menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterhardheid van planten

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Ik heb in mijn voortuin een Acer Palmatun Artropurpureum staan. De plant staat op het oosten.

Bij aankoop meldde de verkoper dat de plant goed winterhard is.

De 2 voorbije winters waren vrij hard - van de 2 stammen is tijdens de eerste winter één stam kapot gegaan. Oorzaak = koude + droge oosterwind. Tijdens de 2e winter is van de overblijvende plant een gesteltak ook volledig kapotgevroren. Nochtans had ik er een folie bevestigd.

Nu is mijn vraag - wat is eigenlijk de juiste interpretatie van "goed winterhard" - ik heb de indruk dat in de grotere tuincentra dit zeker niet serieus genomen wordt. Is er op internet een goede site met betrouwbare en praktische info ?

Het feit dat een boom "goed winterhard" is, geeft spijtig genoeg geen garantie voor de koper die toch (in mijn geval b.v.) meer dan 100 euro betaalde voor een mooie Acer Palmatum.

Jammer maar helaas ...
woensdag 7 april 2010 - 00:44
spruce

Spruce

Geloof mij - het gaat over vorstschade. Maar dat was niet de essentie van de discussie.

De essentie is of er ergens een bruikbare site/andere info ? is =

- objectief,
- praktisch,

om op correcte manier planten te selecteren voor je tuin afhankelijk waar je woont en mbt microklimaat in je tuin.
donderdag 8 april 2010 - 00:09
rombaft

Rombaft

het is inderdaad zo dat tuincentra en de steekkaartjes op de planten het meestal nogal ruim nemen, niet alleen met winterhardheid maar ook met standplaatsen (en zelfs met groeihoogtes moet je opletten)

het beste wat je kan doen (ik doe het toch zo) is op voorhand een beetje uitzoeken welke plant je wilt en die plant eens checken op bv "www.groen.net" of andere plantensites hoe h4et juist zit met die plant.
donderdag 8 april 2010 - 12:19
braze

Braze

Hoi spruce


de term winterhardt, is nogal ruim omvattend ,en niet echt duidelijk .

maar goed dat terzijde , jonge planten zijn vaak , nog niet echt sterk althans
niet genoeg ,om met 100% zekerheid ,de winter door te kunnen, zonder in de gaten te worden ,
gehouden verstandiger is altijd , nog te noemen, om het goedkope exemplaar
te laten staan , en voor het duurdere te kiezen, als dat gaat natuurlijk .
ik heb een aantal winters een sago palmpje in de tuin gehad de kleintje,s zijn
binnen een week dood, hun aanpassingsvermogen was nog niet groot genoeg ,
de duurdere ,kunnen vaak wel ,de winter redelijk door komen .
dat het personeel in tuincentra, het vaak wel geloven, is denk ik te wijten aan ,
een tekort kennis van zaken , en er moet verkocht worden ook dat .
de info op de kaartje,s , zou ook beter mogen

mocht je ooit weer , zo,n Acer palmatum kopen, doe dan ook wat zand en koemest
in het plantgat , maar wel op een andere plek , want planten op de plek waar een
boom is dood gegaan is niet echt aan te raden .


Gr

Cuno alexander .
Cuno alexander .
zaterdag 15 mei 2010 - 16:07
printemps

Printemps

Ikzelf heb Acer Palmatum Dissectum 1 groene en een Red Pygmy
Ze staan in plastieke potten en heb er nog nooit problemen mee gehad en ik doe niets van bescherming aan de pot en plant

mvg
zaterdag 15 mei 2010 - 16:24
Polplastron

Polplastron

Het grote probleem met de term "winterhard" is dat dit van zo veel factoren afhangt. Wat bij de ene in de tuin perfect de winter overleeft, sterft in een andere tuin zonder dat er ogenschijnlijk een verschil is.

Factoren als bodemvochtigheid en wind bepalen mee of een plant de winter overleeft. Verschillende exoten overleven een winter wel op droge grond, maar rotten 's winters weg op vochtigere plaatsen. En waarom hebben mijn rozen achteraan in de tuin elk jaar zo veel vorstschade terwijl de andere er helemaal geen last van lijken te hebben?

Een richtlijn zijn de klimaatzones, maar die geven ook maar een ruime indicatie.

Groeten,

Pol
zaterdag 15 mei 2010 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon