menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Okkernotenboom

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik weet dat je een okkernotenboom niet altijd kan snoeien. Want als je dit verkeerd doet kan hij er bloeden of zelfs doodbloeden.

Maar wanneer doe je dit het beste. We zouden hem gedeeltelijk moeten insnoeien aan 1 kant omdat de takken tegen de dakleien schuren.

Heb het aan een tuinman gevraagd en die zei eind oktober. Maar vond ook volgend stukje op internet op een tuinsite:
Beste periode om een notenboom te snoeien is in augustus-september. Doet u dit later dan hebt u veel kans dat uw boom hevig gaat bloeden en de wonden niet meer dichtgroeit. Hij gaat dan heel de winter door bloeden en kan bij vorst ernstige schade oplopen. Andere bomen die ook best in deze periode kunnen gesnoeid worden (ivm bloeden) zijn berken, esdoorn en haagbeuk.

Wie kan mij helpen??
donderdag 2 september 2010 - 13:16
WiPe

WiPe

beste periode om een boom die gevoelig is voor bloeden te snoeien is juni tot september.

Traditioneel is het de gewoonte om noten iets later te snoeien omdat anders de noten op de gesnoeide takken verloren zouden zijn. In tijden waarin die noten een belangrijke bron van inkomsten waren (en dat is lang geleden) was het geen optie om de noten weg te snoeien. Snoeien nadat het blad gevallen is impliceert dat de bomen in het voorjaar kunnen gaan bloeden. Snoeien tijdens het uitlopen van of het vallen van het blad is per definitie geen optie.


donderdag 2 september 2010 - 14:17
groengroentje

Groengroentje

kan ik hem nu nog snoeien?? of ben ik te laat?
donderdag 2 september 2010 - 17:01
kerstkind

Kerstkind

Hallo,
ik zou zeggen, zolang die boom noten draagt, niet snoeien.
Wacht er nog even mee.
groetjes José
donderdag 2 september 2010 - 20:49
groengroentje

Groengroentje

Nu volg ik toch echt niet meer.

Ik vind op het internet overal terug dat je hem moet snoeien met volle bladeren. Niet wanneer ze er aankomen of afvallen. En best juni - september. (al raden ze augustus - sept meer aan precies).

Als ik wacht tot alle noten gevallen zijn, dan is hij ook al deel van bladeren kwijt en ben ik toch te laat???

Ik vind overal zulke verschillende dingen die elkaar tegenspreken. Wanneer is nu de juiste tijd??

Kan iemand mij dit duidelijk zeggen aub??
donderdag 2 september 2010 - 21:41
Toineke

Toineke

Ik heb mijn "broadview" vorige week gesnoeid. Ik zou er zeker niet langer mee wachten zelfs wanneer je daarvoor enkele noten moet opofferen.
donderdag 2 september 2010 - 21:58
groengroentje

Groengroentje

Ik vind het echt niet erg de noten te moeten opofferen. Hebben er toch elk jaar zoveel dat we ze gewoon aan iedereen weggeven.

Het belangrijkste is dat hij gesnoeid wordt. Liefst zo snel mogelijk, zodat de takken niet meer tegen het dak schuren.

groetjes

ps; wat is een 'broadview'?? Is dat een soort notenboom??
donderdag 2 september 2010 - 22:49
Adrienne

Adrienne

Ik haal de takken die te laag staan altijd weg in augustus en er heeft er nog geen een het bijltje bij neer gelegd.
Nu weet ik dat er hier weer gaan zijn die in kramp schieten maar een oude gewoonte van mijn opa houdt ik aan namelijk de snoeiwonde bedekken met een flinke laag groene zeep.
Je kent ze mischien nog wel die emmertjes.
Als het nodig is zou ik er echt niet mee wachten, geloof je niet in groene zeep kan je in een tuincentrum een wond dekmiddel halen.

Groetjes Adrienne
donderdag 2 september 2010 - 23:56
Toineke

Toineke

"Broadview" is een geënte okkernotenvarieteit die volgens kenners tot de beste behoort: winterhard, (vroeg) vruchtbaar, (gedeeltelijk) zelfbestuvend, relatief kleine boom, ... .
Zoek maar eens op via Google.
vrijdag 3 september 2010 - 10:04
WiPe

WiPe

Groene zeep noch ander wondafdekmiddel helpen de boom omp snoeiwonden te beschermen tegen aantastingen.

Fouten die gemaakt worden door verkeerd snoeien worden niet goed gemaakt door het gebruik van dergelijke middelen.

Als jullie willen kan ik tot in detail uitleggen waarom het beter is te snoeien in juli/augustus dan in september/oktober.
vrijdag 3 september 2010 - 19:36
groengroentje

Groengroentje

mag je altijd uitleggen; wil ik gerust wel eens weten

vrijdag 3 september 2010 - 19:53
WiPe

WiPe

Bon,

alles heeft te maken met de manier waarop bomen reageren op aantastingen of beschadigingen.

Wanneer een boom beschadigd wordt, zal er onmiddellijk een proces in gang gezet worden waardoor mogelijke aantastingen zich niet of zo weinig mogelijk kunnen verspreiden. In eerste instantie wordt bij de beschadiging lucht naar binnen gezogen waardoor een beperkte chemische reactie plaats vindt (oxydatie) die er voor zorgt dat schimmelsporen moeilijker de boom kunnen aantasten. Dat is een passief proces dat zowel tijdens het groeiseizoen als in de winter plaats vindt.
Daarnaast heeft de boom nog een actief verdedigingsmechansime om aantastingen af te grendelen. Daarvoor worden drie verschillende reactiezones gevormd die de verspreding tegen moeten gaan.
- De eerste reactie heeft plaats in de houtvaten. Die worden afgesloten om te verhinderen dat aantastingen met het sap mee door de boom getransporteerd worden. Dit is de minst sterke afgrendeling van het hele pakket.
- De tweede reactie gebeurt in de jaarringen. daarin wordt een afgrendeling gevormd die het hout moet beschermen van buiten naar binnen en ook van binnen naar buiten. doordat het zomerhout sowieso al dichter is van structuur zit daar al een beperkte barrière, maar die wordt versterkt door de vorming van stoffen die schimmels en dergelijke moeten tegen houden.
- De derde reactie gebeurt in de houtstralen en beschermt de boom tegen zijwaartse besmetting.

Punt bij deze reacties is dat die het sterkste zijn aan de buitenkant en zwakkeer worden naar het midden van de boom, terwijl er in het kernhout geen afgrendeling meer is. daarom dat het erg belangrijk is dat er nooit dikke takken afgezaagd worden. Er moet bij het snoeien ten allen tijde vermeden worden om kernhout bloot te zagen.

De vierde afgrendelingszone is de belangrijkste omdat die speciaal gemakt is om af te grendelen. Aangezien de eerste drie geproduceerd worden in weefsel dat oorspronkelijk een andere functie had, kunnen die nooit zo sterk zijn als deze vierde die gevormd wordt om af te grendelen.

Die vierde afgrendelinszone, de barrièrezone, wordt gevormd in het cambium en vormt een barrière tussen het hout dat er was op het moment dat de boom beschadigd is en het hout dat nadien gevormd zal worden. Aangezien in die barrièrezone kurkstof gevormd wordt kan dit gerust gezien worden als een inwendige schors die het nieuwe hout zeer goed beschermt.

Daardoor zullen gezonde bomen zonder problemen nog heel lang kunnen voort groeien nadat ze door een beschadiging hol geworden zijn. Voor alle duidelijkheid, een boom is niet ziek omdat hij hol is. Integendeel zelfs, doordat een boom in staat is om een barrière te vormen tussen het nieuwe en het oude hout zal een dergelijke holte normaal gesproken zich niet kunnen uitbreiden in het hout dat nadien gevormd wordt.

Belangrijk hierbij is wel dat dit een actief proces is dat gestuurd wordt door de groei. wanneer de boom in rust is, wanneer hij dus niet groeit, kan hij ook geen afgrendeling vormen in het hout en al zeker niet rondom het hout dat er is op het tijdstip van beschadiging/snoei.

Concreet betekent dit dat een boom zich in de zomer onmiddellijk kan verdedigen tegen een beschadiging terwijl er in de winter alleen een passieve bescherming is die minder sterk is. Pas in het voorjaar wanneer de boom begint te groeien heeft de boom de kans om zijn afgrendeling te gaan vormen.
vrijdag 3 september 2010 - 20:21
WiPe

WiPe

Dan blijven er nog twee aspecten over: snoeien bij het uitlopen en het vallen van het blad en snoeien in de winter.

Probleem bij bomen is dat ze afhankelijk zijn van een eerder beperkte energievoorziening. Bomen hebben niet meer energie ter beschikking dan ze zelf kunnen aanleveren via de fotosynthese. Je kan ze wel bemesten door mineralen te voorzien die ze nodig hebben voor de groei, maar de suikers en zetmelen die voor hun energiebehoefte moeten instaan moeten ze zelf maken.

Dat betekent dat je bomen niet nodeloos moet gaan verzwakken door hun energievoorraad naar beneden te halen.

Bij het snoeien gebeurt dat op twee manieren. Ten eerste doordat de boom de snoeiwonde moet afgrendelen (verhoogde behoefte); ten tweede doordat de reserves die opgeslagen liggen in het hout met het snoeien mee verwijderd worden (verminderde reserves).

Probleem bij het uitlopen en het vallen van het blad is dat dat momenten zijn met een verhoogde energiebehoefte.

Bij het uitlopen moeten de reserves aangesproken worden om de knoppen te laten uitlopen. Omdat er op dat moment nog geen blad is, en dus ook geen fotosynthese, moet de energie van dat proces volledig uit de reserves komen. Bij het vallen van het blad gebeurt het omgekeerde. Er is nog wel wat fotosynthese, maar er moet een afgrendeling gevormd worden tussen het het blad en de twijg. Als dat niet gebeurt laat de boom alle poorten wijd open staan voor allerlei ziekteverwekkers die de boom vrij zouden kunnen binnen sluipen. Maar daardoor worden de suikers die geproduceerd worden ook tegen gehouden, waardoor die afgrendeling ook vanuit de reserves moet gebeuren.

Punt is dat een gezonde vitale boom met een goede conditie dat wel te boven komt. Maar het probleem ligt bij bomen die al om en of andere reden onder stress staan. Voor dergelijke bomen kan een verhoogde energiebehoefte (afgrendelen) en een verminderde reserves door takken die weg gesnoeid worden op een dergelijk moment voor een te grote belasting zorgen waardoor de boom achteraf nog meer in de problemen geraakt en zelfs uiteindelijk kan afsterven.
vrijdag 3 september 2010 - 20:34
WiPe

WiPe

En dan is er het derde aspect: snoeien in de winter en de kans op bloeden.

Ik wil jullie de verklaring besparen waarom de ene boom gaat bloeden en de andere niet. Dat zou ons in dit geval te ver brengen. Maar feit is dat sommige bomen kunnen gaan bloeden in de winter.

Probleem bij bloeden is niet zozeer dat de boom zou kunnen doodbloeden of zou kunnen leeg lopen. Probleem is dat in het sap suikers opgelost zitten die met het sap getransporteerd worden naar de takken waar ze moeten dienen om het blad te helpen uitlopen. Wanneer de boom gaat bloeden verliest hij een deel van zijn reserves. Maar anderzijds kunnen op die bloedende snoeiwonden schimmels gaan groeien die het cambium kunnen beschadigen.

Probleem daarbij is dat een snoeiwonde die in de winter gemaakt wordt misschien niet direct gaat bloeden, maar dat dat in het voorjaar alsnog zal gaan gebeuren. (Bomen zitten nu eenmaal anders in mekaar dan mens en dier.) Dat komt omdat dat bloeden veroorzaakt wordt door een sterke druk vanuit de wortels. Bij sommige bomen kan dat proces van worteldruk al vroeg op gang komen, bij andere gebeurt dat pas in het voorjaar. Maar aangezien de boom in de winter niet kan groeien, heeft hij geen enkele manier om die snoeiwonden/beschadigingen in de winter af te sluiten waardoor die wonden in het voorjaar alsnog zullen gaan bloeden.

Voor wie het echt wil weten: die worteldruk wordt veroorzaakt doordat de boom voor het uitlopen van het blad een grote hoeveelheid suikers zal concentreren in de wortels waardoor er een zeer sterke osmotische druk zal ontstaan. Om dat te kunnen is het noodzakelijk dat de boom ook in de winter een actieve sapstroom heeft. (Wie dacht dat die stil valt in de winter is er aan voor zijn moeite.) Omdat de boom die suikers in de loop van het groeiseizoen nodig heeft om zijn levensprocessen te sturen (bvb het uitlopen van de knoppen) vermindert die concentratie aan suikers in de wortels zeer sterk waardoor de worteldruk ook weer wegvalt wanneer het blad eenmaal uitgelopen is.

Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is. Dit is ten slotte niet de meest eenvoudige brok theorie om te verteren. Bovendien zijn er daar nog een aantal aspecten bij die ik gemakshalve ingekort of weggelaten heb waardoor ik soms kort door de bocht ga. Mijn excuses daarvoor
vrijdag 3 september 2010 - 20:48
groengroentje

Groengroentje

amai. Mijn hele cursus biologie is weer heropgefrist. Bedankt voor de uitleg. Dan ga ik zo snel ik kan die takken van de notenboom bijsnoeien. Anders wordt het té laat. En geen zorgen, snoei niet te ver is. Is enkel een paar bijsnoeien die over het dak schuren en een paar dode takken eruit halen.

bedankt voor alle uitleg.

vrijdag 3 september 2010 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon