wil er nog eens op wijzen dat wij niet sproeien omdat het ons plezier of hobby is.

Neen, wij hebben geen sproei-labo waar wij ganse avonden sproei stoffen mengen en ons vergapen aan de verschllende cockails die wij kunnen maken. Neen wij gaan niet op vakantie naar de Monsanto fabriek om te kijken hoe wij kunnen sproeien. Het is niet dat wij met plezier sproei stof kopen.

Ondertussen sproei ik de haag niet meer omdat die nu sterk genoeg is. Toen ie pas aangeplant was, hebben die luizen sommige takken laten afsterven - als je dat niet geloofd, kan u rustig blijven geloven wat u wilt.

Het is niet omdat u een geloof hebt, dat andere mensen dat exact hetzelfde moeten denken.

En stop met het onderwerp van andere mensen te kapen !
donderdag 12 mei 2011 - 19:47
Polplastron

Polplastron

En stop met het onderwerp van andere mensen te kapen !

Ik gaf enkel een reactie; het was niet mijn bedoeling om wat dan ook te kapen.
En ... niet spuiten op een beukenhaag is geen geloof, dat is de jarenlange ervaring die spreekt.

Overigens zeg ik niet zoveel anders dan wat jij zegt hoor: een volwassen haag hoef je niet te sproeien, dat zeg jij ook. Over die nieuwe aanplant daar wil ik nog over discussiëren, maar dat ga ik hier niet doen gezien ik niemands draadje wil kapen.

Ik heb overigens ook duidelijk gesteld dat pesticiden schade kunnen doen indien foutievelijk gebruikt wat jij volgens mij ook niet tegenspreekt.

Verder heb ik gewoon mijn mening gegeven die gewoon een beetje anders is dan de jouwe. No hard feelings! Jij spreekt uit ervaring, ik ook. Beide hebben we andere ervaringen en kunnen van elkaar leren. Als ik ooit een probleem zou hebben dat ik niet opgelost krijg zonder chemicaliën dan weet ik bij wie ik terechtkan!

Groeten,

Pol
zondag 15 mei 2011 - 20:01
Mandy

Mandy

Het zit er toch wel ingehamerd bij de mensen dat als er ook maar een enkel beestje, luisje, of iets afwijkends gezien wordt in de tuin om maar te gaan spuiten.......

Zou het een gewoonte zijn van vroeger of is het een gevoel van onmacht als alle planten/bomen/bloemen niet perfect groeien????

Net zoals het fruit bv een appel hoort een appel te zijn en geen glimmend stuk
een wortel is een wortel en geen recht stuk oranje en de tomaten zijn allemaal even groot en perfect rond ( hebben wel geen smaak meer maar ach.....)etc etc.....
zondag 15 mei 2011 - 20:12
spruce

Spruce

Hey, jullie zijn nu toch wel te ver aan het drijven.

Er waren takken afgestorven van mijn beukenhaag. De gaten in de haag zijn nog zichtbaar. Nogmaals ik spuit niet voor het plezier.

na googelen =

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/ziektes-en-of-problemen/insecten-in-de-tuin/articletype/articleview/articleid/1021/beukenbladluis

Waarom zit ik mij hier nu te verdedigen .... kijk jullie hebben het recht om tegen chemische producten zijn, maar zeg mij nu eens wat hadden jullie gedaan in mijn plaats ? Oh ja, jullie hebben zo geen hagen, neen jullie zijn zo van het "Ueber Menschen ras" dat graag met het vingertje zit te wijzen.

Juist ja, jullie vinden zich stuk meer als een ander.

edit = jullie zijn goed bezig van dit forum een clubje voor puristen en onverdraagzamen te maken. Het aantal negatieve reacties op mensen die eens een sproei product gebruikt hebben zijn niet meer op één hand te tellen.
zondag 15 mei 2011 - 21:00
Polplastron

Polplastron

Heb ik dat dan ergens gezegd??????? Ik heb in mijn leven waarschijnlijk evenveel vergif gespoten als de meeste anderen hier op het forum. Veroordelen doe ik het niet hoor, ik probeer enkel duidelijk te maken dat het ook anders kan.

Soms is de manier van reageren niet altijd even "proper", maar dat krijg je ook als je regelmatig voor eco-fundamentalist, utopist en zelfs charlatan wordt uitgemaakt.

Ik heb ook duidelijk gezegd dat bij VOLWASSEN hagen het spuiten niet nodig is en over jouw probleem heb ik mij niet uitgesproken.

Indien enige van mijn reacties t.o.v. u of anderen als neerbuigend werden ervaren bied ik daar graag mijn verontschuldigingen voor aan. Anderzijds zal ik blijven beweren dat het ook zonder kan; mijn hagen zijn daar getuige van.

Struiken & Bomen

zondag 15 mei 2011 - 21:05
spruce

Spruce

Neen Pol,

ik heb het zeker niet over jouw reactie. Die reactie van Mandy was de druppel. Ik dacht op bepaald moment aan een georganiseerd complot.

Uw reacties getuigen in het algemeen van een zeer grote kennis van de fauna en flora. En het is uw volste recht om 100% voor natuurlijk producten te gaan, en ik probeer dat ok meer te doen.

Dit jaar hoef ik mijn beuk niet meer te spuiten. Er is wel aantasting door die vervelende luizen, maar de plant is voldoende afgehard. De eerste 2 jaren heb ik grote problemen gehad, waarschijnlijk door een hoge concentratie luizen bij de kweker en een plant stress bij de beuken. Gevolge was het afsterven van vele takken door de hongerige luizen.

bedenking = bovendien is het vervelende bij beukenblad luis dat het blad zo snel opkrult dat je er met een waterstraal niet meer aankunt, en de luizen kapot wrijven is ook niet zo evident.

Ik vraag mij af of men lieveheersbeestjes kan kopen ... ik heb er wel in mijn tuin gezien vorig jaar, maar ik denk dat extra luizen-eters welgekomen zijn.

Misschien kunnen we eens horen of Sentor nog nieuws heeft over de witte haag.
vrijdag 27 mei 2011 - 00:20
iecee

Iecee

volgens mij kan je voor ieder vergif een millieuvriendelijk alternatief vinden.
er zijn een aantal bedrijven die zich daa uitsluitend mee bezighouden.
ECOstyle > Producten > Tuin > Ongediertebestrijding

Natuurlijke vijanden


Natuurlijke vijanden zijn insecten of aaltjes die alleen de schadelijke insectensoorten op een natuurlijke wijze bestrijden! Een ideale methode, zoals de natuur het bedoeld heeft. Op deze wijze is de bestrijding mogelijk van bladluis, wolluis, witte vlieg en taxuskever. Deze aanpak is vooral heel geschikt in huiskamer, serre, of kas.

ECOstyle biedt volgend gamma aan:

adalia (larven van lieveheersbeestjes) tegen bladluizen
galmug tegen bladluis
sluipwesp tegen witte vlieg
http://www.ecostyle.be/?CategoryID=256&ArticleID=167&SearchParam=nuttige+insecten

roofkevers tegen wolluis
aaltjes tegen taxuskever
aaltjes tegen engerlingen
De Natuurlijke Vijanden kunt u via het tuincentrum bestellen. U vult op het tuincentrum het formulier voor Natuurlijke Vijanden in. Na enkele dagen krijgt u de nuttige vijanden thuisgestuurd.


hierbij alarven van het lieveheersbeestje , maar ze hebben ook gewoon nutuurlijke besrijdingsmiddelen bij ecostyle
ik heb er ooit aaltjes besteld tegen de larven van de snuitkever/taxuskever
moest poeder oplossen en gieten
vrijdag 27 mei 2011 - 09:04
Polplastron

Polplastron

Ik vraag mij af of men lieveheersbeestjes kan kopen ... ik heb er wel in mijn tuin gezien vorig jaar, maar ik denk dat extra luizen-eters welgekomen zijn.


Men kan inderdaad lieveheersbeestjeslarven kopen, maar eigenlijk is dit volgens mij vooral effectief in serres omdat daar van nature geen natuurlijke vijanden zijn.

Groeten,

Pol
vrijdag 27 mei 2011 - 15:20
lentemode

Lentemode

Wa's me dat hier voor topic...
En da nog wel op het oervredige forum van Tuinadvies ...

Wat ik er nog wou aan toevoegen:
ook hier grote en hoge en oude beukenhagen, zelfs een hoge toegegroeide beukenberceau waar de planten dus extra dicht op mekaar staan) met een rijkdom aan vieze en andere beestjes (veel meikevers gezien dit voorjaar), regelmatig planten moeten vervangen door rode exemplaren om er wat kleurverschil in te krijgen (en die moesten dan op hun beurt weer vervangen worden, want 't is geen sinecure om nieuwe planten in een volwassen haag geïntegreerd te krijgen ) maar wat een rijkdom aan vogelleven hebben we hier gekregen !
Egeltjes hebben een loopspoor aan de voet van de hagen...
Nooit, nooit, nooit hebben we gespoten tegen witte luizen of zo, volstrekt overbodig is dat toch ?

Heb dit voorjaar zelfs nog niet kunnen bemesten:
altijd al veel te droog geweest...
Waar gaat dat heen ?

Groetjes,
Mia
dinsdag 31 mei 2011 - 11:08
dendrodan

Dendrodan

Vind het wel iets apart zo'n witte beuk. Denk als je die volgend jaar niet meer bespuit tegen de luis dat die terug mooi groen zal worden. Zou hem gewoon zijn gang laten gaan, vind het speciaal.
Zelf heb ik nog nooit gespoten op mijn beukenhaag, vorig jaar zat hij vol onder de luis. maar de mezen en lieveheersbeestjes hebben mooi hun werk gedaan dit jaar ziet hij mooi rood en groen. Voor de twijfelaars heb een gedeelte rode en gedeelte groene fagus gezet.
zaterdag 4 juni 2011 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon