menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse Esdoorn

Ga naar meest recente reactie

Aikoo

Aikoo

Ik heb zware kleigrond, vroeger was hier een steenbakkerij.
Graag wou ik een kleine Japanse Esdoorn planten, kan dit, waar moet ik op letten?
Kan dit nu nog in begin december?????
Dank u
zaterdag 9 december 2006 - 19:59
WiPe

WiPe

Ik zou het niet doen, Japanse esdoorns geven de voorkeur aan lichte, eingzins zure zandgrond.
Je zou plaatselijk turf kunnen onderwerken, maar dan riskeer je dat de p^lant last krijgt van natte voeten, wat al helemaal niet verdragen wordt.
zaterdag 9 december 2006 - 22:06
Aikoo

Aikoo

Dank u voor uw antwoord
Spijtig he. Ik vind ze zo mooi.
Ik ben net terug uit Japan, ze staan er zooooooo mooi bij nu.
zaterdag 9 december 2006 - 22:29
Tine

Tine

Ik heb de acer al ruim 10 jaar in een kuip staan. Hij blijft dan kleiner dan in de volle grond.

Tine.
zaterdag 9 december 2006 - 23:10
Aikoo

Aikoo

Dank u Tine
Is dat dan ook wintervast of zet je die dan binnen?????
Of staat ie in de grond?????
Dat lijkt mij nog de oplossing
zaterdag 9 december 2006 - 23:23
Tine

Tine

Hij is winterhard. Ik heb in de kuip wel eerst noppenfolie gedaan en daarna pas geplant. Zorg wel voor een grote scherf over de afwateringsgaten . Dit om te voorkomen dat de acer met zijn wortels de gaten dichtmaakt en de pot het overtollige water dan niet kwijt kan.

Tine.
zaterdag 9 december 2006 - 23:37
Aikoo

Aikoo

Dat lijkt mij een goede oplossing
Bedankt he
Ik zal van de week eens op zoek gaan.
zaterdag 9 december 2006 - 23:45
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Aikoo,
Heb al een 10-tal jaren een Japanse Esdoorn staan op zeer vette leemgrond. (Ook in de buurt van een steenbakkerij.) De eerste jaren ging dat wat moeizaam maar door steeds met boomschors te werken werd de grond volgens mij wat zuurder waardoor ik nu toch al een exemplaar heb staan van 3m hoog. En hij wordt ieder jaar nog mooier. Dit jaar heeft hij veel last gehad van het warme weer maar ik zou het proberen. 't Is zeker de moeite.

Ik had ook een lage groene versie staan en die heb ik in 10 jaar tijd 4 keer moeten herplanten om deze niet wou aanslaan. Ondertussen is dat wel het geval en ook deze is nu ieder jaar mooi.

Groeten

De lange van Bilze
zondag 10 december 2006 - 15:16
anthomaka

Anthomaka

Ik zit zo te bedenken of er niet door de klei-of leemlaag is door te geraken.Ik reken dan een plantgat van 1m³(dus al 1m diep).Als je dan op de bodem van het plantgat nog verschillende gaten kan boren en opvullen met zeer fijne kiezel,dan zitten we al aan ongeveer 2 meter onder maaiveld.Door het plantgat midden zomer te graven,kan je misschien zelfs naar 1,5m en door de boor te verlengen kom je misschien zelfs uiteindelijk door een laag van 3 meter.Want, bepaalde esdoorns zijn inderdaad ZEER mooi,maar ook prijzig,dus zonde om ze een slechte start te geven en te laten afsterven.
zondag 10 december 2006 - 19:46
Fons

Fons

Eventueel op verhoging planten met afboording.

Groetjes Fons.
zondag 10 december 2006 - 21:24
Aikoo

Tekst aangepast

Aikoo

Dank u allemaal voor het antwoord
Diep plantgat graven , zie ik niet zitten. Vermits hier vroeger een steenbakkerij was, zit de grond vol bakstenen, diep graven is wel een probleem.
Mijn buurman heeft alles laten uitgraven en terug gevuld met grond, maar DAT liet mijn budget niet meer toe.
Ik heb niet zo'n groene vingers.
Maar een Esdoorn wil ik toch wel eens proberen.
Mijn mispelboompje doet het ook goed, en geeft zelfs lekkere mispels. Niet om mee naar de markt te gaan, maar toch even een snoeperje.
De 2 oogstappelbomen, de perenboom, de "wilde" kriekenboom, doet het ook goed, tot groot plezier van de vogels
Maar ik ga het toch proberen.Want ik heb liever kleine bomen en struiken in mijn tuin. wintervast en niet veel onderhoud.
Wie weet.....????? lukt het wel
maandag 11 december 2006 - 11:00
WiPe

WiPe

Het probleem met leem- en kleigrond is dat d eplanten last krijgen met de zuurstofhuishouding wat de kans op Verticillium aanzienlijk verhoogd. De plant zal de eerste jaren wel goed groeien, maar de kans is meer dan reëel dat de plant eens hij mooi uitgegroeid is, langzaam gaat afsterven.

Als je de grond plaatselijk verbeterd heb je op die plek wel een goede luchtige bodem, maar omdat de bodem daarnaast nog steeds erg zwaar is, zal het water zich daar lokaal gaan verzamelen, wat lijdt tot natte voeten, zuurstofgebrek, Verticillium en uiteindelijk tot het afsterven van de plant.

Planten op een verhoogd bed in een mengeling van bladgrond, turf en tuingrond is dan misschien nog wel de beste oplossing.
maandag 11 december 2006 - 11:01
Aikoo

Aikoo

Wat is Verticillium??????
Krijgt ie draainissen????
Mijn bomen staan er nu toch zeker zo'n 10 jaar, kan dat dan nog????Een appelboom heeft ooit eens een knak gehad, en staat scheef, maar groeit dapper voort en geeft elke zomer lekkere appeltjes
De toverhazelaar die ik ooit eens geplant heb, die was vlug weg, spijtig, kerstbomen doen het ook niet.
Acer Compagnardes doet het perfect,(dat is zowat de enige latijnse benaming die ik ken) Zij groeien
te hoog zelfs, ik heb ze vorig jaar laten snoeien en verkleinen. De buurman.......had geen zon meer.
Amaai dat was een gat in mijne portemonée :
maandag 11 december 2006 - 11:18
WiPe

WiPe

Acer Compagnarde is mij totaal onbekend???????

De meeste esdorns verdragen goed zware gronden, maar niet de Acers uit de palmata groep waar de Japanse esdoorns toe behoren.

Verticillium is een schimmelinfectie die de wortels aantast, maar die zich manifesteert in de takken. (Wortels worden aangetast waardoor de takken gedeeltelijk afsterven totdat uiteindelijk d eboom helemaal dood gaat.)
maandag 11 december 2006 - 11:39
Aikoo

Tekst aangepast

Aikoo

Haaaaa, weer wat bijgeleerd
SORRY!!!!! Acer Campestre( het is mij ooit verkocht als Spaanse Aak, of Acer Campagnardes, Als het verkeerd is, dan heb ik het verkeerd onthouden hoor.)Ik had het zelfs in mijn tuinboek geschreven om het niet te vergeten.Maar verslijten doet dat boek niet hoor.

Enfin het groeit en was oorspronkelijk bedoeld als haag. Maar vermits ik het dan maar laat groeien waren ze wat groot geworden.Maar het maakt de tuin zichtdicht, en dat vind ik belangrijk.
Ik heb wel een tuin.......maar is hoofdzakelijk, "dog's paradyse"
Daarom , wat struiken en bomen, liefst met wat kleur of bloemen
Misschien nu ik met pensioen ben, krijg ik nog het grote groentalent??????
Ik ben per ongeluk op jullie site geraakt via Seniorennnet, leuke toevalstreffer.
maandag 11 december 2006 - 11:52
WiPe

WiPe

Acer campestre is zeer goed geschikt voor zware kleigronden. Maar bij mijn weten wordt die niet erg hoog? Baai de weej, de plant leent zich erg goed voor vormsnoei. misschien valt daar wel iets mee te doen als je de Japanse richting uit wil.
maandag 11 december 2006 - 11:58
Aikoo

Aikoo

Nou ik kan niet zo goed schatten hoe hoog een boom wordt, maar, zou het 4 m kunnen zijn , toch boven het huis uit.

Ja,,, een Japanse tuin zie ik wel zitten, maar daar ben ik veel te "lui" voor
Ja Japanners kunnen het precies niet laten om aan elke boom, groot of klein, hun hand te zetten.
Ondersteunen, model geven, bijwerken, bedraden, redden, maar ze werken er ook aan met veeeeel volk,en zijn er bijna de hele dag mee bezig.
Nochthans, ik heb mooie mostuinen gezien, prachtig.Zou dat iets voor mij zijn??????
Geen gras meer afdoen, een mooi en zacht tapijtje.
maandag 11 december 2006 - 12:14
WiPe

WiPe

Onderschat het werk niet dat een goed onderhouden mostuin vraagt.
maandag 11 december 2006 - 12:45
Aikoo

Aikoo

Dat doe ik dus blijkbaar wel
Bedankt hoor voor je antwoorden
maandag 11 december 2006 - 12:51
saske

Saske

Hallo, zou iemand me raad kunnen geven.

Ik heb een japanse esdoorn buiten staan in volle grond. Ik heb hem zomaar twee jaar geleden ergens gezet, maar blijkbaar doet hij het goed. Hij heeft nu knoppen aan de uiteinden van zijn takken. Hij is maar een goede meter groot. Nu volgend jaar gaan we verhuizen en ik wil hem mee nemen. Wat moet ik nu doen. Kan ik hem in een pot planten? en wanneer doe ik dat dan het beste?

groetjes

saske
woensdag 27 december 2006 - 14:29
Kwest

Kwest

Hallo Saske,

Verplanten kan geen probleem zijn, als je pot groot genoeg is want je moet wel een flinke kluit aarde meepakken, dan beschadig je de wortels het minst. Nu lijkt me een goede periode.

Misschien toch even afspreken met de mensen die na jullie in de woning komen, normaal gezien wordt de woning verkocht in de 'huidige staat', dit heeft ook betrekking op de struiken die in de volle grond staan...



vrijdag 29 december 2006 - 19:05
bonsaiken

Bonsaiken

ik ben pas lid en zou graag wat zeggen over de japanse acer,ik heb lang in een bonsai-bedrijf gewerkt waar we ook japanse tuinen aanleggen,sommige grote vormbomen die binnen gekomen zijn uit japan,ilex,acers worden gewoon in de volle grond geplaatst,onze japanse acers staan dus ook zuiver in kleigrond en ze doen er het goed,in japan staan ze ook in kleigrond hoor,
groetjes
vrijdag 9 november 2007 - 17:58
Aikoo

Tekst aangepast

Aikoo

Hartelijk bedankt.
Ik ben wat een Japanfreak. Vorig jaar deze tijd, liep ik er rond,en bewonderde de mooie rode,goudgele esdoorns .De bijgeknipte bomen, de prachtige mostuinen. Ik zag de Japanse tuinwerkers de blaadjes oprapen, sprietjes gras uittrekken, en maar bijknippen, ondersteunen, repareren enz.
Ben daar ook op bezoek geweest bij een befaamde bonzaikweker in Tokyo, zo mooi!!!!!
Ik zou zo graag wat meer Japans planten, liefst struiken en kleine bomen. Alles dat zowat vanzelf groeit, en weinig of geen onderhoud vraagt.Ik heb geen groene vingers, en ben geen tuintalent.
Ik heb ooit nog bonzais gemaakt en gehouden, maar..... nee, te veel werk. Ik nam de mooiste zelfs mee op vakantie met de caravan, omdat mijn moeder, die ze bijhield ,er iedere keer compassie mee had: bomen in kleine potjes, ocharme, en ze in volle zon liet ze groeien, zodat ze compleet verwilderd waren als weer thuis was.Er schiet nog 1 kamerbonzai over, en dat is een taaie ,amaai, een kleine ficus.
Ik heb echte zware kleigrond. Nochtans de appel-peren-mispelboom doen het goed.De brandnetels ook , maar die zijn mijn moestuin
Kan jij mij wat raad geven a.u.b.
vrijdag 9 november 2007 - 20:02
bonsaiken

Bonsaiken

hey,zoals jij ben ik ook een heuze japan freak,ik volg zelf japanse les om binnen 2 jaar japan eens te bezoeken,zoals je in japan gezien hebt moet je wel wat werken hè in een japanse tuin om deze mooi en proper te behouden,eenvoud is het mooiste maar toch heb je wat kennis nodig in verband met japanse azalea's,pinussen ect..bij ons op het bonsai bedrijf staan deze acers ook in zware kleigrond,dus ik denk niet dat dit een probleem mag zijnlaai ze niet uit proporties groeien en snoei ze om de 2 jaar,ze maken uit hun eigen dooie takjes dus dat is ook geen probleem,van waar ben je? anders kan ik je wa adres doorgeven.groetjes
zondag 11 november 2007 - 12:58
Aikoo

Tekst aangepast

Aikoo

Konnichiwa,
Leuk een een medefreak te ontdekken. Toen ik vorig jaar naar Japan vertrok , had ik 2 jaar Japans achter de rug, maar wat een desolutie.Verstaan?? nanimo nai, spreken???? ons accent is zoooooo slecht dat ze ons gewoon niet verstaan.Het was echt plantrekkerij. Het gebeurt dat je iemand tegenkomt die Engels spreekt,en die doet dan een hele uitleg om zijn Engels uit te proberen. Toen dacht ik , als mijn accent ook zo slecht is, begrijp ik waarom ze me niet vertsaan.
Maar ik ben er een maand geweest ( lang voor gespaard hoor om een levensdroom waar te maken 2 weken in Tokyo met de karateclub, voor het Wereldkampioenschap, ( nee ik was maar supporter).
Maar heb met hoogstaande Sensei's getraind en ontmoet,. Daarna nog 2 weken alleen rondgetoerd.Och met een handje vol Japans,en veel gebaren, en veel plantrekkerij, ben ik overal geraakt waar ik gepland had te komen..De Japanners zijn plichtsgetrouw vriendelijk.
Waar volg je les???? In welk jaar zit je.
Ik droom zo om nog eens terug te gaan, en dan naar Okinawa. DAt was de vorige keer,boven mijn budjet en tijd.
Ik volg les in Borgerhout LBC bij Antwerpen en zit in het derde jaar nu.
Mijn grote struikelblok zijn de Kanji's ik vergeet het altijd maar.
Heb je hier al eens gekeken, er zitten daar een paar Japanfreaks bij elkaar.
http://forums.telenet.be/forumdisplay.php?f=10
Ik woon in Stekene bij Sint.Niklaas. Wat makkelijk te onderhouden struiken en laagstam bomen zou leuk zijn.Een vleugje Japan in mijn tuin,en wat dichterbij
Sayounara
zondag 11 november 2007 - 16:59
Cavati

Cavati

ik ben ook grote japanfreak
zondag 11 november 2007 - 23:41
Mamaatje

Mamaatje

Dag allemaal

Ik ben zoek naar wat troostende raad voor mijn japanse esdoorn, die mijn kleine vijvertje moest sieren: er zijn nog helemaal geen tekenen van leven te zien, terwijl andere struiken en bomen toch al beginnen te botten? Is hij kapot? Of ben ik weer te ongeduldig?
Verder ben ik op zoek naar een japanse esdoorn, met héle kleine, fijne blaadjes. Die vind ik zooo mooi, maar ik heb vorige lente de verkeerde gekocht. Maakt niks uit, deze lente koop ik er dan zo eentje.
En, ik heb ook ooit, in een vorig leven, voor de "komst van mijn 5 kinderen, drie jaar Japans gevolgd in Leuven, in het CLT. De prof zegde toen dat je, na 10 jaar studie, zo een klein beetje verstaanbaar kon zijn in Japan. Ik vond het een heerlijke taal om te studeren, met al die mooie schilderijtjes. Ik studeerde al strijkend en patattenschillend. Spijtig dat ik moest opgeven, ik bengin misschien nog eens opnieuw, als het huis weer leeg is.
zondag 6 april 2008 - 22:06
Quercus

Quercus

Hey mamaatje,

Wanneer je wil testen of je Acer nog in leven is en niet verdroogt is , moet je met je nagel of een scherp mesje even aan een van de uiteinde van de takken wat bast wegkrassen (heel minisieus). Als je daar nog een groene onderbast ziet (of hoe noemt dat) dan mag je er van op aangaan dat je boompje (struik) nog in leven is.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 22:18
Aikoo

Aikoo

Het schooljaar , avondonderwijs Japans loopt stilaan ten einde. Examens in het zicht BAHHHHH
Och dat spreken gaat wat brabbelend, maar, als ze mij maar verstaan denk ik zo.
Dat heb ik dit weekend nog getest, met Jappanners.Het is wel lachen.
Ondertussen ben ik ook Taiko gaan leren,ook supertof.
http://www.taiko.be/
Avondonderwijs is leuk,misschien is dat nog een optie. Met jouw achtergrond moet dat toch vlot gaan.
Als je een test doet mag je naar een volgend jaar.
Dromen houden niet op, maar ze kunnen waar worden hoor.
maandag 7 april 2008 - 13:24
Rikske_

Rikske_

Dag allemaal

Ik ben zoek naar wat troostende raad voor mijn japanse esdoorn, die mijn kleine vijvertje moest sieren: er zijn nog helemaal geen tekenen van leven te zien, terwijl andere struiken en bomen toch al beginnen te botten? Is hij kapot? Of ben ik weer te ongeduldig?
Verder ben ik op zoek naar een japanse esdoorn, met héle kleine, fijne blaadjes. Die vind ik zooo mooi, maar ik heb vorige lente de verkeerde gekocht. Maakt niks uit, deze lente koop ik er dan zo eentje.
En, ik heb ook ooit, in een vorig leven, voor de "komst van mijn 5 kinderen, drie jaar Japans gevolgd in Leuven, in het CLT. De prof zegde toen dat je, na 10 jaar studie, zo een klein beetje verstaanbaar kon zijn in Japan. Ik vond het een heerlijke taal om te studeren, met al die mooie schilderijtjes. Ik studeerde al strijkend en patattenschillend. Spijtig dat ik moest opgeven, ik bengin misschien nog eens opnieuw, als het huis weer leeg is.


Hello,

Volgens mij als je Acers wil met die fijne blaadjes moet je voor de Dissectum's gaan.
Die hebben fijn diep ingesneden bladeren. (correct me if I'm wrong)
Maar zijn wel heel gevoelig aan wind, de blaadjes gaan dan verbranden.
Heb thuis een groene Acer Palmatum Dissectum en een vuurrode Acer Palmatum Dissectum Garnet.
Alle 2 met fijne blaadjes.
Succes
Groetjes
Rikske
woensdag 9 april 2008 - 12:47
Tine

Tine

Rikske heeft gelijk. De heel fijnbladige acers kan je het beste in de halfschaduw planten om verbranding tegen te gaan. De acers met wat grovere bladen kunnen meer zon verdragen.

Tine
woensdag 9 april 2008 - 16:14
MikawaYatsubusa

Tekst aangepast

MikawaYatsubusa

Eigenlijk kan je zeggen dat het al dan niet plaatsen van een Japanse Esdoorn in de volle zon volledig afhankelijk is van de variëteit. Zo zijn er soorten die niet in de volle zon mogen, dan andere wel. Dus voor elk wat wils

Misschien voor de geïnteresseerden...

Ik ben grote fan van de Japanse Esdoorn. Op mijn site gaat dit, volgens mij, wel duidelijk worden. Veel kijkgenot!

Een Japanse Esdoorn liefhebber!

www.japanse-esdoorn.be
vrijdag 25 april 2008 - 15:43
Delcour Patrick

Delcour Patrick

Ik heb een Acer Blood Good.
Ze zitten in potten op een bedje van keitjes wat zorgd voor een goede afwatering.
Maar elk jaar komen er dorre bladeren en vlekken op de bladeren. ( zie bijlzge) Ik zie geen insecten.
Kan er iemand mij raad geven?

Alvast bedankt
Patrick

Struiken & Bomen

maandag 14 mei 2018 - 19:29
Polplastron

Polplastron

Zou het verbranding door de zon kunnen zijn? Gewoon een eerste gedachte ...
maandag 14 mei 2018 - 21:10
Delcour Patrick

Delcour Patrick

Hey,
Volgens mij niet. Zo n felle zon is het volgens mij nog niet geweest of vergis ik me?

Struiken & Bomen

dinsdag 15 mei 2018 - 09:48
Jean1968

Tekst aangepast

Jean1968

Heb juist 2 Japanse esdoorns gekocht maar bij de ene begint zijn bladeren te krullen en zijn verdort ook precies een witte schijn op de verdorde bladeren. Heb ze juist verpot

Struiken & Bomen

zaterdag 19 mei 2018 - 19:34
Tuinprins

Tuinprins

De foto is te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen. Als ik moet speculeren dan zeg ik dat de plant wat problemen heeft met de overgang van de (doorgaans) beschutte omgeving van een kwekerij/tuincentrum naar jouw tuin. Maar dat is dus speculatie ...


Gegroet, de tuinprins
zondag 20 mei 2018 - 07:52
WiPe

WiPe

TP, zou die witte schijn kunnen wijzen op een begin van (valse) meeldauw?
zondag 20 mei 2018 - 09:56
Tuinprins

Tuinprins

Zou eventueel kunnen.
zondag 20 mei 2018 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon