menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom

Ga naar meest recente reactie

bd

Bd

bij m'n appelen heb ik steeds jantje krul in mn appels,
graag had ik geweten wat ik er tegen kan doen,
ik ben wel geen voorstander van chemische middelen,
als er iemand een oplossing weet , graag
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:33
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

wat bedoel je met jantje krul?
Als je bedoeld dat de appels niet mooi egaal zijn dan ben je niet 'bio' aan het denken.
Dit is het te verwaarlozen kantje van de bio..
Als het een ziekte is zul je een foto moeten posten voor meer duidelijkheid.

Groeten Damy
dinsdag 24 augustus 2010 - 20:41
bd

Bd

bedankt voor je reaktie damy
ik bedoel daarmee dat je er binnenin een worm aktief geweest is
want voor je begint die appel te eten , mag je eerst het binnenwerk
aanpakken
nog n fijne dag verder
groetjes bernard
woensdag 25 augustus 2010 - 03:23
printemps

Printemps

Mijn appelen zijn ook zo goed als allemaal gerupst
Ik ga nu een reep jute rond de stam binden want daarin zouden dan de larven in kruipen en dan kan je die zo verdelgen (met de hand)
In het voorjaar voor het uitlopen van de knoppen ga ik spuiten met een soort olie
(Sunspray van Aveve is de opvolger van Oliocin van Bayer)het is dus geen gif
De eitje verdrogen ervan

mvg
woensdag 25 augustus 2010 - 13:51
iecee

Iecee

volgens mij moet je een lijmband om je boom doen want de beestjes die de wormpjes veroorzaken kruipen lang de stam naar boven
maar het fijne weet ik er ook niet van
vrijdag 27 augustus 2010 - 23:21
Chef

Chef

"Jantje Krul" Hilarisch!

Wellicht bedoelt u de fruitmot? Misschien dat deze link u verder helpt.


http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Fruitmot/Fruitmot.php
zaterdag 28 augustus 2010 - 13:04
cetinel

Cetinel

de lijmbanden werken niet voor de appelmot.
ik heb lijmbanden rond mijn bomen gedaan en inderdaad it jaar geen beestjes in de boom(soort rupsen die de bloesems en vruchtbeginsels opvraten)maar de fruitmot vliegt in juni-juli??rond dacht ik en zet haar eitjes af op de al gevormde vruchten.
ik heb redelijk wat goede vruchten dit jaar,maar toch ook veel met wormpjes in(die belanden bij de kippen) nu heb ik ergens gelezen dat die gele vangstrips in de boom hangen zou helpen tegen de fruitmot.
dus dat ga ik volgend jaar ook doen,ondertussen worden de appels gekeurd na pluk en toch lekker verorberd...
voor appelmoes en zo zijn ze trouwens nog prima: je snijd gewoon de aangetaste delen weg,en(althans bij mij) je hebt nog meer dan 80% bruikbare appel.....
zaterdag 28 augustus 2010 - 13:05
Chef

Chef

Klopt, lijmbanden zijn bedoeld voor de bestrijding van de Kleine Wintervlinder. Lijmbanden helpen echter niet bij de bestrijding van de fruitmot. Meer utleg zie de link van BongerdGrooteveen die ik geplaatst heb.
zaterdag 28 augustus 2010 - 13:15
printemps

Printemps

Jute rond de stam doen kan wel helpen
De larven gaan zich daar in nestelen en dan kan je die dood nijpen,zo heb je er minder in de volgende cyclus
Want er zouden 3 generaties per zomer zijn

mvg
zaterdag 28 augustus 2010 - 13:25
bd

Bd

allen die rereageerd hebben , welbedankt voor jullie hulp
hopelijk kan ik zo de rupsen tegenhouden, en gezonde appels eten
zaterdag 28 augustus 2010 - 21:41
tuinbouwerke

Tuinbouwerke

Nog een redelijke goede manier om die rupsen te verdelgen is heg hangen van nestkastjes voor koolmezen. Deze vogeltjes geven de larven en rupsen aan hun jongen als voeding. Ze zijn erop verzot en zo heb je weer een paar vogeltjes bij in de tuin.
maandag 20 september 2010 - 21:36
Janboel

Tekst aangepast

Janboel

Gebruik feromonen om de mannetjes van de fruitmot weg te vangen zodat er geen nakomelingen kunnen worden geproduceerd. Aangezien we te maken hebben met twee sessies in een seizoen worden die dingen per twee aangeboden. Na 6 weken wordt de tweede gebruikt.Er is verschil tussen de appelfruitmot en de pruimenmot, de verschillende feromonen worden vaak gecombineerd aangeboden.

woensdag 4 april 2018 - 16:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon