menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schutting die blauwe regen kan trotseren

Ga naar meest recente reactie

lisarts

Lisarts

Welke schutting is bestand om door een blauwe regen te laten begroeien zonder dat de schutting uit elkaar wordt getrokken.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Liesbeth
donderdag 24 februari 2011 - 11:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb er geen idee van, maar ik ken wel iemand die ook graag blauwen regen ziet en die plant om de paar jaar een nieuwe om geen al te grote te krijgen.
Er is vast wel een betere methode, maar ik vond het wel goed gevonden.
donderdag 24 februari 2011 - 11:46
jdcoster

Jdcoster

Blauwe regen sloopt alles als je hem laat doen het mag beton zijn.
Aanbinden en niet laten overal rondslingeren is een oplossing maar vergt wel de waakzaamheid en de zelfdicipline van een (bijna) maandelijkse controle.
Eénmaal de plant zijn gewenst volume heeft, dan 2 keer per jaar kort snoeien (3 tot 4 ogen).
'Zachte ' aanbinddraden gebruiken of geregeld controleren, want metaaldraden snoeren de sapstroom af als je daar niet alert voor bent.
donderdag 24 februari 2011 - 12:04
cee

Cee

Ik heb ooit nog een blauwe regen op het skelet van een grote houten parasol laten groeien.

dan is het heel makkelijk in onderhoud aangezien die nergens naartoe kan. gewoon snoeien wat over de parasolrand heen groeit.

Het leukste was dat je dan een levende parasol uitkomt met supermooie bloemen.

Nu heb ik jammergenoeg geen blauwe regen meer, snif
donderdag 24 februari 2011 - 12:58
Rita1960

Rita1960

geen blauwe regen meer, vanwege verhuis of houten parasol niet meer..?

donderdag 24 februari 2011 - 19:19
cee

Cee

De blauwe regen staat nog steeds mooi op de parasol maar niet langer in mijn tuin, dus inderdaad wanwege verhuis. Ik heb ook m'n vijver moeten achterlaten, met pijn in het hart.

Gelukkig ken ik de persoon die er nu woont heel goed en kan ik er af en toe nog eens van genieten tijdens een BBQ.

vrijdag 25 februari 2011 - 08:50
u857287

U857287

Dag tuinvrienden

Wij hebben ook enkele blauwe regens in de tuin staan, gewoon maar aangebonden aan een dikke paal. Ze zijn nog jong, hebben wel al verleden jaar goed gebloeid. Dus heb ik eigenlijk nog niet veel gesnoeid, alhoewel ze toch al takken hebben van zo'n 2 meter.
Verleden week heb ik zo overal de dode takken uitgeknipt (er hingen niet zo van die bruine dingen aan, zijn dit soms de ogen) ? Ik week eigenlijk niet goed hoever je mag snoeien, wat bedoelt men eigenlijk met die "snoeien tot 2 of 3 ogen"?
Wie kan er eens een foto op het forum zetten, zodat ik een idee heb ?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten

Lieve
woensdag 2 maart 2011 - 20:09
dendrodan

Dendrodan

die takken van 2 meter kan je best inkorten, meestal zijn het watertakken veel blad weinig bloem.
Snoeien tot 2 à 3 ogen is van de hoofdtak tel je de aantal ogen op de zijtakken die snijd je dan af na 2 of 3 ogen(bruine dingen zoals jij dat noemt) Een bloemknop is dikker zie je op bv 5 ogen dat deze forser is knip je hem daarna af want dat kan een bloem zijn.
Het beste is een zomer en wintersnoei te doen de zomersnoei is na de langste dag en de wintersnoei jan. ,febr. en begin maart
woensdag 2 maart 2011 - 20:45
Nijiske

Nijiske

kan blauwe regen tegen een bekaert draad?
dinsdag 12 april 2011 - 13:55
WiPe

WiPe

In dat geval zou ik Plasitor gaas gebruiken. Dat is gevlochten gaas zonder laspunten. Doordat er geen laspunten zijn kan dat zich makkelijker geven waardoor het minder snel beschadigd raakt. De afsluiting kan je ook verstevigen met een bovenbuis.
dinsdag 12 april 2011 - 19:19
iecee

Iecee

je kan een blauwe regen als boompje laten groeien en kort houden
dat is ook erg mooi
zondag 17 april 2011 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon