menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolcatalpa snoeien of niet

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Ik heb in mijn voortuin vier prachtige bolcatalpa's staan. Ik heb alleen een tikkeltje schrik dat ze te zwaar gaan worden voor de stam.
Ik weet het niet hoor, het is niet meer dan een 'vrees', het is nog niet zo ver.

Zou ik best snoeien? Ik heb al heel wat gesnoeide bolcatalpa's gezien en vaak worden het niet meer zo een mooi bolletje. En dat zou ik nu doodjammer vinden.

Wat vinden jullie? (als ik het goed heb, zou je best in maart snoeien?)
zaterdag 14 november 2009 - 17:01
piet1

Piet1

Als je vreest voor een te ruime kruin dan kan je snoeien. Ik heb dit vanaf het 5de jaar gedaan. Maar ik doe het wel pas na de winter zodat de ingesnoeide tak niet kan bevriezen.
Groeten
Piet
zaterdag 14 november 2009 - 21:58
Lino

Lino

Ik snoei om de 3 jaar.
Ben ermee begonnen toen er takken begonnen uitscheuren.
Aan het eerste fotootje kan je zien dat het toen al dikke takken waren.
Lukt perfect:
[afbeelding verwijderd niet-https]

lino
zaterdag 14 november 2009 - 22:57
hanninkj

Hanninkj

Het beste is om meteen te beginnen na de winter in verband met invriezen. Wanneer de bol inscheurt dan kun je de gehele boom vernielen dus op tijd beginnen met snoeien. Wel fors terugsnoeien!
zondag 15 november 2009 - 14:18
Molenaar

Molenaar

Ik had een vraagje,ik heb de mijne afgelopen weekend geknot.
Vroeg me af of dit voldoende was,of dat ik er nog meer vanaf kon halen.[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

Struiken & Bomen

zondag 15 november 2009 - 17:02
hanninkj

Hanninkj

Dit is niet goed. Ik snoei tot aan de bol maar doe dit in het voorjaar!!!!!
zondag 15 november 2009 - 17:13
Molenaar

Molenaar

Wat is er hier niet goed aan,moet het veel korter?
Dit is voor het eerst dat ik dit doen,ivm een nieuw huis,en dus ook een nieuwe tuin.
Kunt U iets preciezer zijn met Uw antwoord.
Ik wil het natuurlijk wel goed doen.

Wel al bedankt voor de snelle reactie
zondag 15 november 2009 - 17:16
hanninkj

Hanninkj

Ik snoei al jaren de taken terug tot op het hout of het eerste oog(in het voorjaar goed te zien want dan zit daar een groen puntje). Dus alle takken afzagenof snoeien tot aan de bol. Als je de takken te lang laat dan kunnen ze van de bol scheuren en dit herstelt moeilijk.
Ik kan nu geen foto plaatsen omdat ik altijd in het voorjaar de bolbomen snoei omdat je dan geen lelijke bol in de tuin hebt en geen gevaar van invriezen.
zondag 15 november 2009 - 17:50
Molenaar

Molenaar

Okey,dan wacht ik in ieder geval nu af tot maart en ga ze dan nogmaals knotten.
Het is maar goed dat dit soort forums er zijn,want een beetje extra hulp bij deze tuin kan ik wel gebruiken.
zondag 15 november 2009 - 20:09
hanninkj

Hanninkj

Het is altijd goed om een vraag te stellen want we zijn allemaal zo begonnen en nu is het veel gemakkelijker om informatie te verkrijgen.
zondag 15 november 2009 - 20:20
Marloes1979

Marloes1979

In mijn nieuwe tuin staan 2 catalpa's, volgens mij zijn ze al behoorlijk oud.
Ik denk zelf dat ze veel te ver uitgegroeid zijn, de stam mond uit in 2 takken (een Y vorm als het ware) waar dan weer meer dikke takken uit komen, daaruit volgen de twijgen.

Als ik de boom nu weer in vorm wil krijgen, tot waar kan/ mag ik dan terugsnoeien, tot aan de eerste vertakking (de Y als het ware) of is dit te kort. Uiteraard wil ik wel weer graag en bol terug!

Hoop dat dat nog gaat, bedankt alvast voor de reacties!
dinsdag 17 november 2009 - 13:43
Marloes1979

Marloes1979

Hier mijn foto....
dinsdag 17 november 2009 - 13:54
Marloes1979

Marloes1979

Hier mijn foto....

Struiken & Bomen

dinsdag 17 november 2009 - 13:54
Marloes1979

Marloes1979

Wat is dit dan voor een boom??
dinsdag 17 november 2009 - 14:08
Marloes1979

Marloes1979

OK dank, dat wil dus zeggen dat het nooit een bolletje is geweest? Hij hoort dus zo?

Als hij in het blad staat is het wel een bolvorm...
dinsdag 17 november 2009 - 14:15
Marloes1979

Marloes1979

Ja dat klopt, het huis heeft een tijd leeggestaan voor wij erin kwamen, de buurman was de takken zat en heeft er afgelopen jaar een flink stuk afgehaald.

Inkorten tot om de dikke takken is dus het beste in dit geval begrijp ik...

dinsdag 17 november 2009 - 14:22
Marloes1979

Marloes1979

super bedankt !
dinsdag 17 november 2009 - 14:25
Lino

Lino

Gewoon uit interesse:
Hoe zou je dan snoeien? Volgens de rode lijnen of de blauwe? Of nog anders?

[afbeelding verwijderd niet-https]


woensdag 18 november 2009 - 09:04
WiPe

WiPe

Als je dat een paar jaar eerder had kunnen doen, had je best de blauwe lijnen gekozen.
Maar u zijn zelfs de rode lijnen niet ideaal. Je kan best de jonge takken zo kort mogelijk snoeien. Dus snoeien vlak boven de knot, op bijna dezelfde plaats als ze vorig jaar geknot geweest zijn.
woensdag 18 november 2009 - 10:07
Molenaar

Molenaar

Dan heb ik nog een vraag over mijn gedrochten,die andere foto dus.
Het kan dus geen kwaad als ik ze tot ongeveer 5 a 10 cm boven de ent afknip/zaag?
Aangezien dit dus al jaren niet is gedaan.
donderdag 19 november 2009 - 12:39
Puck

Puck

Na het lezen van alle berichten heb ik toch nog een vraag. Het is inmiddels voorjaar en wij hebben onze bol catalpa's ook gesnoeid. Toch vermoed ik dat we deze te lang hebben gelaten, zodat de bol te groot en zwaar wordt. Klopt dat? en als complete leek...waar zit de ent eigenlijk? Hoe kort kan ik ze het beste terugsnoeien? en kan ik dat volgend jaar doen of beter nog dit jaar?

Wat fijn dat we op deze manier een beetje extra kennis kunnen verkrijgen. Alvast enorm bedankt en een hele fijne/groen zomer!

Groeten, Puck[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 23 april 2010 - 14:46
Lino

Lino

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 24 april 2010 - 17:40
Puck

Puck

bedankt Lino, voor je antwoord. Weer wat geleerd! Dan moet ik waarschijnlijk zo'n 20 cm vanaf end terugsnoeien....en dat is dus echt een stuk korter dan we ze nu hebben gesnoeid. Klopt dat? Ik kan me haast niet voorstellen dat er dan weer genoeg takken uitkomen die een mooi bolletje gaan vormen. Wie o wie heeft hier ervaring mee? Feitelijk blijven er nl. enkel paar stompjes over...en dan op hoop van zegen. Althans zo voelt het. We hebben er zo'n 14 in de tuin staan dus een behoorlijk ingrijpende snoeisessie. We wonen hier sinds 2 jaar en hebben de catalpa's nu voor 2e keer gesnoeid.
zondag 25 april 2010 - 10:24
Molenaar

Molenaar

Ik heb ze ook op advies van de deskundigen hier ,voor mijn gevoel drastisch gesnoeid.
En waar ik ook bang voor was is niet gebeurd,,,ik zie al kleine groene blaadjes komen...Dus wees niet bang,het komt allemaal goed,de mijne waren al zeker 8 jaar niet goed gesnoeid,alleen de takken werden er steeds vanaf gehaald...
zondag 25 april 2010 - 12:57
Lino

Lino

Die 20 cm waarover je 't hebt, snap ik niet zo goed.

Ik zou gewoon die stoppels zo kort mogelijk zetten. Die dikke basissplitsing zou ik zeker niet afzagen.

Dus de eerste splitsing: de 3 erg dikke (20cm) basistakken moeten zeker blijven. De splitsing daarboven waar ze vorig jaar waarschijnlijk gesnoeid zijn (ong 10 cm diameter) zou ik ook laten zitten en al de takken die daarop ontsproten zou ik volledig kort snoeien.
Althans dat is toch mijn plan wanneer ik volgend jaar mijn catalpa zal snoeien. Want dan zal ik in dezelfde situatie zitten als jij nu: alles wat sinds de vorige snoei is bijgegroeid gaat er weer af.

Echte kenners op dit forum CORRECT ME IF I'M WRONG !
maandag 26 april 2010 - 08:01
Puck

Puck

Beste Lino,

Bedankt voor het meedenken. Zelf lijkt me ook wel verstandig om de volgende keer de 3 basistakken te behouden maar de vertakkingen die daarna komen kunnen volgens mij geknot worden. Althans dat begrijp ik het een beetje uit de berichten op het forum. De enige reden is voor mij om te voorkomen dat de bollen te groot worden.

Wie weet reageert een echte kenner zich nog...bij deze graag je reactie als ik het fout heb.

Alvast bedankt.


woensdag 28 april 2010 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon