menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen

Ga naar meest recente reactie

djintara

Djintara

Goedemorgen allemaal.

Een jaar of 2-3 geleden heb ik een gouden regen gekocht in het tuincentrum.
Hij doet het wel prima. Er zitten alleen zo vreselijk veel blaadjes aan. De bloemen zie je bijna niet. Als ik naar foto's kijk dan zie ik blauwe regens zonder blaadjes (of bijna niets) maar wel met heel veel bloemen eraan.
Wie zou mij kunnen vertellen hoe ik dit ook krijg?
Ooit aan iemand gevraagd, die zei "kort snoeien voor de winter" een ander zei "niet snoeien". Ik heb niet gesnoeid.
Ik weet het echt niet en zou het zo leuk vinden om van (een van) jullie een tip hierover te krijgen.
Alvast hartstikke bedankt!


Djintara
donderdag 28 oktober 2010 - 09:36
printemps

Printemps

Ik snoei wel
Alle takken die op de hoofdtak staan inkorten tot 50 cm
In het voorjaar die takken dan nog eens inkorten tot 20 cm
Wel opletten het sap en door regen natte bladeren kunnen vlekken maken op je kleren die er niet meer uit gaan
Het bloeien met of zonder bladeren is de soort

mvg
donderdag 28 oktober 2010 - 13:25
Pieter

Pieter

Hoi,
Je hebt een gouden regen (Laburnum) gekocht, maar blijkbaar vergelijk je met blauwe regen (Wisteria). Dat zijn twee totaal verschillende planten die je niet zou moeten vergelijken.
donderdag 28 oktober 2010 - 13:28
annis

Annis

Hallo Djintara je schrijft dat je een goude regen(Laburnum) hebt gekocht dit is een hele andere plant dan de blauwe regen( Wisteria). Het grote verschil is dat de geleregen een boom is en de blauweregen een klimplant.Dus twee heel verschillende soorten planten.

Als het de Wisteria(Blauweregen) is dan moet deze wel gesnoeid worden.
Zelf snoei ik na de bloei de zijtakken tot op 0.50cm en in de winter snoei ik deze nog eens tot op 0.10 cm van de hoofdtak. Op deze korte zijtakken vormen zich dan de bloemknoppen.

Er zullen nog wel meer adviezen volgen.

Groetjes Annis
donderdag 28 oktober 2010 - 13:34
djintara

Djintara

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben er echt heel erg blij mee. Zo snel ook al. Daaank

Enneh.... jullie hebben gelijk, de trossen bloemen zijn paars dus het is een blauweregen. stom stom stom

Nogmaals dank! Ik ga zeker snoeien.

Ehhh... met de "hoofdtak" ga ik ervan uit dat daarmee de dikke stam wordt bedoeld waaraan dan die "zijarmen" komen/zitten.... toch? En dat het dan normaal is dat ik bijna niets overhou.... toch?

Jullie zien, een dikke onbenul wat dit betreft ben ik.

Ben helemaal blij met jullie advies!!
donderdag 28 oktober 2010 - 13:51
annis

Annis

Ja, het klopt de hoofdtak of -takken laat je staan of kort ze iets in want ze kunnen behoorlijk groeien in een seizoen. Alle zijtakken dus eerst 0.50cm en daarna nog eens tot 0.10 van de hoofdtak.
Soms krijg je na de hoofdbloei in het voorjaar in de zomer nog een lichte nabloei.

Annis
donderdag 28 oktober 2010 - 13:59
djintara

Djintara

Annis, dank je wel. Inderdaad, ze groeien als wilden! hihi we moeten een paar keer per seizoen die takken afknippen. Ik ga van het weekeinde beginnen. (goed toch?) dank je wel he?
donderdag 28 oktober 2010 - 14:05
annis

Annis

Snoei de zijtakken nog niet helemaal kort doe dit pas in februari.
Lees anders dit stukje over het snoeien van Wisteria van hier op het forum. http://www.tuinadvies.nl/snoeien_blauwe_regen_wisteria.htm

Annis
donderdag 28 oktober 2010 - 17:00
djintara

Djintara

oeps maar goed dat het weekeinde nog niet was begonnnen hehe.

Ik wacht nog even. Enneh, nogmaals jij en alle anderen hartstikke bedankt!
vrijdag 29 oktober 2010 - 13:52
Ellebelle

Ellebelle

Ik heb geen antwoord, maar wel een gelijksoortige vraag. Is het mogelijk om mijn blauwe regen helemaal kort, tot op 1 meter, terug te zagen. Hij is nu zeker 5 meter en ik wel hem verplaatsen en over een pergola laten groeien.
Alvast vriendelijk dank
donderdag 4 november 2010 - 16:46
printemps

Printemps

Ik denk het wel,die kunnen veel verdragen hoor

mvg
vrijdag 5 november 2010 - 14:49
Ellebelle

Ellebelle

Dan lijkt het mij het beste toch te wachten met rigoreuze snoei zoals ik wil gaan doen toot half maart. Kan de plant ook meteen op zijn nieuwe plek komen te staan.
Misschien nog iemand een ervaringstip?
vrijdag 5 november 2010 - 16:17
deHaan

DeHaan

Beslist niet wachten tot maart, nu is een betere tijd.
Hij krijgt dan verhoudingsgewijs een mindere klap.
vrijdag 5 november 2010 - 18:11
Ellebelle

Ellebelle

Merci voor dit antwoord, ga deze week beginnen.
maandag 8 november 2010 - 18:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon