menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom doden

Ga naar meest recente reactie

marta

Marta

Ik wil een boom doden, hoogte zo'n 4 meter, hoe pak ik dit het beste aan (zonder te zagen)? Kan ik iets op de schors smeren? Of?
donderdag 15 juli 2010 - 13:41
Pieter

Pieter

Waarom wil je die niet afzagen? Als je die doodt en laat staan ga je een gevaarlijke situatie creëren!
Door de boom rondomrond te ontschorsen kan je hem doden.
donderdag 15 juli 2010 - 13:45
Rita1960

Rita1960

waarom?

en waarom niet snoeien??

bomen zorgen voor schaduw, voor bescherming tegen wind, tegen zonlicht en geven aan het landschap diepte..

en overlast, ja.. ook.. als ze uitgebloeid zijn (nadat ze de bijen/hommels hebben gevoed) en als ze de bladeren laten vallen..

en dan ben ik het met birdwatcher eens.. als het niet je eigen boom is.. ga dan eerst eens praten met de eigenaar van de boom.

en welke soort boom betreft het eigenlijk?

Rita



donderdag 15 juli 2010 - 22:22
braze

Braze

Hoi Martha .

moet de boom nu werkelijk dood of was het maar een vraag ?

gaatje,s boren en roundup , er in spuiten werkt best , goed
mijn oom < zaliger >, had zo,n een levens grote eik , voor zijn
deur om zeep willen helpen ,om dat hij deze niet mocht kappen .
de gemeente beschouwde de boom, als een beeld bepalend straat
object .

Gr

cuno alexander .
zaterdag 31 juli 2010 - 16:46
marta

Marta

Waarop moet ik antwoorden? Op de fantasierijke antwoorden, hier gepost? Op zij die in mijn plaats zeggen dat ik "iemand anders zijn boom" wil doden?
Nog eventjes, en ze posten hier ook nog het merk van mijn wc-papier.

zaterdag 31 juli 2010 - 16:51
Stefan70

Stefan70

Beste Marta,

Het is inderdaad ongepast dat men u op basis van deze vraag reeds veroordeelt .Anderzijds vind ik het ook wel een beetje een vreemde vraag ,net zoals:Hoe krijg ik een autodeur open zonder sleutel ? Om een boom te doden zonder "collateral damage" kan je hem het best "ringschorsen" .Dit is een techniek die vaak door natuurverenigingen gebruikt word om uitheemse bomen zoals Amerikaanse vogelkers te doden en toch te laten staan, omdat dode bomen heel nuttig zijn in een bos . Ringschorsen gebeurt eenvoudig door rondom de stam een band schors weg te nemen tot aan het cambium (het echte hout) ,zoals Pieter reeds heeft gezegd.

p.s. uw toiletpapier is van sublimo denk ik (grapje) .

Groetjes

Stefan
zaterdag 31 juli 2010 - 21:16
Pistachio

Pistachio

Marta,

Een boom doden ... wat een triestig doel. De wereld is al zo grijs en grauw ... We houden hier toch allemaal van bomen! Ik zie dat jij uit het Gentse bent en da's bij mij in de buurt ... moet ik nu vrezen voor één van mijn bomen?
maandag 2 augustus 2010 - 09:23
alloo

Alloo

Pistachio


Ik vind bomen ook prachtig ,maar ze moeten staan waar ze moeten staan,hier naast mijn huis, sta ook een grote els, als die ooit moet omver waaien, zal ik nog geen klein beetje schade hebben ,en els zijn al niet de sterkste bomen.

groetjes Fons
maandag 2 augustus 2010 - 11:53
Stefan70

Stefan70

Fons,

Gelukkig denkt niet iedereen zoals jij ,anders vinden we binnen afzienbare tijd alleen nog maar bomen op afbeeldingen .Ik vind huizen ook leuk maar ze moeten staan waar ze moeten staan en dus niet te dicht bij bomen............!!!!

Groetjes

Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 12:41
alloo

Alloo

Stefan



Het huis sta er wel voor de boom.Ik had hem vroeger toen hij nog klein was moeten uittrekken

groetjes Fons
maandag 2 augustus 2010 - 15:24
Pistachio

Pistachio

Ja Stefan, bedankt voor je ludieke antwoord!
maandag 2 augustus 2010 - 15:47
Stefan70

Stefan70

Dat begrijp ik helemaal niet,dus je hebt het te laat gemerkt dat er een boom stond? Of die boom is beginnen groeien en nu ben je hem ineens beu ?

Groetjes

Stefan
maandag 2 augustus 2010 - 20:42
cobes

Cobes

ik wil hier ook een paar bomen dood hebben, stomgenoeg zijn ze wel van mij maar heb ik geen enkel recht wat deze bomen betreft, de gemeente bepaald of iemand de boom die hij zelf geplant heeft weer weg mag halen , helaas.
dus als je zo'n boom weer wilt verwijderen zul je moeten wachten tot hij dood gaat( hierbij kan de boom geholpen worden natuurlijk )

ik vind het vreemd dat allerlij natuur kenners en tuin liefhebbers zo raar doen als iemand een boom weg wil hebben, om een mooie tuin te kreeren is het heel vaak zeer lucratief om oude bomen te verwijderen en nieuwe jonge bomen te planten.
ook staan bomen vaak hinderlijk bij huizen of aan de rand van het erf omdat degene die de boom geplant hebben, effie waren vergeten dat een boom groot wordt en dan veel hinder kan geven.

dus als ik Martha was dan deed ik dat truckje met Roundup, maar dan wel echte roundup en niet die rommel van de intratuin en dergelijke zaken, even naar welkoop of gelijke zaak en om echte roundup vragen.
donderdag 19 augustus 2010 - 16:46
braze

Braze

Hoi cobes .

bedankt voor jouw ondersteunend pleidooi, je bevestigt mijn verhaal hiermee .

maar wat denk je zelf ,zou niet eens tijd worden, om de inspraak van
natuurfreaks eens , drastisch te beperken ?
ik zelf onder vind er heel veel hinder van in mijn werk .
in Ridderkerk hebben we de griend deze is al sinds jaar en dag in bezit
de gemeenschap Ridderkerk zelf , en is in onderhoud van het bedrijf waar ik
werk Drechtwerk, < dit is een socialewerkplaats als dat wat zegt >
welnu de natuurvereniging, heeft bij ons zitting in de bouw vergadeingen,
en heeft ervoor gezorgd, dat we in de meest irritante en gevaarlijke, situaties
kwamen te verkeren .
door deze club mogen ergeen honden , meer worden meegenomen in het gebied.
dit zou de rust verstoren ????? .
de honden zouden de griend zo bevuilen, dat de natuur er schade van
zou oplopen ????
ooit is er een bever gezien , < verkenner vermoedelijk > sinds die tijd
moest er van alles over hoop gehaald worden, om het gebied aantrekkelijk
te maken voor deze dieren gekke werk .
ik zou er best voor zijn om zo,n vereniging, voor de kosten op te laten
draaien als de boom perse gespaard moet worden, en verplaatst alle
vrijheid aan de particulier , om de boom te verwijderen ja/nee
en alleen nog samen spraak met de gemeente , zonder inbreng van
natuur groepen ,die alles maar willen sparen < en perse hun zin willen heben >

Gr

cuno alexander .

zou je hier tegen zijn of juist voor .
donderdag 19 augustus 2010 - 19:31
Rita1960

Rita1960

en we weten nog steeds niets of de boom eigendom is van diegene die het topic is begonnen..

ook niet van welke soort..
en waarom die boom dood moet..

dus......????????

groetjes,

Rita

NB; ik ben een bomen liefhebber maar als ze gevaar gaan veroorzaken voor een woning doordat ze ziek, of echt te groot zijn dan is het jammer maar dan zullen ze geveld moeten worden.maar dan snel en niet met trucjes zoals boomschors doorzagen, vergif erin enz.. en dan maar legeskosten betalen.
donderdag 19 augustus 2010 - 21:08
cobes

Cobes

het is best wel goed dat er natuurfreeks zijn , alleen zoals met alles hier in nederland wordt er doorgeschoten.
de meeste gezonde bomen in nederlan worden gekapt door gemeentes en boeren vroeger hadden we veel meer houtwallen maar de boeren willen dat niet want dan duurt het telang voor hun land droog is. en gemeentes willen geen bomen omdat het teveel onderhoud geeft.
dus voor die partijen is het best goed als er tegengas gegeven wordt, maar ik ben van mening dat een particulier die 5 a 600 meter tuin heeft , helemaal geen behoefte heeft aan een boom die schaduw geeft of die diepte in die tuin geeft, zo', boom neemt iemand zijn zonlicht weg vervolgens is er met een groot deel van de tuin niks meer te beginnen en vaak ook zorgen ze voor vocht in huis .
dus laat de particulieren met rust en pak de gemeentes maar eens aan.
vrijdag 20 augustus 2010 - 10:40
WiPe

WiPe

Het is niet omdat je van mening bent dat een particulier 'die 5 a 600 meter tuin heeft, helemaal geen behoefte heeft aan een boom' dat dat ook zo is.

Ik ben dan weer van mening dat het vooral voor de sector lucratief is om een oude boom weg te halen en nieuwe bomen te planten om een mooie tuin te creëren. Net zoals ik ook van mening ben dat je met je tuin nog heel veel kan aanvangen wanneer een oude boom alle zonlicht wegneemt.

Maar goed, dat is natuurlijk maar mijn 'mening'.
vrijdag 20 augustus 2010 - 21:22
Stefan70

Stefan70

Het feit dat de boeren geen houtwallen meer op hun akkers hebben is omdat elke vierkante meter belangrijk is in deze consumptiemaatschappij . De boer krijgt op de veiling voor zijn afgewerkt produkt (bvb selder) 30ct terwijl hij in de winkel 1,30 euro kost . Zo wordt hij gedwongen tot grootschalige landbouw ,maar niet voor lang meer, want stilaan begint ook deze sector naar Oost -Europa te migreren zodat er nog meer woekerwinsten geboekt kunnen vanwege de lage loonkosten daar ,en kan de schaarser wordende landbouwgrond hier ingevuld worden als villagrond . Wat betreft kapvergunningen, ik heb nog nooit iemand geweten die geen kapvergunning kreeg ,laat staan voor een gevaarlijke boom, en ik kom vaak in contact met mensen uit de groensector,vaak vraagt men wel om een nieuwe inheemse boom te planten. Blijkbaar is voor jullie een boom enkel maar een stuk decor , voor mij is het een waardevol levend organisme ,dat buiten een esthetische functie verder de basis vormt voor een heleboel ander leven, zijn mogelijkheid om co2 om te zetten in zuurstof dan nog buiten beschouwing gelaten .Hier in mijn buurt is er een schrijnend voorbeeld van een bos dat "recreatieve woonzone " is geworden .De eerste eigenaar van een perceel kapt de bomen in zijn "tuin" want hij wil wel graag tussen het groen wonen maar hij moet ook voldoende zon hebben in zijn tuin . De tweede eigenaar heeft identiek dezelfde visie en de daaropvolgende ook! Resultaat...... Weg bos ! En dan trekt de eerste eigenaar binnenkort waarschijnlijk verder naar een nieuw bos ....
Als je niet tegen bomen kan moet je er geen planten en als je niet tegen groen kan . Ga dan in de stad wonen . Ik vind het heel egoistisch om een huis te kopen/huren en daar dan een boom om te hakken die daar al misschien 70 jaar staat . Als hij een gevaar vormt ok ,maar een boom die in iemand zijn weg staat ziet er al snel gevaarlijk uit .
@Alexander ,dat moet je mij toch eens uitleggen ,hoe een natuurvereniging jou in gevaar brengt ? Graag met een concreet voorbeeld ? Als men in een natuurgebied een bever of een ander dier waarneemt is het niet goed om iets te wijzigen dus ik veronderstel dat dat een vergissing is ?
@WIPe ,inderdaad,iemand met verstand van tuinen past een bestaande boom in zijn ontwerp . Een prutser en sjoemelaar zaagt hem om en plant er nieuwe .
Grtz

Stefan
vrijdag 20 augustus 2010 - 21:36
Chef

Chef

@Marta
Er kunnen heel veel legitieme redenen zijn waarom een boom verwijderd moet worden. Omdat je echter aangeeft dat de boom niet omgezaagd kan worden maar op een andere dood moet, roep je verdachtmakingen over jezelf af.

vrijdag 20 augustus 2010 - 23:28
spruce

Spruce

Ik weet niet of er admin.'s zijn op dit forum, maar dit onderwerp moet dringend gesloten worden. Het is gebaseerd op aannames, valse beschuldigingen en discussies die nergens toe leiden. Enkel maar een beetje spelen met emoties.
vrijdag 20 augustus 2010 - 23:37
Stefan70

Stefan70

Ik beschuldig niemand van iets ,en ik vind het een interresante vraag of het al dan niet verantwoord is om een levend wezen om zeep te helpen dat zich niet kan verdedigen maar hier vaak al stond generaties van ons geleden,in een vaak impulsieve bui .

Groetjes

Stefan
vrijdag 20 augustus 2010 - 23:57
Pistachio

Pistachio

Ik sluit me aan bij Stefan, bomen worden zonder verantwoorde reden aan de lopende band gerooid, ze geven "vuil" af, geven teveel schaduw, zorgen voor allergie (dixit mijn buren), vormen een gevaar ... vergeten die mensen dan dat bomen ook lelijke gebouwen camoufleren, zuurstof geven, leven mogelijk maken, ... Nooit worden de positieve kanten gezien. Ik ben altijd droevig als ik zie dat een gezonde boom geveld wordt, een zuurstofleverancier die er al jaren staat wordt plots gezien als hinderlijk ... en inderdaad Stefan, het is een levend wezen dat zich niet kan verdedigen. We zouden met zijn allen bomen moeten planten ipv kappen. Waarom is er niet meer respect voor de levende natuur?
zaterdag 21 augustus 2010 - 11:56
spruce

Spruce

De mens is een emotioneel wezen, enerzijds willen ze in een zetel zitten die gemaakt is van bomen, en dan lezen ze de krant die gemaakt is van bomen. En dan als iemand een vraag stelt over het "doden" van een boom, wordt er een hele emotionele discussie afgesloten. Hoeveel paletten worden er niet verbruikt bij het transport van onze consumptie goederen, etc.

Dit onderwerp is een on-onderwerp. Sluiten die boel
zaterdag 21 augustus 2010 - 13:38
cobes

Cobes

zoveel mensen,zoveel wensen
wie is zijn tuin van 600m een eikenboom of kastanje of lindenboom wil prima zij krijgen een schaduw tuintje.
ikzelf houd meer van een lichte tuin, daar groeien weer andere planten.
een donkere tuin maakt in mijn ogen de mensen depresief.
ook koeien en varkens zijn levende wezens en ook zij worden geslacht omdat er mensen zijn die er geld aan willen/moeten verdienen, maar ook het fruitvliegje wordt omzeep geholpen omwille van iemands inkomen en ook de eikenrups welk een levend wezen is moet sterven omdat het ons zo uit komt.
dat is gewon het leven van vandaag de dag.
ik ben van mening daqt iemand met een tuintje van 5 a 600 meter dit moet kunnen ontwerpen zoals hij zelf wil, en niet verplicht een boom daarin moet meenemen die de vorige bewoner heeft geplaatst.
vaak zie je ook dat mensen een boom in hun tuin willen hebben er dan een aanschavven en aan het randje van de tuin plaatsen want hij kon wel eens groot worden, dat de buren vervolgens last van die boom hebben waar ze niet om gevraagd hadden is weer een ander verhaal, zie het maar zo veel mensen kopen een rotweiler omdat het pubje zo lief is , als het pubje groter wordt en tenslotte de baas in huis wordt kan hij weer vertrekken, zo gaat dat ook vaak met bome planten de mensen weten niet wat ze aan het doen zijn, een klein boompje is prachtig maar als tie te groot wordt moet hij weg, en dan beginnen de problemen want de gemeentes geven niet gauw een verguning om zo'n boom weer weg te halen , dus moet je je wel tot andere maatregelen wenden, en dat heeft dan weer niks te maken met de vraag of het jou boom is of die van een ander.

ik ben groot geworden op de veluwe en heb daar meer van de natuur gezien dan de meeste nederlanders ooit tezien krijgen. mijn vorige woning met 2000meter grond had 15 bomen grote berken en tamme kastanjes rode beuk en ook wat fruit bomen die alleen geoogst weren door de vogels.
mijn huidige tuin is 500 meter en heeft 4 erg grote bomen die mij kompleet het zonlicht benemen die bomen gaan dood en eraf het liefst zou ik ze gisteren al hebben omgezaagd, maar dat mag niet van de gemeente dus doe ik het op een wat omslachtere weg.


wat ik eigenlijk met dit verhaaltje wil zeggen jongens en meisjes maak je toch niet zo druk de bomen zullen heus niet uitsterven omdat particulieren om de 6 jaar hun boompjes omzagen en er nieuwe jongere exemplaren voor in de plaats zetten.
zaterdag 21 augustus 2010 - 19:32
Chef

Chef

@cobes
Bang voor uitsterven van bomen: nee
Echter in jouw voorbeeld hebben we het wel over strafbare feiten. Ik ga er dus maar vanuit dat je voorbeeld fictief is.
Ik zou overigens ook willen pleiten voor een slotje op dit onderwerp.
zaterdag 21 augustus 2010 - 20:54
braze

Braze

Hoi chef .

ben jij degene, de deur gaat trappen ?
de starter van deze topic, had misschien een betere uitleg ,van het probleem mogen
geven, maar dit is een beladen onderwerp, waar je niet zomaar uitkomt .
dus ook al wijken ,we af van waar we begonnen zijn ,is dat dan ook de rede
om de deur dicht te trappen, ? beetje slap .
want waar blijf je nu als particulier, als je een boom van de gemeente Niet
mag planten/ weg halen ? ?
als hovennier /groot groenvoorziener, ben je nog meer met handen en
voeten gebonden , en ik vraag mij dus echt af waarom , dit onderwerp
gesloten moet worden jammer , niet iedereen houdt van lange discussie,s .

dat blijkt maar weer eens .

Gr

cuno alexander .


zaterdag 21 augustus 2010 - 22:53
Stefan70

Stefan70

Inderdaad Alexander ,ik vraag me ook af waarom dit topic moet afgesloten worden ? Misschien een beetje opportunisme van de boomvellers/avonturiers ? Ik kan best begrijpen dat mensen een topic prefereren van : "Welke bloempot past het best bij mijn haarkleur ?" maar mij interreseert dat niet zo,alhoewel ik die andere mensen hun opinies respecteer ,zal ik niet op zulk topic reageren . Meestal deel ik jou mening niet over de meeste onderwerpen maar ik respecteer ze wel .Dit topic is begonnen over "een boom doden" en het gaat nog steeds over "bo(o)m(en) doden ,dus kan er iemand mij vertellen waar we "off topic "gegaan zijn? Verder zijn er blijkbaar ook mensen die respect voor andere levensvormen afdoen als emotionele prietpraat ,schaamteloos vind ik dat. Ook zie ik het verband niet onmiddelijk tussen bomen en fruitvliegen ,maar wat betreft houtproductie zijn er heel veel ecologisch verantwoorde mogelijkheden . @Pistachio :Ik vind die smileys eigenlijk een beetje kinderachtig maar ik ga voor jou een uitzondering maken

Groetjes

Stefan
zondag 22 augustus 2010 - 00:03
Chef

Chef

@braze:
wat is nu je punt? Dat het o.k. is om strafbare feiten te plegen?
zondag 22 augustus 2010 - 00:52
Stefan70

Stefan70

Hoi Chef ,ik denk dat hij zich net zoals ik afvraagt waarom jullie deze discussie willen afronden ?

Groetjes

Stefan
zondag 22 augustus 2010 - 01:08
cobes

Cobes

Chef, wat is strafbaar feit???
als ik een boom zonder toestemming van de gemeente omzaag of als de gemeente zonder mijn toestemming een boom omzaagd.
waneer iemand mij wil verbieden om met mijn eigen eigendom te doen wat ik wil kan hij het strafbaarfeit in zijn .....schoffelen. als de gemeente bomen om wil zagen gaan ze er gewoon af omdat zij gewoon de baas denken te zijn.
ik vind bomen mooi en zeer nuttig , maar wel op de juiste plaats en als ik een stukje natuur weg haal plaats ik ook een stukje natuur terug.

groet cobes
zondag 22 augustus 2010 - 11:03
braze

Braze

Hoi chef/cobes /stefan .

goedkeuren van strafbare feiten, zijn strafbare feiten ,en dat keur ik NIET GOED .
maar het gezeik en de bedil zucht ,van gemeentes /groen verenigingen, is mij
door mijn werk , in het verkeerde keelgat geschoten .
en ook hier vind ik het belangrijk ,om het eens voluit te bespreken, want
er zou eens paal en perk gesteld, moeten gaan worden, aan de inbreng/inspraak
die groenvereniging en hebben .
en ik houd er niet zo van ,om voor jouw , of een ander de deur dicht te gooien ,
ten zij dat het , ECHT nodig is .
wat betreft die boom van 4meter, die kun ook uitgraven, en in stukken zagen .
of illegaal ergens anders aanplanten , want onder de tienmeter, kan je een
boom gewoon zonder meer vellen, en heb je daarbij helemaal GEEN vergunning voor
nodig dus vergiftiggen , is helemaal niet nodig .
en een stukje natuur terug plaatsen, geweldig maar als je een Quercus robur ,
uit de voortuin wilt verwijderen, om dat hij ongekende schade ,aan je huis
en je moet er weer , een Quercus robur voor terug plaatsen, dan ben je even ver
als waar je begon .
dit voorbeeld komt uit de Familie , deze woonde eefde , gemeente vond het een
beeld bepalende boom

en stefan , welke menig van mij , zat er verkeerd bij ?.

Gr

cuno alexander.



zondag 22 augustus 2010 - 13:07
WiPe

WiPe

wat betreft die boom van 4meter, die kun ook uitgraven, en in stukken zagen .
of illegaal ergens anders aanplanten , want onder de tienmeter, kan je een
boom gewoon zonder meer vellen, en heb je daarbij helemaal GEEN vergunning voor
nodig
dus vergiftiggen , is helemaal niet nodig .

Als ik het goed heb, gaat het nu over de boom van de oorspronkelijke vraag? Gezien de vraagsteller in het Gentse, en dus in België, woont, moet je daar de Belgische wetgeving volgen, en die gaat bij kapvergunningen niet uit van de hoogte van de boom....

Maar ik vind hier in deze discussie vooral zeer veel veralgemeningen en gemeenplaatsen terug die als een capsule over de realiteit geplaatst worden. Het is jammer voor degenen die het proberen, maar je kan niet in een zin en met een voorbeeld alle mogelijke situaties onder een noemer plaatsen.

Wat deze discussie in mijn ogen mankeert is een groot gevoel voor nuancering en realiteitszin, van beide kanten.
zondag 22 augustus 2010 - 13:43
braze

Braze

Hoi wipe .

nou dit wordt een, fraaie hap zeg .
het blijkt maar weer eens hoe kort ,ik hier mee loop in de winkel .
want ik weet helemaal niet, dat Martha in België woont , en ik kwam
ook geen aanwijzing, tegen die dat echt verraden .
maar als ik jouw goed begrijp ,zou ik al op mijn kop krijgen, van de gemeenschap
al was mijn boom, nog maar een zaailing ,van nog minder dan 1 meter ?
of wordt de soep ,nog heter gegeten /of juist veel kouder ??.
want als je nou niet ,van het formaat boom uitgaat, waar ga dan vanuit ,
de oppervlakte die een bestrijkt met wortelgestel en kroon ????? .
en i.d.d. je hebt gelijk het wordt een algemeen verhaal en alles onder
een noemer mee nemen dat gaat ook i.d.d. niet lukken daarvoor is het
verhaal te gecompliceerd verwoord ik dat nou goed zo ?
en ja die nuancering is er maar realiteitzin vind ik altijd lastig te bevatten

zondag 22 augustus 2010 - 15:57
WiPe

WiPe

Tja Braze,

misschien toch maar eerst eens lezen wat er geschreven staat, voor je gaat antwoorden?

Tiende bericht, daar staat dat.

In België wordt de stamdoorsnede als referentie gebruikt, in principe ook bij een boom van een meter hoogte. Dat is dus ook een referentie naar de grootte van de boom.

Maar goed, mij hoor je niet meer in deze topic.
zondag 22 augustus 2010 - 20:08
spruce

Spruce

Nu ik erover nadenk heeft dit onderwerp toch één ding geleerd = dat er geen admin's rondwaren in dit forum die ofwel de boel sluiten of de zaak in goede banen leiden.

Zo zie je maar, elke dag leren we iets bij (sarcastisch).
zondag 22 augustus 2010 - 20:31
cobes

Cobes

Nu ik erover nadenk heeft dit onderwerp toch één ding geleerd = dat er geen admin's rondwaren in dit forum die ofwel de boel sluiten of de zaak in goede banen leiden.


een goede Admin of mod sluiten een topic pas als er op de man gespeeld wordt en er mensen onderuitgehaald worden, maar hier gebeurd niks verkeerds , een topic sluiten omdat er een menings verschil is ontstaan of een boom nu wel of niet omzeep geholpen mag worden, vind ik wel ver gaan.

en wat dat strafbare feiten betreft , ik probeer mij altijd zoveel mogenlijk aan de wet te houden maar soms zijn de opgelegde regels zo krom dat je er wel eens van af moet wijken, wie heeft er nu nog nooit een bekeuring gehad of stiekem te hard gereden of iets anders gedaan wat niet mocht/mag.

groet cobes
zondag 22 augustus 2010 - 21:04
Chef

Chef

@cobes:
Ik vind het nogal wat om een pleidoooi te voeren op een internetforum waarom je jezelf boven de wet zou mogen plaatsen onder het mom van: "Moeten ze de regels maar niet zo krom maken" .

Uiteraard begrijp ik de frustratie over regelgeving e.d. heel goed. Ik denk dat iedereen dit wel herkent. Ik ben alleen van mening dat je dit toch op een legale manier moet proberen op te lossen met de gemeente of met de buurman.

Leuk dat Marta ook lekker mee doet aan de discussie trouwens. Zou de boom al dood zijn inmiddels? Waarschijnlijk was simpelweg haar zaag kapot, en wilde ze daarom weten hoe de boom op een alternatieve wijze geveld kan worden, prima toch? En wij maar uit gaan van het slechtste
zondag 22 augustus 2010 - 22:16
Pistachio

Pistachio

@Stefan,

Bedankt voor de lieve smiley , ben wel vereerd dat je voor mij een uitzondering maakt.

Moeilijke discussie ... ik volg in deze dingen steeds mijn hart ... het is zo'n gevoel van " hoe kan je een levend wezen dat er al jaren staat en misschien nog ouder is dan je zelf bent zomaar weghalen ... is dat de dank dat onze bomen krijgen omdat ze ons al jaren aan zuurstof helpen ???" Het hoort gewoon niet om dan zo'n natuurwonder zomaar in stukken te zagen. Er zijn altijd wel redenen te bedenken zoals gevaarlijke situaties, wat ik dan nog enigszins aannemelijk vind, maar mij gaat het erom dat in veel gevallen bomen zonder "geldige" redenen gekapt worden. Een boom zelf "ziek" maken om hem alsnog legaal te kunnen kappen, vind ik heel laag ... een misdaad tegen de natuur en de mensheid ... pas als de laatste boom gekapt is, zal de mens zich realiseren dat hij zijn eigen leefwereld om zeep geholpen heeft.

maandag 23 augustus 2010 - 08:01
Eniavaswen

Eniavaswen

Boeiende discussie trouwens....

Vorige week moesten we lachen met een hilarische uitspraak van onze buurman. In het voorjaar heeft hij alle bomen uit de tuin laten weghalen omwille van de 'vuiligheid'. Ze willen liever een gazon over heel de tuin met weinig onderhoud. En vorige week was hij aan het klagen dat er 'toch wel weinig schaduw was in zijn tuin'.

Begrijpe wie begrijpe kan....
maandag 23 augustus 2010 - 16:19
Pistachio

Pistachio

In mijn straat zijn een achttal jaar geleden twee populieren tegen de grond gegaan. Ze waren al heel hoog. Er was verder niets mis mee. Ze stonden op een braakliggend terrein waar appartementen gingen komen ... nog steeds geen appartementen gezien maar mis de populieren wel ... het geluid van de wind door populierenbladeren vind ik heel rustgevend. Alweer een misdaad tegen de natuur ... Wie nog een plekje overheeft ... bomen planten! Ik heb maar een kleine tuin, maar ik heb mijn "groene plicht" gedaan: 4 berken, 1 vlier, 1 eik en twee kastanjes. Ik zou er nog planten maar mijn wederhelft vindt het wel voldoende zo ...
woensdag 25 augustus 2010 - 13:03
braze

Braze

Hoi Pistachio .

boom zijn is een vrij eerloos beroep, laten we het zomaar zeggen .
boshaag plantsoen, heeft nog veel minder, rede tot feesten ,
daar gaat als het een beetje tegen zit , 1x in de drie jaar , de zaag in .
en Populus ratulus , heeft zeker een rustgevend gevoel , alleen mijn
schoon pa ,en mijn vrouw worden niet echt blij van deze boom ,
met al zijn witte pluizen .

Gr

cuno alexander .
donderdag 26 augustus 2010 - 21:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Auw, Cuno, nu trap je op het hart van alle bomen. Vrij eerloos beroep?
Ik vind schaduw geven, beschutting geven, de aarde verankeren, lucht zuiveren, zorgen voor verdamping,... een ongelofelijk eervolle taak (en dan vergeet ik er vast nog wel enkele). In mijn ogen doet zo'n boom heel wat nuttige dingen.

Wat niet wegneemt natuurlijk dat er heel wat praktische of esthetische redenen zijn om ervoor te kiezen om de boom te verwijderen. En dat iemand die dat met reden doet, ook niet per definitie iemand is die 'tegen' bomen is.

Groetjes, Karen
vrijdag 27 augustus 2010 - 08:43
cobes

Cobes

een van die gevaren zou de Annefrankboom kunnen zijn,
oude zieke boom die er allang afgemoeten had wordt op allerlij vreemde manieren onderstut om maar te kunnen blijven staan.
nu heeft de natuur zelf gezorgd dat hij ondersteboven ging met stellage en al. gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
vrijdag 27 augustus 2010 - 11:29
braze

Braze


Hoi dirk .

waar zal, ik beginnen ?
bij het begin, is wel handig lijkt mij.
het gedonder in de glazen ,met de natuurvereniging is al oud .
maar sinds wij niet meer mogen stoken, in het griend is er kontsant
gezeik ,over ons werk .
ze willen over alles ,wat te zeggen hebben ,en houden alleen rekening
met afspraken, die in hun straatje passen .
zo moest er een bootje varen, aan de buitenrand , om alle hout op te halen
en af te voeren , best aardig bedacht waren, het niet dat de diepgang twijfel
achtig was , plus dat we onze rug iederekeer moesten verdraaien,
want de wal waar, de boot aanlegde is een water doorloop die kaars recht is ,
en heel diep, en gevaarlijk van wegen , het vele slik ,
maar dat is niet doorslaggevend, waren het niet dat wij ,in de S.W lopen .
iedereen heeft wel wat ,voor zweetpootje,s kom je hier niet werken .
en ik zelf ben ,epilepsie patiënt vandaar ,dat ik er aanspraak op kon maken .
vorigjaar kwam ,ik ten val in de griend .
is dat erg ja ,want als je voorover valt ,kun je nog zien waar je moet vallen ,
zo kom je er zonder, te veel schade vanaf .
ik viel juist achterover , daardoor zag ik niet op tijd ,dat er een scherp puntig
stuk hout rechtstandgig , uit de grond stak en die kreeg ik
dus tegen mijn schouder , even anders vallen en ik had hem in mijn nek .
wervel auw .
en hoe ,dat komt ?
geklooi aan de , vergadertafel
we hadden eerst, vlakke wilgen bedden, zo als het hoort te zijn .
daarop moesten rillen gebouwd worden, en dan verrotten ,sloot over sloot .
dat ging/ gaat goed zolang , de midden bedden ongebruikt blijven /bleven .
daarna ging er grond overheen, dat uit de uitgediepte sloten kwam .
en werden er grote wilgen gekapt , om de graafmachine werkruimte te geven .
die houden daardoor , weer het water tegen , en dan komt de waterhuishouding
tot stilstand ,en aangezien de prijs was berekend , op het uitdiepen en niet
op het eruithouden ,van deze plompen dikke boomstammen , moesten we
deze dingen ,er maar met de hand uithalen .
later is het wel veranderd , maar toen had ik er al , twintig van krengen uitgehaald
klein /groot formaat .
en ik ga dat soort vaak doen als ik ook maar het kleinste gevaar vermoedt .
dan ga ik echt kompleet los voor andere en mijzelf .
en iederjaar hetzelfde gedoe ,met de natuurvereniging altijd ,
lopen ze lekker te feesten , in het griend mij best hoor ,
maar houd dan je kritiek , op mijn moeizame vuile zware werk voor jezelf .
wel zo netje,s .
maar dat gebeurd dus nu weer net niet, elke week wel , is er wel een puntje
van kritiek tenoemen, en anders zoeken ze het wel .
misschien zegt dit superlange verhaal jouw / jullie nu wel genoeg, waarom ik zo kots ziek ben geworden
van de natuur vereniging Ridderkerk ? .

o,ja S.W staat voor sociale werkplaats , mocht het al niet bekend .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 27 augustus 2010 - 22:31
braze

Braze

Hoi Karen .

ik zeg het misschien verkeerd ?
maar met eerloos bedoel ik gewoon dat je als boom nog
zo mooi /groot /oud/jong kan zijn wat jij wilt .
als de onmenselijkheid heeft besloten dat ervoor jouw geen
plaats meer is gaat de zaag in je bast KLAAR .
en dat noem ik oneerbaar .
dus of ik op jouw hart sta .
dat was niet mijn eerste gedachte bij dit stukje .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 27 augustus 2010 - 22:41
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Cuno,

'k Had het inderdaad anders opgevat. Maar je hebt wel gelijk. Een boom heeft bitter weinig inspraak....

Groetjes, Karen
maandag 30 augustus 2010 - 08:21
braze

Braze


Hoi karen .

het is best moeilijk hoor , andermans taal doorgronden op een scherm .
ik krijg een keer perjaar zo,n , Functioneringsgesprek ,
als het iets zegt ? .
dan heb ik ook altijd zo,n idee, bedoelde hij dat ten/ kwade
van mij, en dat had jij natuurlijk , met mijn verhaal van die boom .
ik zal er volgende keer, wat meer opletten als bij de scherpte er een beetje
af de vakantie lonkt , en de rust wacht eindelijk , open die windows .

Gr

cuno alexander .
maandag 30 augustus 2010 - 21:39
Stefan70

Stefan70

Dag Alexander ,

Ik begrijp de situatie niet echt ,en ik kan ook de verhouding tussen jou werkgever en de milieuvereniging niet inschatten . Wat volgens mij wel het meeste logisch is ,is dat jou werkgever verantwoordelijk is voor jou veiligheid tijdens het werk .
Ik vind het ook heel vreemd dat een natuurvereniging beslist om boomwortels uit te graven . Hoe het er in Nederland aan toe gaat weet ik niet ,maar in Belgie wordt wel door milieuraden geadviseerd maar dit advies is niet bindend ,dus kan men er nog alle kanten mee uit(typisch Belgisch).Verder wens ik je een fijne vakantie!

@ cobes : De Anne Frankboom heeft niets te maken met milieu- of groenbeheer .
Deze boom had een belangrijke historische , politieke en emotionele waarde ,en werd zo lang mogelijk beschermd om de slachtoffers van de Holocaust en hun nabestaanden niet voor het hoofd te stoten . De boom werd door Anne Frank in haar dagboek vermeld .

Groetjes

Stefan
maandag 30 augustus 2010 - 22:43
braze

Braze

Hoi steefan .

de natuurvereniging Ridderkerk , is ook een adviserend orgaan , en ook hun
mening is niet direct bindend , dus gelijk ook Belgische stijl, je kan er alle
kanten mee , mist , en dat is gelijk de stok achter de deur , het maar in
straatje past ,van de natuurvereniging .
gebeurd dat niet, dan gaan ze trappen uitdelen, via de lokale pers .
en ook al wordt je niet bij namen genoemd ,indirect krijgen wij ook klappen ,
van hun uitgedeeld .
dat is niet erg zolang ,het maar in proportie,s blijft , 1x per 4maanden is genoeg
lijkt mij ,om je ongenoegen te uiten, niet waar ?
nee , het is 4 x per maand .
12 maanden kent 1 jaar , daarvan zijn wij er min 3 in de/het griend .
elke week ,is er dus wel een slak , om zout opteleggen .
en situatie is echt, beroerd te noemen .
deze griend is in de tijd van de werkverschaffing, jaren 30 , aangelegd
nu wordt het werk door de S.W , gedaan dat betekend dat heel veel zwakeren ,
het werk uitvoeren , die niet met grote pakken takkenbossen , kunnen lopen .
daarbij komt de A.R.B.O .wet ook nog eens ,om de hoek die verbied dat je met eenbos
gaat lopen, over een afstand die groter is , dan 50/100 meter .
dus de oplossing werd eerst gevonden, met opbouwen van rillen .
dat is in dit gebied levensgevaarlijk, zo bleek later in de praktijk .
ook het afvoeren van hout, met een boot was A.R.B.O technisch onacceptabel .
omdat ook hier, de ruggen zware schade zou worden aangedaan .
dus is er heel veel auw , voor de natuur vereniging .
alle hout wordt, bij de uiteinde van de bedden opgestapeld .
en daar wordt alles gekraakt, met een trekker /kraakpers combinatie .
daarvoor moest er een ,halverharding aangelegd , weer een AUW .
en in de plaats dat we met de hiep werken, zoals grootvader dat deed ,
gebruiken we de motorkettingzaag, ook weer tegen het zere been .
maar wat ons het meest ergert ,aan die club is wel .
dat ze een keer in het jaar, als alles zware en vuile werkzaamheden, geweest
zijn zij daar een beetje ,de griendwerker gaan lopen te uithangen .
we zien dan liever, dat ze ons komen helpen , als er gewerkt wordt .
heb je tenminste de kans , om je te weren snap je .
eigenlijk zou het eenvoudiger, zijn als je de zaak met eigen ogen zou
aanschouwen , nu moet ik het vertellen , zoals ik het beleef .
of moeten er foto van gemaakt worden ?

Gr.

cuno alexander .






dinsdag 31 augustus 2010 - 21:58
Rita1960

Rita1960

zonder mij verder in deze discussie te willen mengen,

Alexander,
is het niet beter eens de Arbo dienst in te schakelen?
Dan wordt het voor een ieder duidelijk op deze werkplek, wat wel en wat niet mag.

De algemene inspectie dienst (AID) zou je hierbij ook kunnen betrekken.
en ja, foto's maken helpt wel degelijk om de zaak duidelijk te maken.

succes,

Rita

MAAR: het laat onverlet dat ik nog steeds GEEN antwoord heb op mijn vragen aan de topic opener Marta waarom de boom dood moet
en vanaf nu geef ik geen antwoord meer op iedere vraag die deze vragensteller op het forum plaatst..
dinsdag 31 augustus 2010 - 22:14
Stefan70

Stefan70

Hoi Alexander ,
If you can't beat them ,join them ! Voor 12,50 euro per jaar kan je lid worden van natuurvereniging Ridderkerk en tijdens de vergaderingen naar hartelust je ongenoegen ventileren (bij voorkeur met zo veel mogelijk collega's van de s.w. ).

Groetjes

Stefan
woensdag 1 september 2010 - 00:04
braze

Braze

Hoi Stefan /Rita .
de arbeidsinspectie inschakelen, is een goed idee , maar zeer gevaarlijk
goedje ,ik kom in de positie, van klokkenluider te staan .
je passeert de baas , zijn overste , dan hebben we nog de K.A.M dat
is onze interne veiligheid inspectie, die zou allemaal stuk voor stuk
voor het hoofd stoten .
en aangezien er geen ,vet meer op de botten zit ,kan ik mij dat niet
permitteren , o.k mijn werkplek is een beschermde werkplek .
dat houd in, dat je niet onslagen kunt worden, tenzij je een dermate
grove overtreding maakt , dat het niet anders kan .
en ze op hun dondergeven, die natuur freaks graag, maar ik heb alleen
de schrijvers ,van al die gemene rotstukje,s nodig niet die hele club .
en wat heet een lafbek .
kritiek uiten zonder, je naam onder het artikel te plaatsen , misschien ?.
onze directeur heeft even goed , kromme tenen van die schrijver .
maar hij wil het vuurtje laten doven, door niet te reageren .
maar ook hij is woedend en ook bij het ambtelijk apparaat komt de stoom
zowat uit de oren ,maar ja je hebt ineen democratie een /voor nadeel
dat pers vrijheid heet , en daar doe niemand iets tenzij , de rechtter dit bepaald .
ik hoop nog eens gevraagd, te worden voor de commissie groen .
daar heeft die rat zitting in , en dan kunnen de degens een echt gekruist worden .

Gr
cuno alexander .
en Martha boom al om zeep ?
of moeten we komen helpen het probleem op te lossen ?
worden .
woensdag 1 september 2010 - 22:38
Pistachio

Pistachio

Ik denk dat Marta bij de moordpoging uit de boom gevallen is en nu een zodanige angst voor bomen ontwikkeld heeft dat ze er niet meer in de buurt komt, en er ook niet meer over durft schrijven. 1-0 voor de boom! Even een poging tot een komische noot in deze toch wel verhitte discussie.
maandag 6 september 2010 - 14:28
Stefan70

Stefan70

Marta zag door de bomen het bos niet meer . ze wenst ons allemaal de boom in !

Groetjes

Stefan
maandag 6 september 2010 - 19:36
greener

Greener

Wat heb ik dit met topic met veel vraagtekens gelezen...

Iemand gilt dat er geen admin aanwezig is, moet altijd alles in goede banen geleid worden? Kunnen we het zelf niet af?
Of de vraag van de topicstartster nou goed of fout was, lekker belangrijk, het heeft raakvlakken met waar het hier allemaal om draait, de tuin en de natuur.

Verder hoor ik mensen dat er men zich aan de wet dient te houden, helemaal mee eens. Maar als ik foto's zie van tuinen van medeforummers hier, waar jonge bomen enkele centimeters naast een erfafscheiding zijn geplant hoor ik helemaal niemand.

Wel vind ik nog steeds dat een verhaal twee kanten heeft. Een voorbeeld:
Bij mij in de gemeente moesten 200 oude knotwilgen weg omdat deze ziek zouden zijn. Ik heb verdorrie geld betaald om particulier uit te laten zoeken of deze daadwerkelijk ziek waren. Er waren welgeteld 2 bomen die binnen 5 jaar tegen de vlakte zouden moeten. Wat ik hier mee wil aangeven is het feit dat als iemand een boom wil kappen (zie casus topicstartster) dit niet mag, maar een gemeente wel even 200 monumentale bomen kan kappen met jet leugentje dat ze ziek zijn.

Zoals je kunt lezen ben ik "pro boom" maar als er een boom gekapt moet worden moet dit gewoon kunnen mits er nieuwe aanplant voor komt.

Nogmaals, de vraag was niet al te tactisch om te plaatsen op een tuinforum maar als ik dan lees hoe erg er afgeweken kan worden


Sebas (leven en laten leven, zowel mens als boom)
dinsdag 21 september 2010 - 19:46
Rita1960

Rita1960

Sebas,

wat ik ben ik blij dat er nog meer mensen zijn die zelf onderzoek laten doen.. en dan kost het maar wat.. hulde!

en ja.. ik ben ook bomen liefhebber.. maar ook van de open essen, -verre- doorkijkjes enz..

groetjes,

Rita

dinsdag 21 september 2010 - 20:31
spruce

Spruce

Ik ben nog altijd van mening dat dit soort van threads moet gesloten worden. Het verhaal is volledig off topic gegaan. Of had op zijn minst een bijsturing gevraagd van een admin.

Niemand kent de context van de starter van het onderwerp. De starter van het onderwerp is ofwel ter kwade trouw en geschrokken ofwel ter goede trouw en opnieuw geschrokken van jullie "onverdroten" moraal filosofie over een boom links en rechts en om zo mensen te veroordelen.

Als jullie niet wat meer zelfkritiek aan de dag kunnen leggen, dan zal ik het maar zeggen. Dit topic zal blijkbaar het meest populaire worden van 2010, reeds 2 maanden gezever ... echt iets om fier over te zijn.

en om op het zijn "Piets" te zeggen, "wat hebben we geleerd ?
dinsdag 21 september 2010 - 23:45
alloo

Alloo

Als jullie niet wat meer zelfkritiek aan de dag kunnen leggen, dan zal ik het maar zeggen. Dit topic zal blijkbaar het meest populaire worden van 2010, reeds 2 maanden gezever ... echt iets om fier over te zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------ twee maanden gezever---- en Marta sta nog even ver, als toen ze de topic is begonnen.

groetjes Fons
woensdag 22 september 2010 - 11:55
braze

Braze

Hoi birdwatcher .

ik kan eigenlijk maar een ding doen, en dat is jouw uit te nodigen naar hier te komen .
dat klinkt misschien heel raar, maar dan kun je met eigen ogen aanschouwen ,
wat er allemaal fout gaat .
en geloof mij gerust we letten op onze veiligheid, waar dat nog kan
maar als je pas achteraf hoort, wat er aan de gesprekstafel is beslist .
kan je verwachtten, dat het fout kan gaan .
en ik werk voor de volledigheid, NIET bij firma jansen maar
bij Drechtwerk voorheen D.S.W Dordrecht ook wel Dord genoemd
we hebben heel veel brekebeentje,s er tussen zitten en dat wordt al gauw
te gevaarlijk het is immers een Sociale Werkplaats als dat wat zegt .
dit jaar komen we ook weer voor onverwachtten toestanden te staan .

Gr

cuno alexander .
zaterdag 25 september 2010 - 00:50
Tuinman4

Tuinman4

In april als de boom blaadjes gaat krijgen en dus vocht gaat opzuigen 4 liter diesel in de grond gieten waardoor de boom de diesel opzuigt en sterft, probleem opgelost! :0111
donderdag 14 januari 2016 - 13:43
WiPe

WiPe

Leo, je overtreft jezelf; Dit is een discussie van zes jaar geleden. En je remedie is wel een beetje drastisch, alsof je met een kanon op een vlieg gaat schieten. Je wil nadien toch nog iets kunnen doen met die tuin???
donderdag 14 januari 2016 - 20:20
jdcoster

Jdcoster

Dat kan Leo niet zijn. Dit is een dommerik die hier beter niets publiceert.
donderdag 14 januari 2016 - 21:19
Patrikc

Patrikc

Is inderdaad verwarrend, Leo heeft een ander volgnummer.
donderdag 14 januari 2016 - 21:32
deHaan

DeHaan

Dit is Leo niet.
Maar het is beslist ook geen tuinman.
Iemand die een discussie uit wil lokken?
donderdag 14 januari 2016 - 21:41
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Wim, waarom aanzie jij mij alsTuinman4?
Leo
donderdag 14 januari 2016 - 23:11
pplakke

Pplakke

als je zo iets doet en de boom is dood.
dan moet je hem toch nog afzagen .
wegens dat een dode boom rot en dan omvalt.

vrijdag 15 januari 2016 - 04:58
Dunya

Dunya

En diesel in de grond ...brrr. Dat verteert in geen decennia. Ik zou het mijn tuin niet aandoen.
Een boom moet je afzagen en in de stomp inkepingen maken, opvullen met lookteentjes en melk of een chemisch middel om de wortels te laten afsterven en met een plastiek afbinden.
Maar het is beter om de boom uit te dunnen in de top en zijtakken af te zagen.
vrijdag 15 januari 2016 - 08:33
WiPe

WiPe

Sorry Leo, ik had het volgnummer niet goed bekeken. Ik heb nooit eerder gemerkt dat er nog een ander tuinman-nummer was. ik heb me stomweg laten vangen.
Met het schaamrood op de wangen,
Wim
vrijdag 15 januari 2016 - 09:14
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Vergeten en vergeven Wim.
Maar wie hij/zij ook is. Wanneer je het verstand van Tuinman4 in een vogel steekt, dan vliegt hij achteruit i.p.v. vooruit.
Leo
vrijdag 15 januari 2016 - 11:18
Dunya

Dunya

En dan vliegt hij tegen een boom.
zaterdag 16 januari 2016 - 08:17
Verkoopster

Verkoopster

Mijn buurvrouw heeft ca 5 jaar geleden een pruimenboom neergezet in haar tuin terwijl wij samen een afspraak hadden geen bomen meer in tuin te zullen planten
De boom staat dicht bij erfscheiding en als boom vruchten gaat produceren wordt mijn schutting vettig en er komen vieze beestjes op te zitten v.a begin vraag ik of zij boom klein wilt houden zodat ik er geen hinder van ondervind
Maar nee hoor
Woningbouw ingeschakeld moest zij boom snoeien tot 2 m hoogte heeft zij precies gedaan
Maar is niet voldoende komt nog steeds boven schutting uit en zal straks weer overlast krijgen
Praten helpt dus niet en zij is boos
Hoe kan ik zorgen dat ik geen overlast heb van haar boom
zaterdag 9 april 2016 - 15:17
WiPe

WiPe

Op een appartement gaan wonen, ben je gelijk van alle smurrie van smerige bomen verlost. Je beseft toch wel dat dit een forum van tuinliefhebbers is?
zaterdag 9 april 2016 - 16:25
Dunya

Dunya

WiPe dan best een appartement kiezen ver van het groen anders komt er weer smurrie op het balkon.
zaterdag 9 april 2016 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon