menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn snoeien

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik weet dat dit onderwerp al een paar keer aan de orde is geweest, maar geraak er toch niet helemaal aan uit.

Wij hebben 2 boerenjasmijnen staan in de tuin. Ze groeien zeer goed en hebben dus elk jaar dus ook zeker nood aan vormsnoei.
Verder zijn ze ook wat verwaarloosd geweest en moet ik dus dringend ook een verjongingssnoei doen. Hoe, wat , waar, wanneer...?

Er wordt gesproken van na de bloei de takken met bloem te verwijderen. Knip je deze dan al tot de grond of tot hoe hoog??
Wat doe je verder met de jonge hoogopschietende scheuten. Snoei je deze mee weg of laat je deze staan. Kunnen al vrij hoog zijn namelijk en als ze nog verder groeien tot juni volgend jaar zijn ze wss te groot voor in vorm te zijn.

Wanneer doe je een verjoningssnoei? Dat is toch de oude takken tot op de grond wegsnoeien, zodat de jonge plaats hebben voor te groeien? Doe je dit elk jaar?

donderdag 15 juli 2010 - 13:44
minouke

Minouke

ik doe dit niet elk jaar, alleen als er veel dor hout tussen komt, moet je zelf een beetje zien wanneer het teveel wordt.
Ik denk dat het mij bij om de 3jaar is.
Na de bloei snoei ik ze gewoon rond met een heggeschaar, een ronde bol dus.
donderdag 15 juli 2010 - 16:57
groengroentje

Groengroentje

denk niet dat ik dat kan, want de catalpa die wij hebben staan is geen bolvormige catalpasoort, maar de grote boom. Catalpa bignonoides geloof ik dat hij noemt.
donderdag 15 juli 2010 - 18:59
minouke

Minouke

ik denk dat je je vergist van topic de vraag ging over boerenjasmijn
donderdag 15 juli 2010 - 19:17
iecee

Iecee

je snoeit gewoon een derde van de oudste dikste takken tot op de grond toe weg
je kan aan de kleur zien welke de oudste zijn
en nu is de beste tijd
zondag 18 juli 2010 - 11:12
groengroentje

Groengroentje

ja, ik was idd verkeerd van topic

maar over de boerenjasmijn... hij is gesnoeid. Alleen zijn er nog amper bladeren aan. Heb heb serieus gesnoeid en uitgedund; want dat was echt nodig. Hoop alleen dat hij goed herpakt.

Nuja, wss heb ik wel geen bloemen volgend jaar, daar ik de nieuwe scheuten mee heb weggesnoeid. Kon er anders gewoon niet meer aan uit. Zo verwilderd was hij.

Maar als ik hem nu elk jaar mooi bijhou, zal het hopelijk snel een mooi bloeiende struik terug zijn.

allesinds bedankt
zondag 18 juli 2010 - 21:07
iecee

Iecee

nu wel flink dunnen in de takken die weer uit gaan lopen anders krijg je een nog vollere struik
zorgen voor een aantal goeie stevige gesteltakken en de rest er iedere keer afhalen
maandag 19 juli 2010 - 10:51
groengroentje

Groengroentje

maar als je altijd dezelfde takken houdt om uit te lopen, verouderd je struik toch ook.

Is het niet het beste om de takken elke jaar na de bloei in te snoeien tot 2/3 en dan een paar oude takken te verwijderen tot aan de basis, zodat je struik uitgedund en jong blijft. Dit met rekening te houden met de scheuten voor het jaar erop.


maandag 19 juli 2010 - 17:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon