menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom die weinig schaduw geeft

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Ik zou in m'n tuin nog een boom willen zetten die niet al te veel schaduw geeft (zoals de berk). M'n tuin kan zeer vochtig zijn. Heeft er iemand een voorstel?

Groetjes
Wes
maandag 14 september 2009 - 16:48
Herms

Herms

Zou een fruitboom in aanmerking komen?

Er zijn vrij "los" groeiende appelbomen.

Bovendien heb je dan in het voorjaar mooie bloesem
zaterdag 19 september 2009 - 16:05
printemps

Printemps

Neem anders een lei-appel of peer

Een Verrierpalmet ofzo (is een kleine U in een grote U)

Mooie bloesem in het voorjaar en nadien lekker fruit
Wel opletten met de bestuiving
En ik weet niet of ze natte grond kunnen verdragen
Anders aan de boom wat ophogen

Of anders een Malus red cetinel(?)

mvg
zaterdag 19 september 2009 - 16:39
buksbunnie

Buksbunnie

hoe groot mag die boom worden.

grote bomen met weinig schaduw bijv. Gleditsia triacanthos Skyline, ff op google kijken.

kleine boom bijv. Albizia
dinsdag 22 september 2009 - 22:23
Wes80

Wes80

Liever geen fruitbomen eigenlijk. Ik heb niet veel zin om fruit te plukken of steeds op te rapen. Het resultaat zou bij mij zijn dat al het fruit op de grond blijft liggen rotten.

Mijn bedoeling is om een bostuin(tje) te creëren met niet tè veel schaduw. Achteraan staat een volwassen eik en nog 2 andere waar ik de naam niet van weet (deze stonden er al).
Zelf heb ik er een gewone berk bijgezet, maar die heeft precies wat last van de soms natte grond.
Ook heb ik er een zwarte berk en een krulwilg bijgezet, die kunnen goed tegen de natte grond, maar geven precies veel schaduw.

Ik had nog 1 plaats waar ik een boom wil zetten, maar ik had er nog graag half-schaduw planten onder gewild.
Wat de hoogte betreft: Tot een 10-12meter, denk ik. Om bij die andere te passen en niet weg te kwijnen eronder (achter).

groetjes
Wes
woensdag 30 september 2009 - 16:31
WiPe

WiPe

Probeer eens met Alnus glutinosa 'Incisa' een vorm van de zwarte els met fijn ingesneden blad. Voordeel is dat die goed tegen natte voeten kan, en met zijn fijne blad toch nog redelijk transparant is. Hij wordt wel wat hoger dan 10 - 12 meter, maar is niet echt een brede boom, daardoor ziet hij er niet zo monumentaal uit.

Alnus incana 'Aurea' blijft wat kleiner, die wordt niet meer dan de gevraagde 10 -12 meter. Met zijn goudgele blad licht die erg op waardoor het geheel er niet zo donker uitziet. Maar hij geeft wel meer schaduw dan die Alunus glutinosa 'Incisa
woensdag 30 september 2009 - 17:23
minouke

Minouke

een Aralia ???, is niet zo groot en laat nog veel licht door, zeker in de winter ;
Lijkt op een parasol vind ik.
maandag 5 oktober 2009 - 14:31
ingec

Ingec

een catelpa die krijgt het laatst blad van alle bomen
zaterdag 10 oktober 2009 - 20:54
Ronny63

Ronny63

een ginkgo biloba misschien?
Ronny
zondag 11 oktober 2009 - 22:10
WiPe

WiPe

Aralia elata, Catalpa bignonioides en Ginkgo biloba zijn stuk voor stuk soorten die slecht tot zeer slecht tegen natte grond kunnen.
maandag 12 oktober 2009 - 12:26
Bartje22

Bartje22

WiPe ik weet dat ginkgo's slecht tegen natte voeten kunnen, maar Ik heb ook de Ginkgo biloba op vrij natte kleigrond staat er nu zo een kleine 10 jaar, en doet het perfect? ik heb de gok genomen.
maandag 12 oktober 2009 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon