menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom nog redden

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Hoi,

In het voorjaar plantte ik twee appelbomen: een "Radoux" en een "La Paix".

De eerste deed het erg goed en is nu duidelijk goed aangeslagen, maar bij de tweede stierven een aantal takken boven de entplaats af.

Het gevolg:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn vraag is nu: laat ik deze boom gewoon staan, of kan ik hem beter vervangen? De bedoeling is dat deze er nog jaren gaat staan en dat ik over een aantal jaren toch eens een appeltje kan oogsten. Bovendien staat de boom in de siertuin en is een goede vorm toch wel belangrijk. Wat is jullie mening?

Groeten,

Pol

P.S.: Het kan zijn dat ik een aantal dagen niet reageer omdat ik voor mijn werk een aantal dagen weg ben en misschien niet beschik over een internetverbinding.
dinsdag 21 september 2010 - 20:14
Plantadvies

Plantadvies

Weggooien kan altijd.
Laat ze staan en geef ze de tijd.
Kijk in het voorjaar of ze nog groen onder de bast hebben, door op de stam te krabben met uw nagel.

Plantadvies
http://www.plantadvies.web-log.nl
dinsdag 21 september 2010 - 20:21
Polplastron

Polplastron

De tak die er nu nog staat doet het goed. De overige twee waren echt wel dood: de bladeren vielen er al snel af en er was niets groen meer te zien onder de bast.

Ik maak mij weinig zorgen dat de boom op deze manier zal overleven, maar ik vrees inderdaad dat de vorm verpest is.

Nu wil ik hier geen discussie los laten barsten over respect voor het leven van deze boom. Indien ik de boom wegdoe, zal hij een nieuw leven krijgen op mijn school in de tuinbouwafdeling. Daar zijn ze altijd blij met gratis plantgoed.

Ik vraag me alleen af of het beter is hem te vervangen of dat hij toch nog in schoonheid te redden valt.

Voor de prijs van het boompje moet ik het niet laten om hem te vervangen hoor.

Groeten,

Pol
dinsdag 21 september 2010 - 20:25
iecee

Iecee

ik zou hem onmiddelijk vervangen
hij gaat toch afbreken op de entplaats omdat zijn zwaartepunt niet op de goeie plek zit
bij bomen is het belangrijk dat ze een mooie vorm hebben anders erger je je toch en ben je een paar jaar kwijt als je het later doet.
en is het nog wel de ent of een tak van de ondeerstam?
woensdag 22 september 2010 - 08:57
printemps

Printemps

Ik zou ook de ent afknippen op een 15 cm
Dan maakt die daar terug zijtakken

mvg
woensdag 22 september 2010 - 13:10
greener

Greener

Ik vind de ent zowieso erg hoog zitten.
Met dit in gedachte en het stompje bekijkend wat er boven zit zie ik het probleem niet echt.
Je kan die levende tak toch als nieuwe hoofdscheut gebruiken en de zijtakjes hiervan weer leiden alszijnde zijtakken?
Dus gaarne meer info omtrent de plaats van de ent en de totale hoogte van de boom.

Sebas
vrijdag 24 september 2010 - 10:16
Polplastron

Polplastron

Bedankt nog voor jullie reacties. Ik ga de boom toch zowiezo vervangen hoor.

Hij heeft niet alleen te dienen als nutsboom, maar staat ook nog eens al sierboom in de tuin. Ik vrees dat de boom inderdaad in de toekomst schade gaat oplopen en ben er ook niet zeker van dat hij er nog een beetje fatsoenlijk gaat uitzien.

Voor de eco-fundamentalisten onder ons : dit boompje krijgt een nieuwe thuis in de tuinbouwafdeling op mijn werk! Daar zal hij met veel liefde vertroeteld worden door mijn leerlingen en als hij het inderdaad erg goed doet, zal hij misschien over enige jaren zelfs nog vruchten geven ook want aan de andere kant van onze school staat een hele boomgaard.

Groeten,

Pol
zaterdag 25 september 2010 - 19:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon