menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag probleem

Ga naar meest recente reactie

felix

Felix

Ik blijf problemen hebben met mijn beukenhaag. Al een aantal jaren sukkel ik met twee stroken van telkens een tiental meter. Op die plaatsen heb ik nu toch al twee keer dode exemplaren moeten vervangen. Telkens gaat het zeker om een derde tot de helft. Dit jaar is het weer van hetzelfde... Een mens wordt er moedeloos van. De rest van de hagen doet het trouwens excellent!

Ik weet niet waar het aan ligt. Misschien zijn die bepaalde stroken té vochtig? ZOu het dat kunnen zijn?

Enfin, ik wil het nog een keer proberen. Ik vermoed dat ik die stroken dan maar een tikkeltje hoger ga inplanten.

Vermoedelijk kan ik de haag dan ook best pas in het voorjaar planten? Op die manier vermijd ik de natte winter? En dan kan de haag vanaf het voorjaar het hele jaar lang wortel ontwikkelen en beter voorbereid zijn op de volgende natte winter?

Of wat denken jullie daarvan? Als dat het probleem zou zijn tenminste.
dinsdag 13 oktober 2009 - 17:46
Adrienne

Adrienne

Ik zou eens een laag verse grond aanbrengen !!!
Misschien helpt dat wel.
dinsdag 13 oktober 2009 - 18:50
Plantadvies

Plantadvies

Het beste kunt u dan in container gekweekte exemplaren kopen. Voor een goede groei heeft u een schimmel (mycorrhiza) nodig. Dit kunt u bij de voedingafdeling krijgen van uw tuincentrum. Gewoon tussen bv de koemestkorrels. De standplaats is ook belangrijk. Zon tot maximaal halfschaduw. U dient niet dieper te planten dan ze op de kwekerij hebben gestaan.

Succes.

Plantadvies
http://www.plantadvies.com
dinsdag 13 oktober 2009 - 20:36
felix

Felix

Verse grond telkens aangebracht, maar het hielp niet helaas !

Bedankt alvast voor de tips !

Zouden jullie in het najaar opnieuw aanplanten? Of zou ik beter wachten tot het voorjaar (in het geval dat inderdaad vocht een probleem zou zijn)?
dinsdag 13 oktober 2009 - 21:03
lentemode

Lentemode

Beste Felix,

Wist je dat de haagbeuk, Carpinus Betulus, beter tegen vochtige grond kan dan de echte beuk Fagus Sylvatica ?
dinsdag 13 oktober 2009 - 23:43
felix

Felix

Ok, dankjewel , maa daar ben ik - helaas - even niets mee. De hele haag is namelijk fagus sylvatica.

Denken jullie dat ik best tot het voorjaar wacht met aanplanten? Of toch beter in het najaar?
woensdag 14 oktober 2009 - 13:05
WiPe

WiPe

Je kan gerust in het najaar planten zolang alles maar goed gebeurt.

Probleem kan te maken hebben met wateroverlast of te diep planten.

Wateroverlast kan veroorzaakt worden doordat het water zich op een plek verzamelt, doordat de grond slecht waterdoorlatend is of doordat er sprake is van verdichting in de bodem. Die verdichting kan ook erg lokaal zijn.

Te diep planten kan ook een oorzaak zijn. Planten die te diep geplant worden krijgen te weinig zuurstof aan de wortels waardoor de planten problemen krijgen.

Voor beuken kan het ook interessant zijn om bovenop de grond een dunne laag half-verteerd beukenblad van een andere, volwassen, beuk aan te brengen. Op die manier worden de noodzakelijke wortelschimmels in de bodem gemengd.
woensdag 14 oktober 2009 - 13:40
felix

Felix

Dankjewel !

Nu, te diep planten zal het niet zijn, omdat de rest van de haag het schitterend doet.
Dus vermoed ik wateroverlast. Ik zal 'ns kijken wat ik er aan kan doen.
woensdag 14 oktober 2009 - 14:23
printemps

Printemps

Wist je dat de haagbeuk, Carpinus Betulus, beter tegen vochtige grond kan dan de echte beuk Fagus Sylvatica

Ik heb al eens een mooie gemengde,strakke haag

Dus geschoren op verschillende hoogtes en in lange stukken in dezelfde soort
1 stuk leylandii (hoger)en dan een stuk taxus(lager) en dan terug wisselen

Dus het zal ook wel kunnen met bladverliezende soorten

mvg

woensdag 14 oktober 2009 - 14:39
felix

Felix

Jep, maar het past hier echt niet hoor. Het lange strakke hagen. Probleem is ook dat het niet de hele stroken zijn die dood gaan. Sommige planten halen het wel. Maar ik ga het dus eens bekijken!
woensdag 14 oktober 2009 - 14:42
spruce

Spruce

dag Felix,

ik vermoed dat jouw probleem mogelijk aan kan gelinkt zijn aan volgende fenomenen =

- snoei je toppen uit voor je de beuk plant. IK heb vorig jaar in de eerste week van april nog 160 beuken geplant, met een uitval van 5% op een variabel manier verdeeld over mijn perseel. Dat was zeer goed resultaat volgens de kweker,

- bij het planten heb je ook een effect i.f.v. de stamdiameter. Dit jaar heb ik een 15 tal grotere beukjes (echte veren tegen bamboe stok) gekocht. De uitval van deze grotere (meer vertakte veren) was een stuk minder goed. Ik heb de indruk dat de kleinere maten en de grotere maten (gesnoeide veren) het moeilijker hebben. De iets grotere tussenmaat (de sub-top) is volgens mij de beste keuze. Bij de veren tegen bamboe stok zit je al met een grotere vertakking, en die maken veel blaadjes en daarom misschien gevoeliger tegen verdamping en luizen fenomenen (hypothese).

Nog twee alg. goede tips,

als je de beuken gaat halen, gooi dan een vochtige doek over je wortels. Ook met de Gardena handsproeier je wortels vochtig houden (nevelen).

zie dat je aan wat beukenaarde van de kweker kan geraken om te mengen, misschien dat de beukenschimmel (zoals Wipe idd zegt) het minder goed doet in je bodem.

succes
woensdag 14 oktober 2009 - 21:50
felix

Felix

Bedankt voor de hulp alvast!
donderdag 15 oktober 2009 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon