menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Superhoge en brede boom gezocht

Ga naar meest recente reactie

u857287

U857287

tuinvrienden

wij hebben een heel grote tuin, ik hou dan ook van planten en bomen die supersnel groeien en heel groot worden, maar weet eigenlijk niet welke,
ik heb al op vele sites gekeken, hij mag grote bladeren hebben, mooie bloemen, lang bloeien, mooie herfstverkleuring hebben,
ik vraag misschien teveel.
zijn er mensen met ideeen ?

dank bij voorbaat.
groetjes

lieve
zondag 11 april 2010 - 16:41
spruce

Spruce

Beste Lieve, uw eisen lijken moeilijk te combineren.

Ten eerste wil je snel groeiende bomen, die heel groot worden ... mooie herfstverkleuringen.

Enfin, in het algemeen zijn de bomen die heel snel groeien niet die bomen die heel groot worden. Zo zal een berk snel groeien, ik vind dat persoonlijk geen mooie boom, en die wordt niet zo heel groot. De haagbeuk is ook zo'n voorbeeld - de boom gaat sneller groeien dan de beuk, en bevindt zich eerder onder de kruin van het bos.

De echte grote reuzen zijn de beuken, eiken, linde, kastanjes etc - maar die groeien trager en zijn oud tot zeer oud zodat je hoopt meer dan 100 jaar oud te worden.

Het is ook zo dat de echt grote bomen hun groeipiek (qua leeftijd) op een veel later tijdstip hebben dan de snelle groeiers. Zo zal haagbeuk en berk de eerste jaren een voorsprong nemen, maar met verloop van tijd zal de groeisnelheid wat minderen. Dit in tegenstelling tot de eiken en beuken die dan pas wakker worden en een spurtje maken.

Ik denk dat u echt moet prioriteiten stellen - wat is voor u echt het belangrijkste.

Bovendien speelt de bodemgesteldheid (soort grond, waterspiegel, licht) ook een belangrijke rol in de correcte keuze.
zondag 11 april 2010 - 17:39
u857287

U857287

Hey Spruce

Bedankt voor je reactie, jouw vermelde bomen vind ik zelfs ook niet mooi, die bedoel ik eigenlijk ook niet, die zijn mij iets te groot, ik wil er bij zeggen, onze grond is goed doorlatend, en hij zou de hele dag in de zon staan, en in de wind, ik zie graag speciale bomen, o.a. prieeliep, treurbomen, ed.

misschien een idee ?

groetjes

Lieve
zondag 11 april 2010 - 19:17
Mandy

Mandy

Een catalpa misschien?????

Niet de bolvorm......


Wordt een grote boom, heeft erg groot blad en heeft grote "bonen" van ongeveer 40 cm er aan hangen... schitterend als deze vrij kan staan......
zondag 11 april 2010 - 19:51
spruce

Spruce

Waarom niet de valse christusdoorn ? En niet die culitvar zonder de doornen ... in Bokrijk staan er een paar prachtige exemplaren.
maandag 12 april 2010 - 00:03
cornelia

Cornelia

Mijn favoriet als je een grote tuin hebt met een ruim grasveld (en misschien een vijver maar dat hoeft niet) zou een Salix sepulcralis 'Chrysocoma' of te wel een gele treurwilg zijn. Vergeet vooral het woordje "treur" want dit is helemaal fout gekozen. Neem even de moeite om op het internet eens wat afbeeldingen te zoeken. Worden ongeveer 22 m hoog en hebben prachtige brede kroon met afhangende sluiers van takken met lange bladeren.

Als hij heel hoog moet worden moet je natuurlijk een Sequoiadendron giganteum nemen
of te wel een mammoetboom. Is niet realistisch hoor maar wel de hoogste boom ter wereld (en ook de dikste) Kan makkelijk meer dan 100 m hoog worden. Ha

Zou dan toch kiezen voor een de wilg.

groet, cornelia
maandag 12 april 2010 - 12:34
christine2

Christine2

Hallo Lieve

Je moet eens googlen op de naam Cercis
heel mooie boom zeer decoratief met mooie bloemen
na de bloei met peulvruchten en in de herfst verkleuren
zijn bladeren

Groetjes
Christine
maandag 12 april 2010 - 21:24
u857287

U857287

dag christine

de cercis pansy forest hebben we reeds, natuurlijk een mooie boom,
toch bedankt voor de reactie

groetjes

lieve
dinsdag 13 april 2010 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon