menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

vst

Vst

Langs de straatzijde, richting ZW, heb ik al een 22 jaar een beukenhaag.Deze is inmiddels bijna 1.60 m breed geworden.Ik zou de haag willen versmallen tot ca. 80 cm breedte.Kan ik deze maand de haag langs beide zijden 40 cm terugsnoeien zonder gevaar dat ze niet gaat bloeien deze lente. Heeft iemand hier ervaring mee, want ik zou echt niet weten hoe dit op te lossen.

woensdag 3 maart 2010 - 17:32
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Is het een beukenhaag of haagbeuk

één van de twee houd niet van zon op de stammen
Dus opletten na het snoeien dat de stam niet verbrand van de zon
Of snoeien bij bewolking ofzo
En het werk verdelen over 2 jaren dacht ik ook ergens gelezen te hebben

mvg
woensdag 3 maart 2010 - 17:42
vst

Vst

Ik denk dat het beukenhaag is want momenteel hangen er nog redelijk veel bladjes aan. En d haag verkleurd naar rood-bruin in het najaar.
woensdag 3 maart 2010 - 17:57
printemps

Printemps

http://www.tuinadvies.be/bomen_beuk_haagbeuk.htm

Ik dacht dat haagbeuk het beste tegen een stootje kan

(maar ben niet zeker)
Heb er zelf geen staan ziede

Iemand anders zal U hopelijk wel verder helpen

mvg
woensdag 3 maart 2010 - 18:04
WiPe

WiPe

Ik heb op dezelfde manier de afgelopen jaren een aantal beukenhagen verjongd. Dat is prima gelukt. Als je geen dikke takken moet wegzagen is er geen probleem.
woensdag 3 maart 2010 - 18:17
spruce

Spruce

Hey Wipe,

vorig jaar heeft een hagelstorm mijn beuk haag (80 meter) serieus gemassacreerd. Helaas was het natuurgeweld zo erg dat enkele grotere takken uitgescheurd werden. De haag zelf is nu 2 jaar oud. Ik vermoed wel dat de beuk dit zal te boven komen. Je ziet waar de hagelbollen de takken en stam hebben geraakt, zich een herstelling van de wonde manifesteert.

Echter - door het geweld "ontbreken" op sommige beuken vertakkingen - gewoon uitgescheurd.

Kan je een slapend oog lokaal activeren (b.v. op halve hoogte of onderaan) - een beetje à la carte een tak laten uitlopen? Op die manier kan de vertakking terug verbeterd worden.

Ik weet dat dit niet natuurlijk is - maar die hagelstorm noopt tot bijzondere maatregelen.
dinsdag 16 maart 2010 - 00:52
WiPe

WiPe

Ik heb hier eerlijk gezegd geen ervaring mee. Maar als het kan, dan doe je dat door vlak boven de plaats waar je de adventiefknoppen wil stimuleren een klein beetje schors weg te nemen. Best niet rondom wegnemen, want dan sterft het bovenste deel van de plant af. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of beuken daar goed op reageren. Het zou me ten andere niet verbazen moest dat door het uitscheuren van de takken al spontaan gebeuren.
dinsdag 16 maart 2010 - 19:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon