menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren

Ga naar meest recente reactie

jefkebert

Jefkebert

beste
wat doen jullie met de bladeren van de bomen die afvallen
ik doe laat ze in mijn borders liggen
mvg bart
zaterdag 4 december 2010 - 15:03
printemps

Printemps

Ik laat ze ook liggen
De pieren trekken die wel in de grond

mvg
zaterdag 4 december 2010 - 15:09
lentemode

Lentemode

Ik ook.
En maak er bergjes van over planten die een winterdekentje nodig hebben.

Mia
zaterdag 4 december 2010 - 15:11
jefkebert

Jefkebert

opletten
dat je ze er vroeg genoeg van afhaal dat de planten lucht genoeg hehbben en dat de bolkes mooi kunnen groeien ( ik heb al problemen ghad geel blad omdat er blaadjes op lagen
te kort aan licht anders )
zaterdag 4 december 2010 - 15:17
Rita1960

Rita1960

Ik laat ze ook liggen in/tussen de borders totdat het weer in maart/april beter wordt en dan pas verwijder ik ze..

groetjes,

Rita
zaterdag 4 december 2010 - 19:43
corrine

Corrine

alles lekker laten liggen, we hebben zoveel blad (van 5 grote beuken en en 2 grote berken, en een kleine esdoorn) dat het niet te doen is om het weg te halen, het is goed voor borders en voeding voor de bomen
zondag 5 december 2010 - 12:16
jefkebert

Jefkebert

beste
en wanneer doet u de bladeren dan wel weg
zondag 5 december 2010 - 12:22
jefkebert

Jefkebert


lein
1000+ superlid
Lid sinds Jun 2009
berichten: 2358

Antwoord op 05/12/2010 om 12:37
Ik laat ze ook liggen. In het vroege voorjaar dan werk ik de resten door de aarde heen.
Het is al zo ver verrot dat het heel eenvoudig is. Op sommige plekken is het wat dikker en dan haal ik het met de hand weg waar de bollen staan.
Maar meestal is dat niet nodig.

Groetjes
marjoleine

beste
ik heb al veel tegen gekomen dat mijn bollen geel zijn en geen foto's fotosynthes's kan doen alser bladeren op liggen ik neem ze er af in januari of febuari maart hangt af van de weersomstandigheden heden
hangt ook af van welk blad
zondag 5 december 2010 - 12:41
Esem

Esem

Ik ruim de meeste bladeren op en worden dan gecomposteerd tot prima bladgrond,die je dan voor alle doeleinde kan gebruiken.
Bv. het verpotten van kamerplanten....

prettige zondag verder.
zondag 5 december 2010 - 12:46
jefkebert

Jefkebert

van welke boom bladeren speelt een grote rol ''!!
zondag 5 december 2010 - 13:03
Esem

Esem

Verklaar nader!!!!!

Alleen de bladeren van beuk heeft een langere tijd nodig om te composteren,voor de rest gaan alle soorten bladeren op de composthoop.

groetjes
zondag 5 december 2010 - 13:30
jefkebert

Jefkebert

bij popelieren duurt het rottings proces langer en het bevat ook meer stikstof
eigenlijk een slecht blad
zondag 5 december 2010 - 13:34
corrine

Corrine

ik doe de bladeren niet weg, tis een beetje bosachtige border die we hebben dus lekker laten liggen en wat er in het voorjaar nog ligt door de grond heen spitten
zondag 5 december 2010 - 13:48
FransNL

FransNL

@jefkebert

Waarom is een blad slecht als het rottingsproces langer duurt dan bij andere bladeren ? Ik composteer bijvoorbeeld veel bladeren van de walnotenboom . Dat is ook zo'n blad dat moeilijk vergaat maar het levert samen met het andere afval een prima compost op. Geduld is een schone zaak ...
zondag 5 december 2010 - 13:48
jefkebert

Jefkebert

@jefkebert

Waarom is een blad slecht als het rottingsproces langer duurt dan bij andere bladeren ? Ik composteer bijvoorbeeld veel bladeren van de walnotenboom . Dat is ook zo'n blad dat moeilijk vergaat maar het levert samen met het andere afval een prima compost op. Geduld is een schone zaak ...
is sommige bladeren zit er te veel aan een chemisch element
dit verzwakt de bodem
bv popelier dacht ik stikstof en het rotting proces heeft invloed op de plantengroei in de border zeker bij vaste planten
zondag 5 december 2010 - 13:54
WiPe

WiPe

Raar dat je blad niet wil gebruiken omdat het te veel stikstof zou bevatten? Als je de tuin gaat bemesten is stikstof toch een van die elementen die je gaat bijgeven door te mesten? Bovendien heb ik de ervaring dat het blad van populieren sneller verteerd dan bvb beukenblad. Maar als je een overvloed aan populierenblad hebt (omdat je tuin bv naast een populierenbos ligt) dan kan die overvloed aan blad natuurlijk knap lastig zijn.

De stof die bij Juglans zorgt dat er weinig begroeiing is onder een notenboom heeft Juglandine. Voor zo ver ik weet wordt die afgebroken als het blad composteert.

Dikke pakken blad in de borders beschermt wel tegen de koude, maar maakt het vaste planten in het voorjaar knap lastig. Blad niet te dik leggen of weghalen in het voorjaar kan ook. Als je het blad wil composteren is het een goed idee om dat te mengen met grasmaaisel als je dat liggen hebt. Op die manier kun je je maaisel wegkrijgen en verteert he blad makkelijker. In principe kun je die compost, als hij goed verteerd is, al in het voorjaar opnieuw inwerken.
maandag 6 december 2010 - 11:53
Esem

Esem


WiPe,
ik ben het hier volledig met je eens.

Planten hebben idd.stikstof nodig,en om dan te gaan beweren dat stikstof niet goed zou zijn....

En ja, blad van de populier verteerd veel en veel vlugger dan beukenblad en eikenblad, en het looizuur dat eikenblad bevat word door het composteren volledig afgebroken.

Ik composteer bijna alles wat uit de natuur komt,en mensen die ooit onze tuin al eens bezocht hebben kunnen beamen dat de borders er gezond en fris bijstaan,zonder dat de borders meer één keer meststoffen toe gediend krijgen.

Al wat de borders krijgen is compost en goed verteerd haksel materiaal,en dat al meer dan 20 jaar zo.
Ook bladval gebruik ik om meer vorstgevoelige planten te beschermen tijdens de winterperiode

Afdekken met een goede laag bladeren waarop dan enkele dennentakken worden gelegd om de bladeren op hun plaats te houden tijdens hevige windvlagen.


Gr Esem,
maandag 6 december 2010 - 12:11
corrine

Corrine

en het ziet er nog mooi uit ook al dat blad, daarbij lekker de natuur zijn werk laten doen.
maandag 6 december 2010 - 12:14
hugo

Hugo

Het is helemaal niet nodig al die afgevallen bladeren af te voeren. Mengen met ander afval en op de composthoop ermee. Heeft u geen composthoop stop het dan tussen de struiken en strooi het tussen uw planten. De regenwormen helpen u bij het omzetten tot waardevolle humus. Merels op zoek naar deze regenwormen keren de bladeren om en om. Een winter lang kijkplezier. Uw bollen en andere planten hebben door de bladeren een goed winterdek. Beter dan het nog vaak gebruikte turfmolm, waarvoor bovendien onnodig waardevol veen is opgeofferd, want turf ligt als een nat en dus koud pak tussen uw planten. Loopt u soms graag in een natte winterjas?

Liggen er bij u veel bladeren op het gazon dan is het raadzaam deze te verwijderen want ander verstikt het groene gras in de winter. Gebruik de gazonmaaier, als u tenminste een cirkelmaaier heeft. Deze versnippert de bladeren en na enkele weken is het blad op natuurlijke wijze met behulp van regenwormen verdwenen. Uw gazon wordt daarbij moeiteloos belucht. Als het versnipperde blad te dik op het gras blijft liggen kunt u het alsnog tussen de beplanting verwerken. Laat de natuur het werk doen. Wees wijs en verspil dit gratis aangeboden natuurprodukt niet.

groetjes

maandag 6 december 2010 - 13:24
corrine

Corrine

@ hugo inderdaad hier heel veel kijkplezier met de merels die aan het ploeteren zijn tussen de bladeren!
maandag 6 december 2010 - 16:16
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ik riek ze bij een en dan gaan ze op de compsthoop. ik wacht hier wel mee tot ze allemaal van de bomen zijn en die tussen de bloemen en planten laten we liggen
zaterdag 11 december 2010 - 15:01
printemps

Printemps

Ik ga zelf bladeren elders rapen om dan in mijn tuintje te gooien
Mijn voorkeur is dan eik omdat die er lang over doen om te verteren
Dan kunnen onze kipjes in woelen en wormen zoeken

mvg
zaterdag 11 december 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon