menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte gele kornoelje

Ga naar meest recente reactie

Chef

Chef

Sinds kort hebben enkele van mijn gele kornoelje struikjes een vreemde aantasting die ik nog niet ken. Het blad krijgt zwarte vlekken, waarna het blad binnen enkele dagen helemaal zwart wordt, omkrult en afsterft. Ik kan geen insecten ontdekken op de bladeren.

Is het wellicht een schimmel? Kent iemand deze aantasting misschien?

Ik heb een foto bijgevoegd. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Struiken & Bomen

zaterdag 8 mei 2010 - 22:47
Chef

Chef

Bedankt Batdah!
zaterdag 8 mei 2010 - 23:18
Soniek

Tekst aangepast

Soniek

Hi Chef,
Ik heb het zelfde probleem met de gele kornoelje struiken in onze tuin. Het blad krijgt zwarte stippen en sterft dan af. Heb jij een antwoord op je vraag gekregen?
zondag 20 mei 2018 - 21:19
Roeli

Roeli

Soniek, heb je wel gezien hoe oud de vraag is waar jij op hebt gereageerd.
Je kan veel beter zelf een vraag stellen.
zondag 20 mei 2018 - 22:15
Tuinprins

Tuinprins

Het zou hier om een van de volgende schimmelziektes kunnen gaan:


1. Anthracnose.

Komt veel voor bij Cornus florida en Cornus nuttalli maar andere Cornus soorten zijn er ook vatbaar voor, zij het in mindere mate dan de eerste 2 soorten. Anthracnose wordt veroorzaakt door de schimmel Discula destructiva. Het begint met bladvlekken die zich over het gehele blad uitspreiden. De bladeren zien er al snel necrotisch uit. Langzaam maar zeker breidt de ziekte zich uit naar de takken die dan afsterven.
Tegen anthracnose is weinig te doen. Zorg dat Cornus soorten die er vatbaar voor zijn op een open en zonnige standplaats staan. Als je water geeft doe dit dan beneden bij de kluit en zo min mogelijk op de bladeren.


2. Aantasting door een specifieke vorm van de schimmel Pseudomonas syringae.

Ook deze aantasting begint met bladvlekken. Deze kunnen zich snel uitbreiden en bij een flinke aantasting valt het blad van de struik. Op termijn vindt er, net als bij Anthracnose, taksterfte plaats.
Bij een aantasting met Pseudomonas syringae wordt er meestal gespoten met een middel dat koper bevat. Over de resultaten van een bespuiting verschillen de meningen.
Ook hier geldt dat het belangrijk is om de plant een open en zonnige standplaats te geven zodat het blad snel opdroogt als het nat is. Als je water geeft doe je dat onder bij de plant en zo min mogelijk op de bladeren zelf.


Gegroet, de tuinprins
maandag 21 mei 2018 - 08:25
Soniek

Soniek

Tuinprins,
Dank je wel. Helaas geen goed nieuws voor ons en de gele kornoelje.
maandag 21 mei 2018 - 10:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon