menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag te nat of andere oorzaak

Ga naar meest recente reactie

filip_hoeven

Filip_hoeven

Begin mei (wat laat) vorig jaar 2009 hebben we haag geplant en merendeel is er enkele maanden later van afgestorven. Deze zomer alles uitgetrokken wat niet meer terug aangegaan is.

Over een lengte van 32 meter zo'n 5 plantjes van de 100 die het overleefd hebben.
Op andere plaatsen in de tuin ook zo'n 50% uitval.

We waren verleden zaterdag begonnen met een sleuf te graven om nieuwe planten te zetten in november aangezien we begrepen hebben dat het einde van het jaar beter is.

Maar nu is mijn vraag is de grond te nat? We hadden er worteldoek en 1 a 2 cm boomschors op liggen. De grond was zeer vochtig, zie foto. 't Is niet dat de sleuf vol water liep, maar toch een cm of zo op de bodem hier en daar.

Ik heb al van velen gehoord dat beukenhaag (fagus sylvatica) hier niet tegenkan.
Probleem is dat grond opgevuld is met geel leemachtige grond wat water niet echt doorlaat en daarbovenop is er een 40-tal cm zwarte grond gelegd.

Iemand raad?

Struiken & Bomen

maandag 11 oktober 2010 - 21:00
kurten

Kurten

Waarschijnlijk zit er een hardere grondlaag onder je toekomstige haag. Zaak is van deze te breken. De grond twee spaden diep (60cm) uithalen en terug leggen zou helpen. Wat ook kan is iedere halve meter een gat boren met een grondboor van dia 10 cm en een meter diep en deze vullen met grof rijnzand. Op die manier wordt het water wel afgevoerd en staan je beukenplanten niet met hun voeten in het water, want daar houdt fagus sylvatica echt niet van!
maandag 11 oktober 2010 - 21:47
spruce

Spruce

1) Enig idee hoe hoog het grondwaterpeil staat ?

Je mag nog veel grondboringen maken, als je grondwater te hoog staat, kom je in de problemen. Zeker met een zware grond.

De schors zorgt ervoor dat de grond wat vochtiger blijft. Maar dat is geen primaire factor.

Bij een overmatig hoge grondwaterstand, zullen de wortels van de beuk hierdoor inrotten. Nu is mijn vraag wat uw bevindingen waren over de planten die je uitgetrokken hebt ?

2) Over de worteldoek stel ik mij de vraag of zo een worteldoek mogelijks de symbiose met de beukenschimmel kan nadelig beïnvloeden. Ik hoor dat toch niet veel dat mensen een worteldoek leggen onder hun beuk. Iemand stelde mij dat ook voor, maar ik heb dat geweigerd.

3) Wanneer werd je grote uitval veroorzaakt ? Zijn die planten er vorige zomer er al uitgegaan, of zijn ze in de winter doodgegaan ? Bij beuk krijg je een verkleuring van grijsgroen naar bruinrood als de plant sterft. Dit zou eigenlijk je belangrijkste indicatie moeten zijn !
maandag 11 oktober 2010 - 22:14
filip_hoeven

Filip_hoeven

1) Het grondwaterpeil staat niet te hoog. zeker 7m onder de haag. Ben er zeker van want heb gemetste kelder. Veld achter grond ligt 1m lager.
2) Worteldoek houdt inderdaad grond natter.
3) Eerste grote uitval was een maand of 2 na plaatsing (juli 2009) ook nadat alle onkruid verwijderd was en worteldoek geplaatst was. De rest van de uitval lijkt in het najaar te zijn gebeurd na regenachtige periodes.


Probleem is inderdaad opvulling met weinig doorlatende grond waardoor regen zakt tot onder bovenlaag van zwarte grond en dan niet verder zakt.

Men raadt mij aan om te draineren door een sleuf te graven voor de haag en daaronder een laag met grind en kokosbuis (of buis met kunststof kous) te plaatsen. Eventueel eerst worteldoek, dan grind + buis + grind en dan worteldoek toeplooien en dan de aarde voor haag. Eventueel aarde mengen met scherpe zand.
dinsdag 12 oktober 2010 - 07:21
WiPe

WiPe

Als dat veld achter grond 1 meter lager ligt, is je eigen grond dan opgehoogd? Als er opgehoogd wordt is het belangrijk dat de bovenlaag, die onder de grond zal verdwijnen, gebnoken wordt; Anders loop jet het risico dat er een dichte ondoordringbare laag gevormd wordt die het water tegen houdt. Het gaat dan zowel om regenwater dat niet weg kan, maar ook om cappilair water dat niet kan opstijgen. Gevolg is dat de grond in de winter nat is en in de zomer compleet uitdroogt. Zeker wanneer er opgehoogd is op een weiland is het risico op het vormen van een ondoordringbare laag erg groot.

Je zal dus die hared elaag moeten breken, niet alelen om het overtollige water weg te krijgen.

Als ik die foto's van die plantgeul zie, vind ik die erg diep. Dat is op zich niet erg, maar als je de planten onderin die geul zet staan ze te diep. Let er op dat je de planten in de grond zet met de wortelhals ongeveer gelijk met het maaiveld. Planten, en zeker beuken, die te diep staan slaan slecht aan en kunnen makkelijk afsterven na het aanplanten.
dinsdag 12 oktober 2010 - 11:50
kurten

Kurten

Draineren zou inderdaad de beste oplossing zijn als blijkt dat er een ondoordringbare laag aanwezig is. Je moet dan wel ergens een aansluitpunt hebben die laag genoeg ligt. Is dit echter niet het geval, dan kun je als laatste redmiddel ook gaten boren zoals ik hierboven vermeld heb.

Je kunt je misschien ook de vraag stellen of het plantgoed in orde was. Zijn de wortels niet uitgedroogd tijdens transport of tijdens planten. Heb je water gegeven tijdens die lange periode droogte na het (late) aanplanten. Wat je ook niet mag doen is de beuken in een kuip water zetten voor het planten. Dan spoel je de broodnodige schimmel af die de beuk nodig heeft om te groeien.
dinsdag 12 oktober 2010 - 14:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon