menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam boom

Ga naar meest recente reactie

Groenie

Groenie

Hallo

weet iemand de naam van deze twee bomen en hoe hoog die kunnen worden?
Mogen de bomen ingekort/Gesnoeid worden?

bovenste foto?
(onderste) foto: vliegertjesboom noem ik het?

alvast bedankt
Groenie
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 30 november 2009 - 16:28
WiPe

WiPe

Fraxinus excelsior of es.

In België is dat onze hoogste inheemse loofboom: volgens 'Bomen in België zelfs 45 meter. Maar het zijn slechts uitzonderingen die effectief zo hoog worden.
maandag 30 november 2009 - 17:41
WiPe

WiPe

Kijk eens goed naar de knoppen: bij Fraxinus excelsior zijn de knoppen pikzwart. Als die tweede effectief een Ailanthus is eet ik mijn hoed op.
dinsdag 1 december 2009 - 11:16
Groenie

Groenie

Hey

bedankt voor jullie reactie

1.es dus
2. hemelboom

die bomen zijn eigendom van de stad
die boom : 'es' hebben ze komen snoeien
resultaat: zie foto
volgens ons is die boom uit evenwicht?
ze zeggen dat ze die boom niet kunnen en mogen snoeien in de hoogte, dit was net onze vraag omdat de boom voor veel schaduw zorgt in onze tuin.

Wat denken jullie?

gr
Groenie[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 december 2009 - 18:48
WiPe

WiPe

ijk toch maar eens naar de kleur van de knoppen. Volgens mij zijn het allebei essen. de zaden kunnen op het eerste zicht verwarrend op die van hemelboom lijken, maar het blad en voorakl de bladstand is net iets anders.

Je zou de bomen kunnen knotten en ze onderhouden als knotbomen. Probleem is dat ze van de gemeente zijn en dat je daar zelf niet mag aan snoeien.

Bovendien zijn openbare besturen in België niet gehouden aan de wettelijke afstanden om bomen te planten.

Maar daar staat tegenover dat deze boom op een manier gesnoeid is die op zijn minst ongewoon is. Het eenvoudigste is te gaan praten met de chef van de groendienst. Misschien is dat nog de gemakkelijkste oplossing.
dinsdag 1 december 2009 - 20:11
Groenie

Groenie

Dat is het net, morgen komt een verantwoordelijke van de groendienst langs om er verder over te 'discussiëren'.

Aan de telefoon zei men alvast dat ze onze vraag om het snoeien af te werken niet begrijpen. De boom is gesnoeid en de top gaan ze zeker niet snoeien, de boom is volgens hen goed zoals die nu is gesnoeid (de es) en aan de andere boom hebben ze nog niet gesnoeid (hemelboom)

Terwijl in de hoogte er niets gewijzigd is...wat onze vraag was zodat de schaduw in onze tuin wat ingeperkt kan worden.

In bijlage silhouet van de 'hemelboom'? meer detail heb ik niet en nu is het te donker
Als dergelijke bomen, als bv. de es 25meter hoog kan komen, dan is het toch aangewezen die es te snoeien?

alvast bedankt iedereen voor jullie reacties!

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 december 2009 - 18:07
WiPe

WiPe

Het is ook nog veel te warm voor de tijd van het jaar. Het is dus niet abnormaal dat de zaden er dit jaar nog zo laat inhangen.

Hou er rekening mee dat als je van een boom de top weg zaagt hij een nieuwe top zal ontwikkelen. Je zal dus verplicht zijn om de boom op regelmatige tijdstippen terug bij te sn,oeien. Knotten lijkt me daarom in deze het meest aangewezen.
woensdag 2 december 2009 - 20:55
Groenie

Groenie

dan is het eigenlijk geen probleem als ze de top wegdoen, als hij toch een nieuwe top zal krijgen. Dan kan men de boom bv. driejaarlijks terug komen bijsnoeien, want die zo laten verder groeien.... liever niet.
woensdag 2 december 2009 - 21:37
Groenie

Groenie

Er is net iemand langsgeweest van de groendienst, het zijn blijkbaar twee essen.
De reeds gesnoeide boom willen ze niet meer snoeien, enkel overhangende takken willen ze doen. Ze zeggen wel dat ze op plan gezien hebben dat die boom niet ingeplant stond (en te dicht staat van de scheiding), het een zaailing is. Ze kunnen die boom weg doen/heel kort doen als soort struik houden en blijkbaar staat er iets verder een scheuteling verder van de scheiding en die zouden ze laten groeien tot boom.

De andere boom (vliegertjesboom) dacht ik, mar ook es, gaan ze niet snoeien. Hoe meer men snoeit, hoe vlugger die groeit, top wegnemen ook niet, want dan komt er een andere top. Ze zeiden zelf dat het een type 1 hardgroeiende boom is, waarop ik zei dat dit ook niet goed ingepland is x aantal jaar geleden in die groenzone zo dicht bij de scheiding. De nog niet gesnoeide boom staat volgens hen ingeplant maar staat volgens mij niet veel verder dan de reeds gesnoeide es.
'We planten bomen met de bedoeling die zo weinig mogelijk te snoeien, liefst niet snoeien zelfs' zei ze, dus zoals in een bos zei ik .

Dat ik aangaf dat de gesnoeide boomuit evenwicht is gesnoeid, zei men, dat de boom zal teruggroeien en je dit volgend jaar niet meer zal zien.

Knotten willen ze ook niet doen want dan moeten ze te vaak bij komen snoeien en daar hebben ze geen tijd voor. Snoeien willen ze niet, want dan gaan buren enz. dit ook gaan vragen. Plus als ze teveel snoeien, kan hij sterven zal ik het maar noemen en zwak komen en gevaar worden bij storm enz.

Ik zei dus als jullie nu die boom niet willen snoeien en al zo hoog is, als ik zie hoe die gegroeid is in 5 jaar tijd, wat een boom zal dat zijn binnen 15 jaar!!
nuja, niets aan te doen , bedankt voor jullie reacties!

groetjes
Groenie
donderdag 3 december 2009 - 16:43
WiPe

WiPe

Er is net iemand langs geweest van de groendienst, het zijn blijkbaar twee essen.


Een snelle blik op de knoppen had kunnen volstaan om te zien dat het allebei essen zijn.


De reeds gesnoeide boom willen ze niet meer snoeien, enkel overhangende takken willen ze doen. Ze zeggen wel dat ze op plan gezien hebben dat die boom niet ingeplant stond (en te dicht staat van de scheiding), het een zaailing is. Ze kunnen die boom weg doen/heel kort doen als soort struik houden en blijkbaar staat er iets verder een scheuteling verder van de scheiding en die zouden ze laten groeien tot boom.


Ik heb de indruk dat vrij dicht bij het afdak staat, in zoverre dat op een foto goed te zien is. Ik ben een beetje bang dat dat op termijn problemen gaat geven ivm de diktegroei van die boom. Als dat dan ook nog eens een zaailing is, dan vraag ik me af of het wel verstandig is om die boom absoluut te willen behouden.


De andere boom (vliegertjesboom) dacht ik, mar ook es, gaan ze niet snoeien. Hoe meer men snoeit, hoe vlugger die groeit, top wegnemen ook niet, want dan komt er een andere top. Ze zeiden zelf dat het een type 1 hardgroeiende boom is, waarop ik zei dat dit ook niet goed ingepland is x aantal jaar geleden in die groenzone zo dicht bij de scheiding. De nog niet gesnoeide boom staat volgens hen ingeplant maar staat volgens mij niet veel verder dan de reeds gesnoeide es.
'We planten bomen met de bedoeling die zo weinig mogelijk te snoeien, liefst niet snoeien zelfs' zei ze, dus zoals in een bos zei ik .


Hoe meer men snoeit, hoe vlugger de boom groeit is onzin. Dat zou betekenen dat bomen groter worden door er een stuk af te zagen. Het is wel zo dat bomen die sterk gesnoeid zijn nadien sterk groeiende scheuten maken, maar de boom is in zijn totaliteit kleiner dan voorheen.

Bovendien vind ik het geen goed idee om bomen te planten met het idee dat je ze zo weinig mogelijk moet snoeien, in die zin dat dat niet mag betekenen dat de noodzakelijke snoei achterwege blijft. Anderzijds is er in het verleden vaak verkeerd gesnoeid: toppen van bomen omdat ze te hoog geworden zijn en er dan lukraak 4 of 5 of 6 of meer meter afzagen is geen boombeheer, dat is een aanfluiting van wat boombeheer zou moeten zijn.
Daartegenover staat dat bij het aanplanten van bomen er zeker rekening mee gehouden moet worden dat die bomen onderhouden moeten worden; Vaak betekent dat dat ze moeten gesnoeid worden. Redenen voor snoeien zijn dan: opkronen ifv het verkeer, verwijderen van probleemtakken (zuigers, plakoksels,…) takken wegsnoeien ifv bewoning en het verwijderen van beschadigde en gebroken takken en andere maatregelen in verband met de veiligheid.



Dat ik aangaf dat de gesnoeide boom uit evenwicht is gesnoeid, zei men, dat de boom zal teruggroeien en je dit volgend jaar niet meer zal zien.


Ik vrees dat dat iets langer zal duren eer dat je dat niet meer kan zien. Als ik die foto zo bekijk, en hun argumentatie lees, dan vrees ik een beetje dat de wil er wel is, maar dat het aan de kennis ontbreekt om die bomen goed te snoeien. Misschien dat je dan idd. beter niet snoeit, dat is op korte termijn ook goedkoper dan personeel bijscholen.



Knotten willen ze ook niet doen want dan moeten ze te vaak bij komen snoeien en daar hebben ze geen tijd voor. Snoeien willen ze niet, want dan gaan buren enz. dit ook gaan vragen. Plus als ze teveel snoeien, kan hij sterven zal ik het maar noemen en zwak komen en gevaar worden bij storm enz.


In principe zijn essen bomen die knotten zeer goed verdragen. Voorwaarde is wel dat je op tijd begint, dus niet nog eens tien jaar wachten. Hoe jonger je begint hoe minder last de boom daarvan zal ondervinden. Het wordt wat anders wanneer je oudere bomen ineens wil gaan omturnen naar knotbomen. Dan krijg je inderdaad problemen. Maar zo oud zijn deze bomen nog niet. Ze hebben wel een punt wanneer ze stellen dat het knotten een ingreep is die moet herhaald worden, maar ofwel doe je dat jaarlijks en dan valt dat al met al wel mee. Ofwel kom je om de vijf jaar terug en dan kun je ieder jaar een vijfde van je knotbomen snoeien. (Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat knotten altijd en overal de beste manier is om met stadsbomen om te gaan, verre van.)

Maar goed onderhouden knotbomen gaan niet dood omdat ze geknot worden. Het wordt wat anders wanneer die bomen vijftig of meer jaar aan hun lot gelaten worden en dan ineens weer herknot worden. Dan kunnen ze doodgaan of andere problemen krijgen, maar je mag toch verwacht worden dat dat werk uitgevoerd wordt door iemand met kennis van zaken?


Ik zei dus als jullie nu die boom niet willen snoeien en al zo hoog is, als ik zie hoe die gegroeid is in 5 jaar tijd, wat een boom zal dat zijn binnen 15 jaar!!
nuja, niets aan te doen , bedankt voor jullie reacties!


Probleem daarbij is dat de boom over 15 jaar nog niet volwassen zal zijn.
zondag 6 december 2009 - 13:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon