menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop en overijverige buur

Ga naar meest recente reactie

Leen79

Leen79

Ik kom hier even een potje klagen over een typisch burenprobleem.
4 jaar geleden kwamen we met onze buren overeen om de afscheiding tussen de tuinen te vernieuwen. Aangezien wij nogal gesteld zijn op privacy in de tuin, wilden wij iets dat goede afscherming bood én hoog genoeg was (tegen te nieuwsgierige buren).
We waren 't al snel eens over draad met daartegen klimop. Onze buren gingen hier volledig mee akkoord, hebben wel nog even geprobeerd om een draad van 140 cm te krijgen maar dat zagen wij echt niet zitten. Dus 't werd een draad van 2m en aan onze kant plantten we klimop (met hun toestemming).
't Laatste jaar heeft onze buurman nog niets anders gedaan dan geklaagd en gezaagd over de klimop. Ze zitten bijna nooit in hun tuin en doen er ook niet veel meer in dan enkele keren het gras maaien.
Volgens de buurman woekert de klimop enorm. Wij hebben nochtans geen problemen daarmee aangezien wij hem 2 keer per jaar snoeien. 't Gaat ocharme om max 8m en ik ben in 10 min klaar met de heggeschaar. De afscheiding zag er de laatste 2 jaar heel mooi groen uit en gaf ons eindelijk de nodige privacy.
Omdat hij moeilijk bleef doen, stelde ik voor dat wij ook aan zijn kant even mee zouden snoeien met de elektrische heggeschaar. Maar nu heeft hij niet gewacht en de klimop tot op de draad afgeknipt en zelfs afgerukt! Met als resultaat dat er in ons tot voor kort zo mooie groene scherm nu allemaal gaten zitten (échte kijkgaten). En aan de buurman zijn kant zie je enkel draad en bruine stammen van de bladloze klimop. Aan hun kant is 't dus echt een afschuwelijk zicht nu.
Ik begrijp echt niet waarom ze de klimop niet gewoon mooi gesnoeid hebben maar ineens radicaal afgerukt tot er geen groen blaadje meer overbleef.
Mijn belangrijkste vraag: Komt 't nog goed met de klimop aan onze zijde of gaat de ganse afscheiding hier schade van ondervinden ?
We hebben er nog niks over gezegd omdat we absoluut een burenruzie willen vermijden. Maar ik voel me echt niet gelukkig met de manier waarop zij 'snoeien'.
Wat kan ik doen ? Zou ik de buurman nogmaals aanspreken ?

Alvast bedankt,

Leen
zondag 2 augustus 2009 - 21:46
miriam

Miriam

of een houten schutting
zondag 2 augustus 2009 - 23:40
Thuja49

Thuja49

Aangezien wij nogal gesteld zijn op privacy in de tuin, wilden wij iets dat goede afscherming bood én hoog genoeg was (tegen te nieuwsgierige buren).

Spijtig genoeg zijn er nu éénmaal mensen die overal moeilijk over doen .
Zoals jij het beschrijft zie ik geen enkele reden waarom ze zo moeten doen .

groetjes
thuja
zondag 2 augustus 2009 - 23:48
Leen79

Leen79

Bedankt voor jullie reacties.
Een houten afscheiding is nu echter geen oplossing meer. Dat hadden we dan 4 jaar geleden beter gedaan. Zou een beetje zonde van 't geld zijn hé. En de buurman zal zeker geen houten afscheiding willen plaatsen want dan kan hij niet meer over of door de draad gluren

Thuja,
tja, ik weet dus ook echt niet waarom hij nu weer zo zeurt over die klimop. Zeker niet na ons aanbod om te komen snoeien. Maar 't is blijkbaar de aard van 't beestje want 't is iedere maand wel iets anders waar hij over klaagt.

Ik maak me nu vooral zorgen om de klimop zelf. ik weet wel dat 't een sterke plant is. Maar kan die ertegen om zo radicaal 'gesnoeid' te worden ('gemolesteerd' is beter woord eigenlijk) ?
zondag 2 augustus 2009 - 23:56
Matabish

Matabish

Klimop kan echt wel tegen een stootje hoor!
Alleen moeten ze dat natuurlijk niet blíjven doen.
Misschien kan je dit ventje eens een tijdje in je haag zetten om ze de boodschap te doen begrijpen?[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik grap hier wel, maar ik vind het echt zielig dat er zulke buren bestaan!
Je moet jàren naast elkaar wonen en dan doen ze je zó den duvel aan, onbegrijpelijk!!

Groetjes,
Matabish.
maandag 3 augustus 2009 - 01:27
spruce

Spruce

Persoonlijk vind ik klimop nu ook geen goede oplossing tegen een draad. Na verloop van tijd worden de stammen te dik en beginnen de draad echt kapot te trekken.

In ieder geval is dat nog geen reden om zo te reageren zoals uw buurman gedaan heeft.
maandag 3 augustus 2009 - 01:54
LauraK

LauraK

De klimop herstel zich wel weer, wat van de verhouding met de buren misschien
niet gezegd kan worden... Ik begrijp zelf nooit wat mensen bezielt om het zo op de
spits te drijven met hun buren; voor hetzelfde geld kan alles in goede harmonie
opgelost worden, zonder dat je elkaar meteen moet overlopen.

Maar goed, velen van ons hebben al wel eens dergelijke buren getroffen.
Je kan er inderdaad wat van zeggen, omdat het wel jullie planten zijn die zo verminkt
zijn, maar aan de andere kant zit je natuurlijk ook niet te wachten op (verdere)
burenruzie. Ik zou het zelf zo laten, en bij de volgende snoeibeurt toch weer bij de
buren aanbellen, en zeggen dat je met liefde ook hun kant even bijknipt, om te
voorkomen dat er gaten in de heg vallen.

Groeten van Laura.
maandag 3 augustus 2009 - 11:02
Leen79

Leen79

Matabish,

Haha, bedankt voor de foto en artikeltje !!!

Ik denk dat ik hem volgende jaar net een stapje probeer voor te zijn en gewoon zijn kant ineens mee ga snoeien.
Maar 't kan er bij ons nog steeds niet in dat hij die bruine stammen en draad mooier vindt dan een groene muur ....


Groetjes

Leen
maandag 3 augustus 2009 - 11:12
Thuja49

Thuja49

Of hij dat mooier vindt ...??? Nu ziet hij waarschijnlijk beter wat er bij jullie gebeurt . PRIVACY !!!


groetjes
thuja
maandag 3 augustus 2009 - 11:38
Net

Net

Tja, 't is altijd die ander ..........

Had je niet beter de regels gevolgd, en meer nog, een beetje meer afstand gehouden en de klimophaag voor volledig onderhoud op de nodige afstand van de scheidingslijn geplaatst.
DAT is volgens mij het zuiverst.

MVG
maandag 3 augustus 2009 - 21:33
Polplastron

Polplastron

Op die manier zou je ook nog steeds het zelfde probleem hebben en tevens nog een stuk grond kwijt zijn ook! Misschien kan je wel met de buren overeenkomen dat jullie de klimop aan zijn kant ook snoeien. Iedereen heeft er baat bij: de klimop is goed gesnoeid (goed voor jullie) en de buurman heeft er geen werk aan (goed voor hem)!
maandag 10 augustus 2009 - 15:02
zourky

Zourky

U mag gerust zijn de klimop zal terug uitlopen laat hem maar snoeien langs zijn kant jullie kant zal daarmee nog meer dicht groeien,het zou erger zijn moest hij er iets aangieten dat alles sterft
Buren is goed maar dan moeten het ook goede buren zijn en geen wringers (moeilijke mensen)
groetjes Richard
maandag 10 augustus 2009 - 18:25
Leen79

Leen79

Net,
We hebben de afscheiding op de grens laten plaatsen omdat we anders te veel plaats verliezen in deze kleine stadstuintjes (slechts 5m breed). Onze buren aan de andere zijde hebben houten panelen geplaatst op de scheiding en wij hebben in onze tuin op de wettelijke afstand een haag geplant tegen platen. En dat geeft inderdaad dan wel wat plaatsverlies.
Enneuh, 'de regels gevolgd' ... bij mijn weten overtreden we toch geen regels als we met de buren die gemeenschappelijke afscheiding overeen zijn gekomen ? Ze staat op de 'wettelijke' grens.

Ben wel blij te lezen dat de klimop aan onze kant er misschien zelfs 'baat' bij heeft gehad.
Richard, dat had ik me dus ook al bedacht. Dat ik me gelukkig mag prijzen dat ze de stammen onderaan niet hebben doorgeknipt of chemische rommel hebben gebruikt (of toch niet dat ik weet). Om toch maar iets positiefs erover te zeggen hé
In ieder geval, onze snoeischaar zal volgend jaar eerder klaarliggen dan de zijne .

Bedankt voor de vele antwoorden en voor 't feit dat ik hier even een potje mocht komen klagen.

Groetjes,

Leen
maandag 10 augustus 2009 - 19:48
miriam

Miriam

ja je kunt je geburen niet dwingen he om te wachten of het door jou te laten doen.
je kunt ook niet zeggen dat ze er niet aan mogen komen.

je kon wel een houten schutting nemen en deze laten begroeien.
ofja hopen op goei tuinliefhebbende buren

Had ik hier ook niet hoor

had hier een muurtje die ik hoger wou met begroeiing.
dus ik had hier draden gespannen voor mijn passieflora.

de gebuur zijn kinderen vonden er niks beter op dan er met stokken op te beginnen kloppen.

We geraakten er ook niet uit en de muur werd hoger opgetrokken met daartegen mijne passiflora.

Het rare was wel dat ik daarachter zag dat ze één uitloper schoon tegen hun gevel geleidt was.

Had dan ook zoiets van .
allé jammer want van mooie klimplanten kun je toch beide genieten en nu kijk jij terug op een stenen muur.

tja ze ,

nu wou hij deze muur ook langs mijn zijkant doortrekken.
maar dan gaat hij toch even tegen de wet botsen van de wegeltjes en doorgang in originele staat te behouden.

maandag 10 augustus 2009 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon