menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag lijdt onder de droogte

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

OK, ik heb een aantal planten waarvan het blad verdort en zelfs waar bladval te merken is. Normaal houden beuken hun blad is mijn eerste reactie ?

Graag enkele ervaringen van forum leden over =

- wat te doen in zo een geval. Ik weet ook wel dat ik moet water geven, maar wat meer specifieke tips zijn interessant,

- zijn deze bomen verloren ? Moet ik ze vervangen, maken zij een kans om te overleven ?

- gelijkaardige ervaringen ?

alvast bedankt !
donderdag 8 juli 2010 - 19:58
braze

Braze

Hoi spruce.

allereerst een verhaaltje .
de heer van s,heerenberg , zit finaal aan de grond, en kan geen leger op de been
krijgen ,om ten strijden te trekken , niemand is ook maar bereid , om hem te financiren .
dus moet hij wel geld gaan bietsen, bij een wel heel vreemde financier , satan
deze is bereid hem te betalen , als hij zijn hart krijgt , daarop brengt de heer van
s,heerenberg , een list in stelling .
hij spreekt tot satan, met de woorden .
ik zal mijn hart aan uw schenken heer ,van zou gouw ik de strijd gewonnen heb ,en alle rivalen, verslagen zijn .
maar ik wil pas mogen betalen, als alle bladeren van alle bomen, zijn afgewaaid
satan gaat zonder na te denken, accoord met het voorstel .
niet wetende, dat de beuken wel hun blad verliezen, maar nooit alles, en niet een keer , hiermee rekend , de satan zich buiten de waard .
en heeft de heer s,heerenberg ,kistten vol goud, en heeft satan het nakijken
immers hij gaf zijn woord .

is Mythe van s,heerenbrg .

zie vervolg .
donderdag 8 juli 2010 - 21:14
braze

Braze

vervolg
wat het verhaal vertelt ,is gewoon weg ,dat je de taaiheid van de Fagus
en ook de Carpinus , niet moet onderschatten, blad afval is louter en alleen ,
een vorm van zelf bescherming , door afstoting van blad ,bespaart de boom zichzelf
immers zeer heel veel energie , om al dat blad te blijven dragen .
alleen moet je wel goed op hout blijven letten ,als dat gaat afsterven is het pas
goed mis , tot die tijd gewoon op gezettte tijden, water geven ,en onkruid vrij houden
inpricipe moet dat , meer dan voldoende zijn .
bij ons op Rijsoord , staan een giganthishe beukenhaag< Windkering > voor een
appelgaard , is meer dan 4 meter hoog , deze krijgt alleen zijn water ,van moeder
natuur bladverlies bij het leven , maar nooit is ze dood gegaan .

Gr

cuno alexander .
donderdag 8 juli 2010 - 21:29
WiPe

WiPe

Standplaats is ook belangrijk en de ouderdom van de haag natuurlijk.

Vooral jonge aanplant kan het knap lastig krijgen met deze hitte. Bladverlies is dan een eerste reactie van de plant om zichzelven te redden, ... maar ook een eerste teken dat het goed fout gaat.

Water geven is niet slecht, maar we staan pas aan het begin van de zomer. Voor je het weet slinken de watervoorraden in die mate dat er niet meer gegoten mag worden. Lang geleden dat we dat nog meegemaakt hebben, maar het zou me niks verbazen moest dat weer gebeuren.

Het lijkt me dan ook beter om de planten te beschermen tegen de zon, met witte vliesdoek. Geen plastic, dat wordt zo mogelijk nog heter, en liefst geen zwarte doeken.
Andere oplossing is de grond vochtig houden door af te dekken met een flinke laag mulch. Maakt niet uit wat, maar als je grasmaaisel gebruikt, kan je beter regelmatig een dun laagje strooien dan ineens een dik pak.
vrijdag 9 juli 2010 - 17:04
braze

Braze

HOI Wipe

de standplaats is zeker belangrijk ,maar niet doorslaggevend .
doorslaggevend is wel ,of je rekening hebt gehouden, met de symbiose
van de plant/boom , als je dat NIET doet, is elke beuk/haagbeuk binnen
korte tijd terzielen , of kwijnend .
ik heb er genoeg zien sterven, wat dat betreft .
vooral omdat ik vaak 2/3jaar ouden boompje,s , heb aangeplant en die hebben vaak te weinig
vlees op de botten ,en als je die ook nog hun schimmel onthoud, gaat het licht
bijna zeker uit , want er wordt door ons geen nazorg gedaan .
ik noem het dus ook vaak, heel oneerbiedig in pleurgroen .
als particulier haagje ,ben je wat dat betreft, in een heel groot voordeel .

Gr

cuno-alexander .
vrijdag 9 juli 2010 - 19:11
WiPe

WiPe

Betekent dat dan ook dat een jonge beukenhaag in gortdroge grond en een brandende zon kan overleven als de juiste schimmels bij het planten mee ingebracht zijn?
zaterdag 10 juli 2010 - 11:08
spruce

Spruce

Ik denk dat ik Wipe's vraag kan beantwoorden = neen.

Ik had een vrij goede aanslag van mijn beukenhaag (geen tiental planten uitval op het ganse lot van 200).

Je kan trouwens mooi de gevarenzone in de tuin zien waar de planten verdorren. Dat is afhankelijk van de positie tov de zonne-flux en de hoogte van het terrein i.f.v. grondwaterstand.

Hopend op een echte douche. Het heeft hier in 2 maanden maar één keer goed geregend.

zaterdag 10 juli 2010 - 14:55
braze

Braze

Hoi spruce .

volgens mij gaan wij ,het niet eens worden .
zonder schimmel is de haag/beuk ,zeker ten doden opgeschreven met , schimmel
is dat minimaal 65 %, ik heb ooit beuken , van nog geen drie jaar oud aangeplant ,
hartje zomer die dag van aanplant, werd meer dan 30 graden , en op een volledig kale vlakte , hier is later het industrie park , Veere ambacht, gekomen
nu staat er een , oorlogs monument .
en dan gaat de zonne flux , volledig in rook op , je hebt er echt niets aan
op een kale vlakte , en de grondwaterstand, die is pas echt belangrijk,
al hebben we er hier op de zware klei, niet zo heel gauw met dat probleem
te kampen .

wat doe je trouwens voor je werk ???.

zaterdag 10 juli 2010 - 15:38
braze

Braze

Hoi spruce .

volgens mij gaan wij ,het niet eens worden .
zonder schimmel is de haag/beuk ,zeker ten doden opgeschreven met , schimmel
is dat minimaal 65 %, ik heb ooit beuken , van nog geen drie jaar oud aangeplant ,
hartje zomer die dag van aanplant, werd meer dan 30 graden , en op een volledig kale vlakte , hier is later het industrie park , Veere ambacht, gekomen
nu staat er een , oorlogs monument .
en dan gaat de zonne flux , volledig in rook op , je hebt er echt niets aan
op een kale vlakte , en de grondwaterstand, die is pas echt belangrijk,
al hebben we er hier op de zware klei, niet zo heel gauw met dat probleem
te kampen .

wat doe je trouwens voor je werk ???.

zaterdag 10 juli 2010 - 15:38
WiPe

WiPe

Voor alle duidelijkheid, de schimmels die een symbiose vormen met de wortels van beuk (en ook bij andere soorten bomen) helpen de boom met de opname. Zonder die schimmels hebben de planten het moeilijk om aan te slaan.

Maar wat die schimmels niet kunnen, is helpen bij de opname van elementen die niet in de bodem aanwezig zijn. Of het nu om water dan wel om mineralen gaat, wat er niet is kan niet opgenomen worden.

Om een jonge haag goed te laten starten heb je dus meer nodig dan alleen maar de nodige schimmels.
zondag 11 juli 2010 - 11:03
yvdv32

Yvdv32

goedeavond
ik hoor hier van alles over de schimmels (symbiose) maar hoe kan je die verkrijgen of verbeteren?
wij (zoals vele anderen) kopen beukenhagen bij een tuincentrum maar er wordt daar niet gesproken over de noodzaak van bepaalde schimmels. We kopen dus eigenlijk al op voorhand stervende planten?
zondag 11 juli 2010 - 23:32
spruce

Spruce

Ik heb mijn beuken bij een kweker gekocht - niet bij een tuincentrum. De beuken worden gerooid uit het veld door de kweker, op bestelling en klaar gezet. In het tuincentrum staan de planten in zo'n zandbakje te wachten op een klant. In dat laatste geval heb je het minste garantie op aanwezigheid van de schimmel.

Koop je beuken daarom bij een kweker ...
maandag 12 juli 2010 - 00:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Om de goeie schimmels in de bodem te krijgen, wordt aangeraden om afgevallen blad in het plantgat te gooien. Je mag ook de planten niet in het water zetten voor je ze gaat planten, want dan spoel je alles eraf.
maandag 12 juli 2010 - 12:44
yvdv32

Yvdv32

wij hebben dus wel de planten even in water gedompeld om de wortels voldoende vocht te geven alvorens te planten.
wij hebben ze gekocht bij Mampaey in Viersel. Die staat toch bekend als goede kweker maar daar werd niets van gezegd.
is er een andere manier om de schimmels terug op peil te brengen? Het zou jammer zijn om zo'n mooie (en dure) haag te zien kapotgaan.
maandag 12 juli 2010 - 13:01
Stefan70

Stefan70

Beste,

Eerst een paar vraagjes ? Gaat wel degelijk om beuk (fagus sylvatica) of over haagbeuk(carpinus betulus)? Ze zijn makkelijk te determineren aan hun blad: haagbeuk heeft een dubbelgezaagde bladrand ,beuk heeft een gave bladrand.Wanneer is de haag geplant ? Op welke grondsoort (lichte,zware,humusrijk,vochtig)?Heb je alvorens het planten de grond eerst goed losgemaakt en een bodemverbeteraar (humus,compost) aangebracht ?

Groetjes

Stefan
maandag 12 juli 2010 - 14:06
WiPe

WiPe

De meeste planten leven in symbiose met een schimmel. Die symbiose wordt een myccorrhiza genoemd. (Die term slaat dus niet op de schimmel zelf maar op de relatie van de schimmel met de boomwortels.)

De schimmel krijgt van de boom suikers, in ruil helpt de schimmel met de opname van mineralen uit de bodem. Vooral bij volwassen bomen zijn die schimmels erg belangrijk.

Jonge planten kunnen makkelijk verplant worden zonder dat die schimmels moeten toegevoegd worden. Bij zwaardere planten kan dat nuttig zijn. Maar als je planten met een kluit aanplant, gaan er met de kluit vanzelf schimmels mee ingebracht worden.

Het probleem zit hem bij de tussencategorie, planten die al wat zwaarder zijn en dus de wortelschimmels kunnen gebruiken, maar die met blote kluit verplant worden. Het kan in dat geval ene goed idee zijn, om na het planten een handvol verteerde beukenaarde over de wortels te strooien. Dat mag gerust bovenop liggen en dat moet niet veel zijn. Het lijkt me nergens voor nodig om zakken beukengrond uit de bossen te gaan sleuren.

Maar je moet er wel voor zorgen dat de groeiomstandigheden voor de schimmel optimaal zijn. Gelukkig zijn die omstandigheden dezelfde als voor beuk zelf. (logisch aangezien ze samen groeien.)

Concreet betekent dat dat je moet zorgen voor een goed luchtige bodem met een behoorlijk humusgehalte. Als je compost wil onderwerken, is het heel belangrijk dat die compost goed verteerd is. Onvoldoende verteerd materiaal gaat in de bodem naverteren. Daar is zuurstof voor nodig, die de planten ook nodig hebben. De planten krijgen dan te maken met zuurstoftekort aan de wortels. Daardoor kunnen ze dood gaan.

Bovenop mag de bodem afgedekt zijn met een mulchlaag. Die zorgt er voor dat de bodem niet helemaal uitdroogt. Daar houdt beuk niet van.

Belangrijk is ook dat de bodem niet te droog is, maar ook dat er geen water blijft staan. Beuk verdraagt geen natte voeten. Maar ook kleigronden kunnen voor problemen zorgen, zelfs wanneer ze goed doorgespit zijn. Als kleigrond losgewerkt is en er organisch materiaal is toegevoegd, kan er ene badkuipeffect ontstaan. Door de locale bodemverbetering wordt het regenwater afgeleid naar de plantput, waar het niet weg kan. Daardoor komen de planten met hun voeten in het water te staan.

Maar er zijn nog andere factoren belangrijk bij het aanplanten. Wortels mogen niet uitdrogen. Of het nu door de wind is tijdens het transport, of omdat de wortels te lang onbedekt hebben gelegen met droog warm weer, of bij vriesweer, als de wortels uitdrogen sterven ze af. En zonder (voldoende) wortels, gaan de planten dood.

En ook erg belangrijk is de zuurstofvoorziening aan de wortels. Planten moeten kunnen ademen aan de wortels. Zeker bij beuk is dat belangrijk. Te diep planten is daarbij probleem nummer een. Maar ook natte gronden, vastgeslempte of vastgereden bodems, of het inwerken van onverteerd organisch materiaal kan er voor zorgen dat de planten over onvoldoende zuurstof kunnen beschikken. Dat zie je dan doordat er erg veel uitval is.

Er zijn dus heel wat randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om een haag goed te doen aanslaan. En als een van die zaken fout gaat, los je dat niet op door een preparaat met wortelschimmels toe te voegen. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat met de juiste schimmels de planten (en dan zeker de zwaardere maten) beter zullen aanslaan.
woensdag 14 juli 2010 - 21:23
spruce

Spruce

En ik heb het al een paar keer vermeld, maar door weinigen geloofd. Top je beuken voor je ze plant. Dat was het advies van de kweker, en de kweker geloof ik - de planten deden het ook goed.
woensdag 14 juli 2010 - 22:10
WiPe

WiPe

Ik ben niet geneigd dat te bevestigen. Toppen kan helpen om wortelverlies te compenseren, maar het is niet ideaal. Vooral niet omdat goed plantmateriaal voldoende wortels moet hebben. Het zou me niet verbazen moesten er bij de opslag van beuken tijdens de winter alsnog een groot deel wortels verloren gaan, waardoor de planten slechter aanslaan. Het lijkt me daarom beter beuken al in het najaar te planten omdat de kans dat de planten lang opgeslagen zijn geweest, vrij klein is.

Als je de planten wil snoeien bij aanplant, zou je net zo goed de zijtakken kunnen inkorten. Op die manier kan de topscheut doorgroeien waardoor de planten, als de haag volgroeid is, in de winter een strakker silhouet geven met recht doorgaande stammen. Voor de planten maakt dat op zich weinig uit; het verschil ijkt me eerder esthetisch van aard, iets wat bij tuinieren natuurlijk niet van ondergeschikt belang is.
vrijdag 16 juli 2010 - 20:34
spruce

Spruce

Het punt m.b.t. het toppen van beuken is uit zijn context genomen. Het ging over het feit dat de beuken zeer laat aangeplant werden (ergens in april) en dat de kweker zei dat het de laatste planten waren die hij verkocht voor dat jaar. Hij gaf mij het advies om alle beuken te toppen alvorens ze te planten om uitval te beperken. Zoniet zou ik veel beuken verliezen omdat ik laat geplant had.

Mijn vader kon dat niet geloven en we hebben er zelfs een woordenwisseling over gehad "je beuken gaan niet groeien, ze gaan misvormd zijn, etc". Dan hebben we maar samen de kweker gebeld en die heeft dat nog eens bevestigd.

Goed, iedereen gelooft er maar het zijne van. Ik ga er verder niet meer over praten.
vrijdag 16 juli 2010 - 23:27
WiPe

WiPe

Dat stond dus niet in je vorige bericht. En ik lees echt niet alles wat op dit forum verschijnt.

Maar je moet nog maar eens lezen wat ik geschreven heb. Laat het duidelijk zijn dat ik in een dergelijk geval ook alleen maar kan adviseren om de planten te toppen (of de zijtakken in te korten, dat komt in principe op hetzelfde neer). Maar zo laat op het seizoen is het misschien wel beter tot het najaar te wachten. (Ik twijfel er echter niet aan dat je een goede reden hebt gehad om dat niet te doen.)
zaterdag 17 juli 2010 - 20:19
spruce

Spruce

Wipe, idd - dat is ergens een maand eerder ter discussie gekomen in een ander gelijkaardig onderwerp.

Ik moet zeggen dat door mijn ervaring bij de kweker - meer respect heb gekregen voor kwekers en probeer maximaal direct naar hen toe te gaan als ik iets wil kopen (advies, prijs, etc).

Het is echter ongelooflijk dat bij sommige kwekers je niet binnen mag als particulier.
zondag 18 juli 2010 - 10:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon