menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beuken haag snoeien

yvdv32

Yvdv32

goedemiddag

ik heb vorig jaar een beuken haag gekocht (fagus sylvatica) van ongeveer 1.5 meter.
het tuincentrum zei dat ik hem niet in de hoogte moest toppen omdat die al hoog genoeg is. ik moest gewoon zijkanten in vorm snoeien.
maar ik lees nu (bijna) overal dat je ze elk jaar moet toppen om een volle haag te krijgen. En dit elk jaar tot je de gewenste hoogte krijgt. Bij ons moet die ongeveer twee meter hoog worden.
wie heeft gelijk? Toppen of niet?
alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg

yves
zondag 27 februari 2011 - 12:54
Chef

Chef

Een strakke heg (in België noemt men dat een haag geloof ik) bouw je op van onder naar boven. Je snoeit dus de eerste jaren net zolang totdat de heg de gewenste breedte heeft aan de onderkant, pas daarna laat je de heg langzaam op de gewenste hoogte komen. De heg is aan de onderkant bij voorkeur iets breder dan boven om kale plekken wegens lichtgebrek aan de onderkant te voorkomen.
Deze werkwijze is de beste, maar op deze manier duurt het enkele jaren voordat je een dichte heg van 1.5 meter hoog hebt. Gedurende deze jaren zul je de nieuwsgierige blikken van voorbijgangers of buren in je tuin moeten dulden.

De meest voorkomende fout is dat men de heg te snel op hoogte laat komen, waardoor deze aan de onderkant niet goed dicht groeit. Begrijpelijk, want veel mensen planten een heg om pivacy te hebben, en jagen de heg daarom zo snel mogelijk omhoog, of zij verzuimen de heg terug te nemen in hoogte bij aanplant om die reden.




zondag 27 februari 2011 - 13:49
vloeiende

Vloeiende

Bij beuk zeker niet toppen alvorens je de gewenste hoogte hebt bereikt.
De planten moeten bij aankoop wel tot onderen goed vertakt zijn zodat de haag goed vol kan komen. De stam van de plant is het eigenlijk draagframe van uw haag. Dit frame(stam) wordt best uit één geheel opgebouwd zodat de plant op latere leeftijd en vb bij zware sneeuwval voldoende steun vind aan zijn stevig opgebouwde stam. De zijkanten kan je van in het begin scheren en inderdaad onder breder dan boven voor oa lichtinval.
zondag 27 februari 2011 - 14:16
Polplastron

Polplastron

Bij beuk zeker niet toppen alvorens je de gewenste hoogte hebt bereikt.


Voor haagbeuk (Carpinus) klopt dit. Bij beuk (Fagus) wordt normaal gezien wel getopt: ieder jaar mag de haag een beetje hoger worden: enkel op die manier krijg je een dichtgroeiende beukenhaag hoor! Ik heb hier meters in de tuin staan die op deze manier behandeld zijn: gekocht als 1,25 m en nu 2 m: ieder jaar een klein stukje hoger.
maandag 28 februari 2011 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon