menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen

Ga naar meest recente reactie

peress

Peress

Beste,

Ik zit met een vraag ,vorig jaar heb ik bij een vriend lindebomen uit zijn bos mogen uitdoen die anders toch omver vallen ,omdat ze geen licht meer krijgen.
Ik heb deze toen elke week een emmer water gegeven,maar helaas is er maar een op de veertig bomen begin september beginnen uitlopen tot de vorst intrad en dit jaar terug uitgelopen.
Ik dacht dat het door het vele water te geven kwam en de wortels rot werden.
Nu dit jaar opnieuw geprobeerd maar dan zonder water geven ,behalve bij aanplant.
Nu zijn er ook maar een die uitliep van in maart de andere drie lopen uit op een halve meter van half juli.
het zijn bomen van vier meter en diameter van drie ,zes en acht cm.
Hoe komt het nu,van teveel water of te weinig?
Kan men een geplante boom te veel water geven,zodat de wortels rotten?

Vriendelijke groeten,
zondag 9 augustus 2009 - 20:22
spruce

Spruce

Graag wat meer detail over uw procedure. Wanneer zijn de bomen uitgedaan en met welke methode. Hoe heb je ze bewaard, hoelang bewaard en hoe zijn ze aangeplant - hoe ging je te werk bij de aanplant. Welke cultivars ? Graag info over uw bodemgesteldheid.

Je geeft erg weinig info, dus ik vrees dat je een fundamenteel iets over het hoofd gezien hebt.

Tilia is normaal gezien een makkelijke boom voor gronden, behalve de zomerlinde die droge gronden schuwt.
maandag 10 augustus 2009 - 01:01
peress

Peress

Uitgedaan van begib november tot begin januarie. en direct de dag nadien geplant,wortels afgedekt met plastik zak een nacht. bodem bij mij is kleigrondvermengd met beetje compost. welke soort weet ik niet kleine bladeren.
er is toch weinig verschil tussen witer en zomerlinde?
maandag 10 augustus 2009 - 12:21
spruce

Spruce

Toch wel volgens de handleiding van een lokale boomkweker bij ons in de buurt.

Hoe diep heb je gezet ?
maandag 10 augustus 2009 - 14:50
peress

Peress

zelfde als in het bos
maandag 10 augustus 2009 - 16:49
spruce

Spruce

Als je de boom even diep hebt gezet zoals in het bos - hoe verifieer je dat dan ? Als je een boom 10 cm te diep zet, is het echt al een groot probleem.

Vooral je grote percentage van uitval doet zo in die richting denken.

Bovendien is bosgrond en tuingrond wel heel anders van structuur.
maandag 10 augustus 2009 - 23:38
peress

Peress

zoals in het bos,is zoals in het bos! en geen tien cm dieper ,ja!
Iedereen ziet toch wel tot waar de aarde kwam op een boom!
dinsdag 11 augustus 2009 - 09:00
spruce

Spruce

Ik probeerde alleen maar een verklaring te vinden voor uw grote percentage uitval. Dat zou typisch iets kunnen zijn van te diep geplant.

Vraag het maar aan de heilige geest ... met zo een attitude.
dinsdag 11 augustus 2009 - 15:14
WiPe

WiPe

Bomen in een kwekerij hebben een compact wortelgestel dat goed voorbereid is op verplanten. Bij bomen die je in het bos uitgraaft is dat niet het geval. Als je die bomen wil verplanten moet je het jaar op voorhand de wortels afsteken zodat er nieuwe wortels gevormd kunnen worden korter bij de stam.
dinsdag 11 augustus 2009 - 15:56
peress

Peress

Ok sory

Ja het zijn ook al redelijk dikke bomen van diameter 4 tot 8 en somigen tien meter hoog.
Maar wat ik wou weten met deze vraag was kan ik ze de eerste keer te veel! water hebben gegeven,met een emmer per week? ik dacht dit omdat ook stekken van wilgen die het vorige jaar geplant waren en het jaar daarop alleen onderaan uitliepen ik ook water elke week gaf maar eid augustus begonnen ze te verdorren ,ik dacht te veel, water en wortels worden rot.
Ook een wilg die ik al drie of vier jaar op dezelfde plek plant met wterkristallen toegevoegdaan de aarde ging kapot. eveneens platanen in het voorjaar gestekt water gevgeven elke week gingen kapot.En nu dit jaar dacht ik ik geef geen water daarom.
dinsdag 11 augustus 2009 - 20:36
WiPe

WiPe

Water geven kan alleen maar iets betekenen als de boom voldoende wortels hebben om het water op te nemen. Een emmer water per week lijkt me ten andere niet echt veel. Ik kan me ten andere niet voorstellen dat de wortels van wilg zouden gaan rotten omdat ze ten nat zouden staan. De meeste inheemse wilgen zijn tenandere bomen die een vochtige tot natte standplaats prefereren.

Ik vermoed eerder dat het afsterven te maken heeft met het feit dat de bomen onvoldoende voorbereid zijn op het verplanten.
woensdag 12 augustus 2009 - 10:56
peress

Peress

Ja ik weet het dat wilgen in de weiden zelfs in het water staan ,maar hoe verklaar je dan dat ze na twee jaar verdrogen ondanks dat ik ze van mei tot half julli elke week een emmer water gaf? Ik deed dit omdat ze het jaar voordien gestekt mooi uitliepen maar het jaar daarop alleen onderaan maar nietmeer uitkiepen,ik dacht die staan te droog. water gegeven de ganse zomer groen en plots half julli verdroogt?
donderdag 13 augustus 2009 - 15:28
WiPe

WiPe

Verdrogen kan bv omdat de bomen door een of andere schimmelinfectie afsterven. Verdrogen is niet per definitie gelinkt aan watertekort.
donderdag 13 augustus 2009 - 18:48
peress

Peress

Dus als ik nog linden plant mag ik zeker elke week een emmer water geven? DE WORTELS GAAN NIET ROTTEN?
donderdag 13 augustus 2009 - 23:58
WiPe

WiPe

Wortels gaan eerst dood en dan pas gaan ze wegrotten. Als je erg veel water geeft zou het kunnen dat de wortels afsterven door zuurstoftekort. Die afgestorven wortels zullen dan wegrotten. Maar daarvoor moet de bodem dus echt helemaal verzadigd zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het probleem bij jou bomen te zoeken is in de manier waarop ze voorbereid zijn, en eventueel de manier van aanplanten. Mijn inziens is dat beetje water dat je die bomen geeft geen oorzaak van wortelrot.
vrijdag 14 augustus 2009 - 08:48
peress

Peress

Natuurlijk gaan ze eerst dood voor ze beginnen rotten,maar het is dat wat ik dacht met veel water geven dat de grond te nat is en geen lucht meer doorlaat in tegenstelling met het bos dat heel lichte vochtige grond is. een emmer water is toch vee in het voorjaar als er niet veel zon is en er nog struiken voor staan.

Ik begrijp toch niet dat de wilgen en platanen ondanks het water anders stuk zijn gegaan.
ik heb bij beide bomen met dikke en dunne takken gepoot maar het lukt niet?
vrijdag 14 augustus 2009 - 09:58
buksbunnie

Buksbunnie

kun je een foto plaatsen van het wortelgestel van een dode boom?
ik denk,net zoals wipe al schreef, dat de wortels niet voldoende fijn vertakt zijn
zondag 16 augustus 2009 - 20:03
peress

Peress

Nee heb ik niet
zondag 16 augustus 2009 - 23:32
peress

Peress

Zou het goed zijn om door de grond van die waterabsorberende korrels te mengen? OF ZAL DIT TE NAT ZIJN
dinsdag 18 augustus 2009 - 23:00
buksbunnie

Buksbunnie

ik denk niet dat de grond te droog zal zijn, maar dat er ten opzichte van de kruin van de boom, er te weinig wortels (Fijne wortels) aan de bomen zit.
als er onvoldoende wortels aanzitten dan kan de boom ook geen vocht opnemen.
je kunt een boom er wel op voorbereiden, door hem nu te gaan rondsteken,
dan kan hij nog nieuwe wortels maken voordat je hem verplant.
beter is het om nog een jaar langer te wachten met het verplanten na het rondsteken
woensdag 19 augustus 2009 - 17:52
peress

Peress

Wie weet er iets af deze waterabsorberende stof?
donderdag 27 augustus 2009 - 22:33
peress

Peress

Mag ik nu al bomen herplanten?
De sapstroom is nu toch al stilgevallen denk ik want de bladeren verkleuren al
dinsdag 29 september 2009 - 20:58
WiPe

WiPe

Sapstroom valt pas stil wanneer de bomen dood zijn.
Voor verplanten is het nog ruim vroeg, wacht tot het blad helemaal gevallen is.
dinsdag 29 september 2009 - 21:38
peress

Peress

Ik bedoelde dat als de bladeren kleuren wil toch zeggen dat ze afsterven en de boom in rust is of geen voeding meer opneemt.
In de winter groeid een boom toch niet verder?




dinsdag 29 september 2009 - 22:20
WiPe

WiPe

Als de bladeren verkleuren dan wordt er een kurklaagje gevormd tussen de tak en het blad. Daarbij wordt de chlorophyl teruggetrokken uit het blad waardoor een aantal andere stoffen zichtbaar worden. Daardoor valt de fotosynthese stil en kan de boom geen voedingsstoffen meer opnemen. Uiteindelijk gaat de boom dan in rust.

In de winter groeit een boom nauwelijks of niet, maar het kan wel. Een boom die verplant is zal in de winter, zal, terwijl hij in rust is, al een beperkt aantal nieuwe haarwortels aanmaken. Daarvoor is er nog transport nodig en dat transport gebeurd via de sapstroom.

Bij bomen die bloeden is die sapstroom nog duidelijker vast te stellen. Gewoon een takje afsnijden voor de boom in blad staat is al voldoende.

Je kan bomen best verplanten wanneer ze in rust zijn, met uitzondering van bomen met vlezige wortels zoals Magnolia of Liriodendron. Die verplant je best vlak voor ze in rust gaan.
woensdag 30 september 2009 - 14:11
peress

Peress

Moeten de bladeren af zijn?sommige bomen staan al kaal andere niet en van dezelfde soort
dinsdag 6 oktober 2009 - 22:52
WiPe

WiPe

Waarom zou je je haasten?
woensdag 7 oktober 2009 - 16:12
peress

Peress

Ik heb al gehoord in het najaar het beste is .
Ik dacht als ze er vroeg instaan kunnen ze al beginnen aanslaan met de warmere dag nog.
woensdag 7 oktober 2009 - 19:30
WiPe

WiPe

Klopt,

maar dat is nog geen reden om ze te verplanten voor het blad gevallen is.
woensdag 7 oktober 2009 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon