menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worteldiepte van leilinden

Ga naar meest recente reactie

Freeco

Freeco

In het najaar zouden wij rondom onze achtertuin en zijkant van ons huis een combinatie van groene beukenhaag en leilinden willen aanplanten.
Nu maakten wij ons de bemerking of de ondergrondse afvoerbuizen voor regen- en afvalwater langs ons huis geen probleem zouden vormen voor de wortels van de leilinden. Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe diep (of oppervlakkig) de wortels van leilinden zitten.

Situatieschets:
Links en rechts van onze huis hebben we ongeveer 4m afstand tot onze draadomheining.
Aan de ene kant is er 2m30 gras tussen omheining en betegeling (beton terrastegels), aan de andere kant iets breder: 2m70 tussen omheining en betegeling.
De leilinden en haag zouden op 0,5m van de afsluiting geplant worden. Zo zullen ze dus 1m80 en 2m20 van onze betegeling groeien.
Aan de smalste kant zitten de afvoerbuizen net onder de betegeling, zo gekozen ter bescherming. Aan de breedste kant zit ook alles van regenpijpen onder de betegeling, behalve 1 dikke trekbuis vanuit de garage naar het tuinhuis achteraan. Die zit ongeveer in het midden van het gras. Uiteindelijk zal de haag/leilinden dus op ongeveer 1m van die buis groeien. Momenteel zit daar enkel een flexibele waterleiding in, en daar zal het waarschijnlijk ook wel bij blijven. Mocht die trekbuis kapotgedrukt worden door de wortels, is dat nog niet zo'n groot probleem denk ik (maar toch beter niet uiteraard).
Maar aan de andere kant is dat scenario wel absoluut te vermijden, anders sijpelt ons afvalwater rechtreeks onze tuin in ipv naar het riool te lopen!

Dus... wat is een veilige afstand? Hoe diep gaan de wortels, en hoe breed gaan ze?
zondag 8 augustus 2010 - 15:40
spruce

Spruce

Op uw vraag is geen antwoord mogelijk wegens te complex.

Ik stel voor dat u het project uitvoert - indien budgetair ok - en na enkele jaren (10jaar) gaat kijken hoever de wortels gegroeid zijn. E.v. als je het zaakje niet vertrouwt, kan je de wortels kapot steken (niet aan de kant van de boom natuurlijk, anders is hij kapot).

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt toen ik mijn beukenhaag plantte op ongeveer een meter van de erfgrens van mijn achterbuur. Die had aan zijn kant coniferen haag gezet en op ongeveer 1,5 meter afstand heb ik mijn beuken gezet. Toen ik de sleuf groef, zag ik dat de coniferen wortels hadden tot daar die ik nog met de spade kon oversteken (dus diameter 1 à 2 cm dikke wortels). Die coniferenhaag moet 10-15 jaar oud zijn.
maandag 9 augustus 2010 - 01:05
WiPe

WiPe

De grootte van het wortelstelsel hangt samen met de grootte van de kruin van de bomen. Dat betekent niet dat de wortels even ver groeien als de boom breed is, maar wel dat de wortels van een kleine boom een kleinere omvang hebben dan die van een grotere boom.

Concreet betekent dat dat het wortelstelsel van die leilinden, net omdat ze door snoeien klein gehouden worden, eerder beperkt zal zijn. Ik ga er dan ook van uit dat die 2,40 meter ruimschoots volstaat.

Daarnaast moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de wortels van een boom alleen in een buis zullen groeien wanneer ze daartoe 'uitgenodigd' worden, m.a.w. wanneer de buis lekt. Bij een nieuwe, goed geplaatste buis is dat risico eerder klein.

Blijft alleen de vraag nog waar de wortels zich effectief zullen ontwikkelen. de bodem onder het pad is eerder droog, zuurstofarm en kan weinig of geen mineralen leveren. Ik vermoed dat de wortels niet snel geneigd zullen zijn om zich daar te gaan ontwikkelen. De grasstrook is wat dat betreft beter, hoewel gazon een dicht aaneengesloten mat vormt die een rechtstreekse concurrent is voor water, mineralen en lucht. Je zou de bomen dus kunnen stimuleren om hun wortels vooral in die strook te laten ontwikkelen door de groeiomstandigheden te optimaliseren. Ik zou dus gaan voor een goede bodemverbetering met organisch materiaal een een bodembedekkende vaste plant.
vrijdag 13 augustus 2010 - 18:36
Freeco

Freeco

da's al bruikbaar advies.
Ik had ook geen schrik dat de wortels in de buizen zouden groeien, maar dat ze zo vlak onder buizen door zouden groeien en dan naarmate ze dikker worden ze die buizen zouden doen barsten door het duwen. Is misschien een overdreven schrik...
zaterdag 14 augustus 2010 - 10:44
WiPe

WiPe

Klopt, dat is een overdreven schrik.


De wortels maken alleen diktegroei in de stabiliteitswortels: de wortels die dienen om de boom rechtop te houden. Die wortels kunnen tot maximaal één meter diep gaan, maar omdat de bomen doordat ze gesnoeid worden vrij klein blijven, hebben ze relatief weinig stabiliteitswortels nodig (als je het vergelijkt met bomen van dezelfde soort die wel vrij kunnen uitgroeien).

Er zullen in dit geval dus vrij weinig stabiliteitswortels nodig zijn. Bovendien zullen die ook veel minder dik worden dan bij een linde normaal het geval zal zijn.

De andere wortels, die vooral dienen voor de opname van water, mineralen en zuurstof, blijven veel minder dik en zullen zelden meer dan 2 cm doorsnede halen.
zaterdag 14 augustus 2010 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon