menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierpruim eetbaar

Ga naar meest recente reactie

Lori04

Lori04

Hallo!

Sinds vorig jaar wonen wij in ons huis. In de tuin staat een boom die in het voorjaar mooi bloeit maar vorig jaar geen vruchten droeg. Dit jaar echter hangt de boom vol pruimen.

Probleem is nu dat we niet weten dat het eetbare pruimen zijn of niet. Ik heb zo wat op het internet gezocht en het lijkt dat er een prunus trailblazer in onze tuin staat maar ik ben er dus niet zeker van.

Iemand een idee hoe ik dit met zekerheid kan bevestigen? Volgens de sites op internet zou deze pruim eetbaar zijn.

bestaan er ook niet eetbare sierpruimen? Zo ja, zijn deze giftig?

Wat zouden jullie doen: eten of afblijven??

Alvast bedankt voor de reactie!
vrijdag 17 juli 2009 - 23:07
Ed50

Ed50

Dag Lori,

Als het een Prunus 'Trailblazer' is dan draagt die inderdaad vruchten. Of die eetbaar zijn weet ik eigenlijk niet zo heel juist. In principe worden sierpruimen gezet voor hun bloemen en niet voor hun vruchten (althans niet om op te eten, wel als sier zoals ook sierappels). Ze zullen normaal gezien ook wel wat kleiner zijn dan de gangbare eetpruimen. Hoewel mirabellen natuurlijk ook vrij klein zijn en toch heel lekker.
Giftig zullen ze volgens mij zeker niet zijn, of ze smakelijk zijn is natuurlijk iets heel anders. Ik vermoed dat als het een echte sierpruim is die ook wel veel harder blijven dan een eetpruim. Je kan natuurlijk altijd eens proeven maar als het een eetpruim is zal dat nog wat vroeg zijn want de meeste soorten moeten nog tegoei rijp worden.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 18 juli 2009 - 08:24
WiPe

WiPe

Zeker en vast eetbaar; maar niet per definitie lekker. Sommige soorten zoals Prunus cerasifera 'Nigra' zijn nu al rijp. En die is dan ook nog heel lekker.
zaterdag 18 juli 2009 - 09:34
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Kijk dat is dan weer nieuw voor mij! Ik wist niet dat daar eetbare pruimen aankomen, en vind het nog eens een prachtige boom ook.

Bedankt voor de info!
zaterdag 18 juli 2009 - 11:03
Jende

Jende

Hallo,

Prunus Trailblazer heb ik in de tuin staan, boom heeft bruine bladeren en vele roodbruine pruimen ieder jaar. In de lente vele kleine wit-roze bloemen. De pruimen zijn ongeveer een goede vier cm groot
Ieder jaar maak ik er lekkere confituur van.

Groetjes Jende
zaterdag 18 juli 2009 - 11:14
JovanDreumel

JovanDreumel

De merels hebben bij mij genoten van de pruimpjes van de Prunus cerasifera 'Nigra'. Dus wel eetbaar.
zaterdag 18 juli 2009 - 17:07
Lori04

Lori04

Bij deze een fotoke! Kan er iemand het dan met 100% zekerheid zeggen? Heb geen zin om mezelf te vergiftigen

Struiken & Bomen

zondag 19 juli 2009 - 15:32
Jende

Jende

Zo te zien is er gelijkenis met trailblazer, de kleur en vorm van de vruchten en bladeren. De vruchten zijn rijp in augustus en vogels zullen die aanpikken.

Groeten Jende
zondag 19 juli 2009 - 18:11
printemps

Printemps

Is zeker eetbaar
Proef eens of ze lekker zijn

Wel opletten als je produkten gebruikt hebt tegen insecten
Als je ze gaat eten moet je insecticides gebruiken voor groeten en fruit
Zeker geen produkten voor de sierteelt,die zouden resten kunnen achterlaten

mvg
dinsdag 28 juli 2009 - 13:26
JovanDreumel

JovanDreumel

De giftigheid van de Taxus zit hem in de pit. En die poepen de vogels in zijn geheel uit. Maar ik waag me niet aan die vrucht.

Jo
dinsdag 28 juli 2009 - 17:44
Lori04

Lori04

Hallo,

Intussen na allerlei adviezen op internet, toch geproefd! Hele lekkere pruimpjes dus we eten er intussen verschillende per dag en ze zijn ook heel geliefd bij familie en vrienden!

Naar wat ik gehoord heb, zou het over Prunus cerasifera 'Nigra' - kerspruim / kroosjespruim gaan!

Bedankt allemaal voor de reacties!

dinsdag 28 juli 2009 - 23:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb een collega gehad en die demonstreerde het hij at de bes en spuugde de pit uit van de taxus. Hij leeft nog. En de een na de andere. Maar ik doe het hem niet na.
woensdag 29 juli 2009 - 08:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon