menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin met bolboom

Rudolf

Rudolf

hallo iedereen

We gaan binnenkort ons voortuintje aanleggen. Het is niet zo groot: 4.5m op 3.5m beplantbare ruimte. We zouden er graag een bolboompje in planten (quercus palustris green dwarf). Maar we vragen ons af of we er best één dan wel twee planten, rekening houdend met de beperkte ruimte.
Bedankt voor het advies.
maandag 26 oktober 2009 - 21:14
Ed50

Ed50

Dag Rudolf,

vanuit esthetisch oogpunt is 2 bomen wellicht wel mooier dan eentje alleen. Maar vanuit praktisch oogpunt is 4,5 meter wel vrij nipt om 2 boompjes te planten. Ik vermoed dat je toch aan de 2 zijkanten ongeveer 1 meter moet afblijven en dan komen de bomen op ongeveer 2,5 meter van elkaar. Dan zijn de kronen wel rap dicht tegen mekaar aan het groeien. Nu moet ik wel zeggen dat ik met de Quercus palustris Green Dwarf nog geen ervaring heb en dus ook niet goed weet hoe snel hij wel groeit. Misschien dat er nog wel forumleden zijn die deze al aangeplant hebben en dus nog betere info kunnen geven.

Groetjes,
Eddy
maandag 26 oktober 2009 - 22:06
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Rudolf,

Vanuit wettelijk standpunt moeten hoogstambomen op 2 meter van de scheiding staan. Maar het hangt natuurlijk af van je verhouding met de buren. Als ze akkoord gaan, mag het wel dichter en kunnen toekomstige buren daar ook niks meer tegen beginnen. Best wel op papier zetten.
Hoeveel bomen je zet hangt een beetje af van het ontwerp van je voortuin , maar met een breedte van 4.5 meter zou ik er ook één zetten.

Groetjes, Karen
dinsdag 27 oktober 2009 - 10:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon