menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met onze berk

Ga naar meest recente reactie

michail

Michail

Wij hebben een berk in onze voortuin van ons nieuwe huis. Nu heeft de berk deze zomer nauwelijks blad gehad en er vallen ook steeds takjes uit. Volgens de buren had deze boom vorig jaar nog veel blad vergelijkbaar met de berk er naast. Wie weet wat wij kunnen doen aan deze boom? Is hij gestorven en moeten wij hem weg laten halen en vervangen met een andere boom of is hij nog te redden door hem bijvoorbeeld te snoeien? Er zitten geen paddestoelen oid onder aan de stam.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 24 augustus 2010 - 22:04
Chef

Chef

O jee, dit doet me denken aan het recente topic van Marta met de titel "boom doden".

Zou het wellicht kunnen dat één van de buren niet zo gecharmeerd was van deze boom en zijn kans schoon heeft gezien in de periode dat het huis leeg stond?

Deze boom is gevaarlijk voor uw woning en uw omgeving. Z.s.m. weg laten halen.
dinsdag 24 augustus 2010 - 22:29
Pistachio

Pistachio

Ik weet niet of je boom nog te redden valt. Ik heb mijn berken laten snoeien door een boomchirurg (niet om het even welke amateurtuinier). Hij zei dat als je meer dan 10% van de takken erafhaalt bij een berk, de boom aan de binnenkant begint af te sterven en dan een paar jaar nadien helemaal dood is. Dus als je toch wil snoeien, misschien iemand erbij halen die er verstand van heeft. Wel jammer mocht de boom het niet meer halen, maar als je een nieuwe berk zou planten dan heb je ook vrij snel weer een grote boom. Succes!
woensdag 25 augustus 2010 - 08:16
deHaan

DeHaan

Niet snoeien, maar weghalen.
woensdag 25 augustus 2010 - 21:45
spruce

Spruce

Er is een verschil tussen een boom die dood is en een boom die geen blaadjes meer heeft.

T.g.v. de droogte in juni en juli (2 keer fatsoenlijk geregend in 3 maanden tijd), is mijn beukenhaag blad beginnen werpen. Daarna water geven en maar water geven. De beukentakken en dus boom waren niet dood, en er zijn nieuwe bladeren gevormd en ik denk dat die beuken het wel zullen redden.

Kijk na in hoever uw takken en boom dood zijn. Dat doe je door met een mes je takken te kerven om te kijken of je houtstructuur groen of bruin (=dood is). Je moet natuurlijk niet in je boom kruipen - maar check de onderste takken.

Als de takken niet dood zijn, waarom zou je boom dan moeten gerooid worden ?

Er is geen indicatie als ik je goed versta dat de wortels kapot zijn ?

Met een goed wortelgesteld en met een levende boom kan je net zo goed je berk kans geven om zich volgend jaar te herpakken.

Als je takken echter dood zijn, of als je wortelgesteld aangetast is - moet de boom gerooid worden.
donderdag 26 augustus 2010 - 00:59
Chef

Chef

We hebben het hier niet over een beukenhaag maar over een berk van 7 meter hoog pal naast een woning. Met zulke grote bomen die zo dicht bij bebouwing en wegen staan kun je echt geen risico nemen. Veel te gevaarlijk, echt onverantwoord! Snel weghalen die boom voordat er ongelukken gebeuren.
donderdag 26 augustus 2010 - 21:59
michail

Michail

Bedankt voor alle reacties, ik zal nog een tak onderzoeken of het hout droog is. Maar voor de zekerheid hebben wij al een aantal prijsopgaven opgevraagd om de boom te laten rooien. Wel vinden wij het jammer dat deze boom binnen een jaar nadat wij er zijn komen wonen de geest heeft gegeven.
donderdag 26 augustus 2010 - 22:01
spruce

Spruce

Chef, dus u komt morgen mijn beuken omdoen ? Gewoonweg belachelijke reactie van uw kant.

De eigenaar moet zich eerste vergewissen over de toestand van de boom. Een boom zonder blad zal minder wind vangen dan een boom in blad bovendien. Indien de boom dood is of ernstig ziek, moet hij weg.

Maar u gaat toch geen boom omkappen omdat hij vroeger in de herfst is gegaan t.g.v. een droge hete zomer ?
vrijdag 27 augustus 2010 - 00:15
Chef

Chef

Beste Spruce, ik vrees dat u mij niet goed begrepen heeft. De beukenhaag in uw voorbeeld vormt geen enkel gevaar voor zijn omgeving.

De grote berk waar het hier over gaat echter vormt overduidelijk wel een gevaar voor zijn omgeving. Mogelijk is er een kleine kans dat de boom nog leeft, echter de risico's zijn in dit geval gewoon veel te groot om het daar op aan te laten komen. Topicstarter hangt grote schadeclaims boven het hoofd als hij nu geen aktie onderneemt.

Of bent u wellicht bereid garant te staan voor de mogelijke claims die mijnheer te wachten staan als hij de boom laat staan?
vrijdag 27 augustus 2010 - 00:40
iecee

Iecee

Je moet wel bedenken dat een berk geen degelijke boom is maar een kortlevende pionierboom dus er is niet veel aan verloren hij heeft zijn nut gehad en het is tijd om hem te vervangen.
Een berk hoort eigelijk ook thuis in een heideveld of een berkenbos en niet in een woonwijk want hij moet na een tijd toch weg met alle problemen vandien.
in een woonwijk plant jebeter een sierberk die veel trager groeit en minder hoog wordt. (er zijn hele mooie "kleinere" berken)
in supergoeie omstandigheden wordt een berk in de natuur maar ong. 50 jaar, en deze ziet er al erg oud uit.
vraag advies bij een goeie boomkweker en zet op die plaats een geschikte boom voor die plaats zou ik adviseren.

een pionierboom is een boom die als eerste zichzelf zaait op braakliggende grond en die na een tijd verdrongen wordt door sterkere langlevende bomen en dan doodgaat of omvalt en zo de grond verbetert omdat hij in no time wegrot.
vrijdag 27 augustus 2010 - 23:18
spruce

Spruce

ahum,

Ik denk dat jullie mij niet begrepen hebben.

Mijn beukenhaag is 80 meter. In die 80 meter waren er 5 plaatsen waar beuken blad hebben afgeworpen, of op punt stonden blad te gooien. Het is zeker niet zo dat bij droogte alle bomen hun blad gooien. Er zijn qua boom, qua grondgesteldheid altijd verschillen.

Het punt is dat de eigenaar van de woning zeer makkelijk kan vaststellen of zijn boom dood is of niet. Het blijkt uit de reactie van de eigenaar dat hij overweegt om zijn boom te redden.

Het is maar een kleintje om dat te verifiëren.

Bovendien kan je dit bij beuk zelfs op het oog zien of de takken dood zijn - ze gaan van grijsgroenig naar roodbruin.

Doe die kleine controle en dan bent u zeker, dat was mijn punt.
zaterdag 28 augustus 2010 - 10:44
Chef

Chef

@spruce
mee eens!
zaterdag 28 augustus 2010 - 12:51
michail

Michail

Ik heb gekeken en de nerfstructuur was bruin op de kleine zijtakken waar ik bij kon. Oordeel is dus dat de boom niet levensvatbaar is.
zondag 29 augustus 2010 - 21:50
Stefan70

Stefan70

Hee ,ik ken dat huis ! Daarnaast woont tante Martha ! Best zo snel mogelijk weghalen die boom .Waarschijnlijk is de stam en wortel al gedeeltelijk rot .

Groetjes

Stefan
dinsdag 31 augustus 2010 - 23:48
michail

Michail

De kapvergunning is al reeds aangevraagd, ben benieuwd hoe snel die komt. Ik heb het nagevraagd bij de gemeente en voor alle bomen (ook de dode) hoger dan zoveel meter moet een vergunning komen.
woensdag 1 september 2010 - 09:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon