menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wil graag berk in pot in bolvorm snoeien

Ga naar meest recente reactie

yves89

Yves89

heb een vraagje

kan er mij soms iemand zeggen hoe ik een berk in bolvorm in pot kan snoeien
of lukt dat nie bij een berk om hem in bolvorm te krijgen
en waaruit moet je dan vertrekken bv

eventuele tips zijn altijd handig voor gebruik

met vriendelijk groeten yves
donderdag 30 april 2009 - 16:01
Rita1960

Rita1960

Hoi Yves,
allereerst van harte welkom op dit forum

van een berk - in pot- en dan ook nog in bolvorm nog nooit gezien of van gehoord.
Kan mij er wel iets bij voorstellen
Je zou dan moeten vertrekken van een berk met één stam die recht op groeit. (nu ga ik verder uit van fuchsia's...) zonder vertakkingen. het bovenste groeipunt met rust laten, naar mate de berk groeit, de onderste zijtakjes wegsnoeien, totdat jij denkt dat het hoogste punt bereikt is. dan snoei /knip je het bovenste groeipunt eruit.
Als het goed is onstaan hieruit 2 of meerdere vertakkingen.. na een door jou gewenst aantal cm's of dm's knip je ook hieruit weer de groeipunten, die vertakken zich dan ook weer. enz. enz.

Persoonlijk denk ik dat het wel lukken moet maar of de berk er zich gelukkig onder voelt is vers 2. Besef ook wel dat een berk veel water nodig is....
probeer het eens en laat het ons weten of het gelukt is

groetjes,

Rita
donderdag 30 april 2009 - 21:50
yves89

Yves89

hoi rita

bedankt voor de uitleg
en ja ik weet niet of da echt bestaat maar wil da wel es proberen en kweet nie echt of me dat ook zal lukken om hem in bol te kunnen krijgen ma proberen waart
je zei daar van te vertrekken op een stam die heb ik al met zijtakjes aan
tis een berk da ik uitgedaan heb en in pot gestoken heb dus der mee dak in men begintitel schreef van wil graag een berk in pot in bolvorm snoeien

groetjes yves
donderdag 30 april 2009 - 22:22
Rita1960

Rita1960

Hoi Yves,
dan ben je al een stuk op goede weg als je zo nu en dan een of twee van die zijtakjes wegknipt. te beginnen bij de onderste tak. en zo werk je in verloop van maanden/jaren al die takjes weg. Als je maar niet met de top begint te snoeien want dan is de hoogtegroei eruit.

succes!

Rita
vrijdag 1 mei 2009 - 07:34
yves89

Yves89

hoi rita

bedankt voor de tip en zal ik zeker eens proberen te doen en eens een foto van trekken als hem bijna bol begin te komen he

ma kheb een wilg en die begint ook mooi te groeien hoor met om het jaar een snoeibeurt of mag je daar nie aan snoeien aan wilg om hem klein te houden bv is toch in mijn geval

welke bomen ik in pot heb staan is
een wilgen soort ma geen knot of waterwilg of krulwilg
berk
haagbeuk

tis alles dak staan heb van bomen in pot vind ik veel mooier dan int wild bv
groeten yves
vrijdag 1 mei 2009 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon