menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk of beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Musje

Musje

Hallo allemaal,ik heb een vraagje,ik wil graag onze tuin verdelen in 2en en dat zou ik willen doen door het plaatsen van een haag,het liefst een beukenhaag,ik weet dat er 2 soorten zijn,ik wil graag tuinkamers maken,maar de haag moet niet te breed worden,kan dat met deze haag,m.v.g Musje.
dinsdag 6 april 2010 - 19:08
hugo

Hugo

dat kan perfect met beide soorten

groetjes
dinsdag 6 april 2010 - 19:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Carpinus (haagbeuk) verliest het blad in de winter en is goed bestand tegen vocht. Fagus (beukenhaag) houdt het blad (bruin) in de winter en is iets minder bestand tegen vocht. Toch hebben wij hier op de vrij natte klei beide soorten succesvol staan. Fagus groeit iets harder.
dinsdag 6 april 2010 - 20:22
Musje

Musje

Dank je wel voor jullie antwoorden,dan ga ik nu bedenken welke van de 2 ik ga kiezen,groetjes Musje.
dinsdag 6 april 2010 - 20:37
spruce

Spruce

Ik durf te betwisten dat Fagus Sylvatica (inlandse beuk) sneller groeit dan Carpinus Betulus. Ik denk dat Carpinus Betulus sneller groeit.

Fagus Sylvatica is iets gevoeliger t.o.v. Carpinus =

- Fagus gaat een meer oppervlakkig wortelgestel werken, bij een langdurige droogte met grote schommeling van waterspiegel zien de bomen daar toch wel zwaar van af,
- Fagus is ook gevoeliger voor zonnebrand op de stam,
- Fagus is ook gevoeliger aan bladluis - de beukenbladuis. Zeker het eerste jaar van de aanplant zal uw haag wat aangetast worden. Maar dat is geen bedreiging in weze,

Het voordeel van Fagus is dat hij zijn blad meer houdt in de winter, echter zijn er meer culitvars van Carpinus dat het blad ook beter houden (?).

Een ander leuk voordeel van Fagus is dat de rode culitvar vrij makkelijk te verkrijgen is, je kan dus een haag maken met 90% groen en hier en daar een rode boom. De rode culitvar groeit trager.
dinsdag 6 april 2010 - 23:44
Musje

Musje

Hoi Spruce,
dank je voor je advies,ik vind het echt moeilijk,want vandaag tijdens het fietsen zag ik veel hagen en ik vind ze allemaal zo breed en dat moet ik juist niet hebben,ik heb een foto gemaakt en hoop dat het in mijn bericht komt,maar je ziet stenen op de grond liggen en de haag moet komen op de afscheiding van het houtwerk en de stenen muur en dan hou ik een stukje aarde over voor wat plantjes,dus zit mij suf te bedenken hoe ik dat ga doen,want het moet wel iets van groen zijn,groetjes Musje.

Struiken & Bomen

woensdag 7 april 2010 - 18:40
Polplastron

Polplastron

Carpinus heeft als voordeel dat hij vroeger uitloopt dan Fagus.
Fagus heeft als voordeel dat hij pas later bruine bladeren krijgt.

Fagus heeft naar mijn bescheiden mening een mooier uiterlijk in de winter omdat de bladeren warmbruin zijn terwijl die van carpinus eerder een gelig bruin krijgen wat ik minder mooi vind.

De breedte die jij aangeeft lijkt mij zo'n 60cm? Dat lijkt me wel nodig voor een haag hoor! Veel plantjes zul je er niet rond kunnen zetten al zijn sommige combinaties wel goed mogelijk. Ikzelf heb rond en onder mijn beukenhagen: Viola labradorica en Cornus canadensis en die doen het behoorlijk.

Groeten,

Pol
woensdag 7 april 2010 - 19:25
Musje

Musje

Hoi Pol,

ja die 60 cm klopt wel,het zijn 3 stoeptegels van 30 bij 30 die we hebben weggehaald,maar dank je voor je tip,want nu weet ik zeker dat de haag dan te breed word,want ik wil bv er een hortensia annabel neer kunnen zetten en dat gaat dan niet,dus zal ik voor wat anders moeten gaan,groetjes Musje.
woensdag 7 april 2010 - 19:31
spruce

Spruce

Mijn vader heeft een beukenhaag (Fagus) die niet zo breed is - ik zal eens met de meetlat checken hoe breed zijn haag is. Hij heeft de haag al 20 jaar en nog nooit geen probleem gehad - zelfs met een beton tegel pad er langs.
donderdag 8 april 2010 - 00:14
Musje

Musje

Ow dat zou heel tof zijn als je dat zou willen doen,want ik vind een haag mooier als eerst een tuinscherm met een klimmer er tegenaan en het is fijn dat de haag in de winter kaal is,zodat je dan de hele tuin kan overzien,groetjes Mus en zo heej al 20 jaar.
donderdag 8 april 2010 - 18:49
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Een carpinus is prima te snoeien, volgens mij kun je hem met gemak slechts 30cm breed houden!
donderdag 8 april 2010 - 22:47
Matty

Matty

Ik zou niet voor beukenhaag kiezen want daar komt elk jaar wollige bloedluis op, op de rode nog veel meer dan de groene. Haagbeuk heeft daar geen last van. Maar heb je er al gedacht hoe moeilijk het zal zijn om de achterkant van je haag te snoeien met de houten wand ?
vrijdag 9 april 2010 - 16:57
Musje

Musje

Ehmm welke houten wand,want waar de haag komt,midden in de tuin is geen houten wand,als ik voor de haag kies kan ik er aan beide kanten bij Matty,groetjes Musje.
vrijdag 9 april 2010 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon