menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenbladluis

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Vorig jaar heb ik grote problemen gehad op mijn pas geplante beukenhaag. De beukenbladluis is komen opzetten. Ik vermoed dat de beestjes komen van de kwekerij.

In eerste instantie was ik er gerust op om niet te spuiten. Maar na een 3tal weken bleek praktisch de ganse haag aangetast te zijen met die smerige beesten.

Dan maar Confidor gaan spuiten - en dat heb ik in totaal 3 keer moeten doen. Toen waren de meeste beestjes dood.

Nu is mijn vraag - hoe pak je dit best aan. De mieren en lieveheersbeestjes zijn wel in actie gekomen - maar pas zeer laat ! Zij waren zeker niet voldoende aanwezig om het probleem onder controle te houden.

en dan heb je ook van die verhalen dat mensen gaan spuiten met druppels Dreft etc. Helpt dit nu echt ? Confidor wordt opgenomen in de sapstroom om de plant in zijn geheel te helpen. Je gaat mij niet wijsmaken dat mijn beuk Dreft gaat drinken om de luizen te doden ?

Ik weet dat chemicaliën niet goed zijn voor het milieu (en Confidor zeker niet) - maar mijn beukenhaag wil ik niet verliezen en vorig jaar heb ik ganse toppen verloren aan die rotbeesten.

Zijn er ervaringsdeskundigen onder de forum lezers ?
maandag 27 april 2009 - 12:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik denk dat de beestjes ook verdwenen zouden zijn als je niet had gespoten. Ze komen hier elk jaar (waardoor ik dus ook niet geloof dat ze van de kwekerij komen) en ze verdwijnen ook weer.
maandag 27 april 2009 - 13:53
Pieter

Pieter

Hoi,
Wat de dreft betreft, dit werkt inderdaad echt. Maar niet als systemisch gif, maar door contact. De beste werking krijg je door bij je mengsel met insecticide enkele druppels dreft te doen. Dat werkt als uitvloeier en zorgt er dus voor dat de insecten hun huid beter doordringbaar wordt voor het insecticide.
Pieter
maandag 27 april 2009 - 14:16
kurt

Kurt

Het is zoals Prof. Pieter (weeral ) al gezegd heeft. Het dient een beetje ter vervanging van uitvloeiers die de professionele kwekers bij hun sproeistof durven doen. Dit heeft als nut dat het verspoten product veel beter aan de bladeren blijft kleven. Het vloeit als het ware open over de bladeren in plaats van de bolle druppels die het zonder de dreft zou vormen. Bolle druppels lopen dus makkelijker van de bladeren van de besproeide planten. Met de uitvloeier of enkele druppels afwasmiddel, blijft het product dus beter op het blad kleven en zal het ook beter door de bladeren worden opgenomen in de sapstroom. Eenmaal in de sapstroom kunnen de zuigende insecten voor hun gezondheid best van een ander plant gaan zuigen.

Mvg,
Kurt
maandag 27 april 2009 - 17:46
Pieter

Pieter

Inderdaad Kurt, dat effect op het blad zoals jij zegt is dus het tweede effect van de uitvloeier. Diene 'prof' mag je weglaten hoor
maandag 27 april 2009 - 23:06
jdcoster

Jdcoster

Als ik dit lees heb ik toch bemerkingen:
1)Die mieren leven in symbiose met de bladluizen. Ze komen af op de zoetigheid die die bladluizen uitscheiden. Ze doen doen ze dus geen kwaad. Erger nog, ze gaan ze overal op de plant of op de boom uit zetten. Het zijn dus zeker geen belagers van de bladluizen.
2)Beuken bestaan al duizenden jaren en de bladluizen er op ook. Waarom willen we dat ineens veranderen. Louter omdat we er toe in staat zijn?
Ik denk eerder dat uw beuken echt last hebben gehad van de bladluizen verleden jaar omdat ze nog zwak waren en dan zijn ze er minder bestand tegen.
3)Ik ben niet zo'n voorstander van al dat gif. Ik vrees altijd dat dat in mijn eigen sapstroom zal terecht komen.
4)Een haag van haagbeuk i.p.v. beuk zou een betere keuze geweest zijn in dit verband. Die zijn er niet zo vatbaar voor.
dinsdag 28 april 2009 - 01:10
Polplastron

Polplastron

Volledig akkoord met bovenstaande! Toch even melden in verband met puntje 4): ik heb heel wat meters BEUK in mijn tuin staan die ieder jaar eventjes een lichte aantasting krijgen, maar gezien er nooit tegen enig beest of plantje gespoten wordt, zijn er voldoende vijanden om de luizen te lijf te gaan. Mijn hagen groeien zeer goed en hebben er geen last van! (Haagbeuk zal misschien nog minder last hebben, maar die vind ik toch minder mooi)
dinsdag 28 april 2009 - 09:15
spruce

Spruce

@ Polplastron en jcdecoster =

jullie denken zus - en ik zo. Als mijn beukenhaag afsterft o.i.v. een massale beukenbladluis invasie grijp ik in. Jullie argumenten grenzen op het kinderlijke af - het is niet omdat er al duizend jaar beuken bestaan dat ik mijn haag moet laten kreperen. Komaan zeg, en nu ga ik rap alle beuken vervangen door Carpinus ?

Ik ben zelf geen groot voorstander van die sproeistoffen - denk je misschien dat ik lekker vind? Of graag geld weggooi voor niets. Maar vorig jaar was het nodig - en de natuurlijke vijanden hebben ruimschoots hun kans gehad. Als de takken beginnen afsterven, is het tijd om in te grijpen.

Als ik hier om advies kom vragen, moet ik niet behandeld worden als een klein kind !

Ziezo, even mijn gedacht gezegd over jullie houding. Als ik nu terug ga naar jullie argumenten - dit jaar zou de beukenbladluis de blaadjes niet meer lekker vinden ? Of heeft de boom nu een afweersysteem tegen die insecten. Dat snap ik niet.
dinsdag 28 april 2009 - 21:06
jdcoster

Jdcoster

Dat er mensen zus en zo denken is toch heel normaal en dat ze hun mening op een forum te kennen geven is ook normaal. Daar bestaat een forum voor.
Het is aan u om daar op een volwassen en respectvolle manier mee om te gaan.
Als u zich daar erg aan ergert, dan komt u beter niet op een forum, want ik heb daarrond zelfs nog meer bedenkingen.
1)Beukenbladluis is een algemeen verschijnsel dat ieder jaar weer terug komt. Als je er niet leert mee leven, zit je voor het leven aan de confidor
2)Er bestaan intussen ook milieuvriendelijke producten die ook behoorlijk effectief werken.
3) Het gebruik van Confidor wordt zeer verdacht als oorzaak van oriënteringsstoornissen en de verdwijnziekte bij bijen.
Dat het een bijengif is staat trouwens ook op de website van Bayer. Zelfs als men nog zo goed vermijdt de bloeiende planten te raken, dan nog moet men er rekening mee houden dat bijen ook roetdauw op bladeren verzamelen om er bladhoning mee te maken.
Ik wil u echter niet helemaal op stang jagen en sluit nu maar gauw deze polemiek af.
Vriendelijke groeten

dinsdag 28 april 2009 - 23:32
WiPe

WiPe

Als er takken beginnen dood te gaan omwille van een aantasting door bladluizen denk ik dat er meer aan de hand is dan aleen maar een aantasting van bladluizen. Ik vermoed zelfs dat oorzaak en gevolg hier door mekaar gehaald worden.

Concreet : de haag is pas aangeplant; de haag heeft problemen, er sterven zelfs takken af; de haag is ook nog aangetast door bladluizen. Het is een feit dat planten die onder stress staan gevoeliger zijn voor aantastingen; Ik ben dus overtuigd dat als de aantasting door bladluizen inderdaad zo erg is als u beweerd dat eerder gevolg is van andere stresfactoren. M.i. zorgen die stressfactoren er ook voor dat er takken afsterven.

Ik vermoed dta het probleem dan ook zijn oorzaak vindt in fouten die misschien wel gemaakt zijn bij het aanplanten en dat je die niet kan oplossen met Confidor of een ander middel.
woensdag 29 april 2009 - 08:02
spruce

Spruce

JCDecoster = sorry maar uw reactie was een beetje misplaatst filosofisch - je moet het niet omdraaien. U moet realistisch zijn - als uw takken beginnen af te sterven, ga je tot actie over - en wat zou u doen ? Van een tuinforum verwacht ik betere adviezen dan het feit dat beuken en bladluizen meer dan 1000 jaar oud zijn.

Enfin, zand daarover.

Wipe, idd de haag had vorig jaar veel stress omdat ik ze op het laatste moment had aangeplant. De plantjes hebben dus niet zoveel tijd gehad om wortels te maken. En de grond bij ons is ook niet zo fantastisch van kwaliteit. Op advies van de kweker heb ik alle beukenplanten afgetopt (om betere wortel en vertakking groei te stimuleren). Uiteindelijk had ik een uitval van 16 plantjes op een totaal van 160. Volgens de kweker was een uitval van 10% zeer goed onder die omstandigheden.

In ieder geval was ik mij niet bewust van het feit dat een boom door stress minder resistent is tegen beukenbladluis. Hebben de beuken een afweermechanisme tegen deze bladluizen ? Zodat de bladluizen dat vies vinden ?

Ik ben gisteren gaan kijken en op een aantal blaadjes zitten de vreselijke beukenbladluizen opnieuw klaar. Wat zou ik best doen ?

ps = ik ben bij mijn vader gaan kijken en die heeft ook een beukenhaag (20 jaar oud) en daar zit geen enkele bladluis op - geen enkele. Is dat een kwestie van geluk hebben - of iets andes ?
woensdag 29 april 2009 - 13:39
WiPe

WiPe

Over de manier waarop planten zich verdedigen tegen belagers op het blad is nogw einig gekend, maar er bestaan al onderzoeken die aangetoond hebben dat planten die aangevallen worden een chemische stof afscheiden waardoor ze niet meer smakelijk zijn voor een aantal bealgers. Voor zover ik weet zijn er geen onderzoeken gedaan die de correlatie tussen bladluisaantastingen en beuken en de manier waarop deze specifieke soort zich daartegen beschermt aantonen.

Beuken leven samen met schimmels, mycorrhiza, die de planten helpen met de opname van mineralen (meststoffen) uit de bodem. Die mycorrhiza kunnen alleen overleven op de wortels van o.a. beuken. Het is misschien een goed idee om onder een aantal ouden beuken een betje halfverteerd blad te halen en dat als mulchlaag onder de haag te gooien. Op die manier kun je de schimmels op de wortels 'enten'.

Daarnaast bestaat ook de kans dat de planten te diep geplant zitten en daardoor last hebben van zuurstofgebrek, wat ook tot stress kan leiden. Idem voor natte voeten, maar dat is in principe ook een vorm van zuurstofgebrek aan d ewortels, dus eigenlijk meer van hetzelfde. Grondverbeteren met kompost is ook een goed idee wanneer de kwaliteit ondermaats is.

Maar reken na het verbeteren van de toestand toch op een drietal jaar eer de planten geen last meer hebben van stress.
woensdag 29 april 2009 - 15:38
Polplastron

Polplastron

@Spruce: Ik voel me niet aangevallen hoor, maar ik wil je toch even corrigeren. Het argument dat er al duizend jaar beuken en bladluizen zijn is FOUT! Ze bestaan al veel langer, maar daar ben jij natuurlijk niets mee!

Wat wel belangrijk is om te beseffen (en dat is niet kinderlijk of naïef) is dat een gezonde plant op de juiste standplaats eigenlijk heel wat kan hebben. Ik heb zelf heel wat rozen in mijn tuin en die zijn stukken gevoeliger dan mijn beuken wat plagen en aantastingen betreft. Ook al spuit ik nooit vergif of andere producten, toch heb ik ieder jaar prachtige rozen. Als een roos het niet doet, ligt dat aan de standplaats of aan een slechte variëteit. Goed, ik zie soms eens een dor blaadje en er rot al eens een knopje weg, maar ik heb nog NOOIT lelijke planten gehad!

Wat jouw beukenhaag betreft is mijn serieus onderbouwd advies:
1) Zorg dat je planten optimale groeicondities hebben (lees wat WiPe hierover schrijft) Ik voeg ieder jaar goed wat (zelfgemaakte) compost toe en geen meststoffen. De eerste 2 tot 3 jaar heb ik wel wat luizen gezien, maar nu al even niets ernstig meer.

2) Gun je planten een beetje de tijd om zichzelf te herstellen. Luizenplagen duren nooit het hele seizoen. De haag zal er misschien even lelijk uit gaan zien voor dit jaar, maar volgend jaar zal het al stukken beter gaan. De beuk zal geen "tegengif" tegen bladluizen maken, maar doordat hij sterker is, zal hij toch minder last hebben van een plaag: de luizen houden immers vooral van de zwakkere, sappige blaadjes (Dit staat overigens in vele tuinboeken, ik verzin het niet zelf). Dat de haag van je vader er zo goed bijstaat is hier het bewijs van!

3) Als het dan nog niet helpt, gooi er dan gerust zo veel mogelijk vergif op! Je zult korte tijd succes hebben, maar na een paar weken staan die luizen er terug (Dit melde je zelf al in je eerste bericht trouwens)! Ik weet het want ik ben ook een vergifspuiter geweest! Bij het spuiten vernietig je eveneens de natuurlijke vijanden van de luizen en zal er dus nooit een evenwicht komen. De levenscyclus van luizen is er juist op gericht dat ze vroeg in het seizoen massaal voorkomen. Vervolgens komen vogels, lieveheersbeestjes, ... in actie en planten zich eveneens massaal voort. Daarna zul je nog maar zelden massaal luizen zien omdat de vogels, ... weten dat ze daar eten kunnen vinden (Dat is een basiles biologie en ecologie) Ik ken in mijn tuin elk jaar een tot maximaal twee "grotere" aanvallen van luizen, maar nooit om bij te huilen hoor!

4) Luister naar de raad van anderen (of doe anders zelf opzoekingswerk) . En als er iets is wat JIJ niet helemaal begrijpt, dan vraag je eventueel wat extra uitleg! Heel wat mensen op dit forum hebben een heleboel nuttige ervaring waar je heel wat van kan opsteken! Als jij op voorhand beslist dat je een snelle, kortetermijn-oplossing wil, dan doe je dat maar en leg je de adviezen die je niet zo bevallen stilletjes naast je neer. Ik zal niet beweren dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik geloof wel dat wat ik schrijf jou zou kunnen helpen. Overigens had ik niet het probleem, maar jij! Op deze manier heb je wel eens kans dat je op een bepaald moment niet veel reacties meer zult krijgen op je vragen! Overigens wijken de andere reacties die ik hier lees niet zo heel veel van mijn oorspronkelijke reactie af, vooral WiPe zegt volgens mij eigenlijk precies hetzelfde!

P.S.: Nu dit uit mijn systeem is, is alles echt vergeven hoor!
donderdag 30 april 2009 - 14:29
spruce

Spruce

In ieder geval heb ik toch interessante dingen geleerd van de diverse reacties.

Bedankt hiervoor, ik zal dit jaar afwachten of het nog nodig is om te spuiten. De beukjes hebben dit jaar sowieso minder stress dan vorig jaar.

Laat ons alvast duimen
vrijdag 1 mei 2009 - 18:46
Polplastron

Polplastron

Wij duimen mee hoor!
zaterdag 2 mei 2009 - 21:00
Tuinman65

Tuinman65

Eentje opgehaald uit de oude doos.
Hier zullen altijd discussies blijven over al of niet spuiten met vergif.
Volgende week gaan we de beukenhagen (als het weer het toelaat) waar we jaar na jaar last hebben van beukenbladluis spuiten met Sun spray.
Volledig voorkomen kan je hiermee niet maar het helpt.
Verdere info is wel te vinden via google.
Is toegelaten in de biologische tuinbouw.

Leo
vrijdag 22 februari 2013 - 23:23
Polplastron

Polplastron

Tja; als tuinaannemer kan je niet anders vermoed ik, maar in de gewone tuin is het toch echt niet nodig, daar zijn mijn hagen en die van vele andere luie/ecologisch bewuste/... tuiniers het bewijs van.

Dat bepaalde producten toegelaten zijn voor de biologische tuinbouw is niet altijd een bewijs dat het ook ecologisch is. Ecologisch en biologisch wordt vaak door elkaar gehaald hé!

Het meest ecologisch blijft het meewerken met de natuur i.p.v. er een eeuwige strijd mee te voeren. Die beukenbladluis doet echt weinig tot geen schade op gevestigde beukenplanten, maar is erg waardevol voor vele andere dieren dier er van leven. Dus waarom zouden we ons er dan zo druk over maken?

Groeten,

Pol
zaterdag 23 februari 2013 - 10:38
Bombycilla

Bombycilla

en dan vraag ik me altijd weer af waarom die gifproducenten het zo goed blijven doen.

jullie denken zus - en ik zo. Als mijn beukenhaag afsterft o.i.v. een massale beukenbladluis invasie grijp ik in. Jullie argumenten grenzen op het kinderlijke af - het is niet omdat er al duizend jaar beuken bestaan dat ik mijn haag moet laten creperen.
door dat soort onzin dus
zaterdag 23 februari 2013 - 11:02
Tuinman65

Tuinman65

Pol, ik heb dit topic terug opgerakeld om aan te tonen dat je ook met zo goed als onschadelijke middelen beukenluizen e.a. kunt bestrijden.
Sun spray wordt aanbevolen door VELT en de E staat voor ecologisch.
Door die Sun spray nu te spuiten beperken we of sluiten we de behandelingen met giftige producten uit.
En idd. Pol, in je eigen tuin bepaal je zelf wat je doet. In een ander zijn tuin ligt dat wel efkes anders.
Verleden jaar werd ons gevraagd om een haag Ilex Blue Prince, die volledig vol zat onder wolluis, te behandelen.
Wanneer je dat niet doet dan verliest die al haar bladeren en dan heb je de keuze : doen en een klant erbij of niet doen en dan doet een ander het wel.


Leo
zaterdag 23 februari 2013 - 22:36
WiPe

WiPe

In principe kan ik een behandeling van een insectenplaag met een ecologisch middel alleen maar verdedigen. Ik wil er alleen aan toevoegen dat een haag die zwaar aangetast is door een insectenplaag vaak ook nog een ander probleem heeft dat aan de oorzaak ligt van die insectenplaag. Als aan die oorzaak ook iets gedaan kan worden, zou dat heel erg mooi zijn. Ik ben me er evenwel bewust van dat dat niet altijd mogelijk zal zijn en dat je in een aantal situaties veroordeeld zal zijn tot regelmatig opnieuw behandelen. Als dat dan kan met een ecologisch middel zal ik echt niet gana roepen dat dat onverantwoord is.
zondag 24 februari 2013 - 09:08
Bombycilla

Bombycilla

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=879&Itemid=83&limit=1&limitstart=6


een middel dat zo'n brede werking heeft kan niet als ecologisch beschouwd worden,ook de nuttige insecten worden er door bestreden
zondag 24 februari 2013 - 10:13
Tuinman65

Tuinman65

Kan zijn Dirk, maar het is de minst schadelijke oplossing.
En kunnen we dan zeggen dat vogels die insecten opeten ook niet ecologisch is? Die maken ook geen onderscheid tussen nuttig en schadelijk

Leo
zondag 24 februari 2013 - 10:35
Bombycilla

Bombycilla

klopt maar daar gebruik ik rattekorrels tegen
zondag 24 februari 2013 - 10:48
Polplastron

Polplastron

IIk wil er alleen aan toevoegen dat een haag die zwaar aangetast is door een insectenplaag vaak ook nog een ander probleem heeft dat aan de oorzaak ligt van die insectenplaag. Als aan die oorzaak ook iets gedaan kan worden, zou dat heel erg mooi zijn.

Helemaal akkoord met je toevoeging: gezonde planten op een juiste standplaats hebben per definitie weinig last van plagen. Ik bedoel daarmee niet dat ze geen plagen krijgen, maar de schade zal over het algemeen best meevallen. Dat geldt in elk geval voor mijn rozen, maar ik ben er redelijk zeker van dat die theorie kan doorgetrokken worden naar alle planten.

Als een plant in mijn tuin elk jaar zodanig zou worden aangetast door insecten en ziekten, dan zou ik daar conclusies uittrekken: 1) de plant is van een mindere kwaliteit (bepaalde variëteiten zijn nu eenmaal ziektegevoelig), 2) de standplaats is fout (zoals rozen met meeldauw op een plek met weinig luchtcirculatie, 3) mijn bodem is niet geschikt voor deze plant (rhododendrons op kalkgrond) of mijn klimaat is niet geschikt voor deze plant.

Als mensen nu eens eerst zouden kijken welke plant bij hun tuin past i.p.v. met alle moeite ter wereld de tuin aan te passen aan de planten met alle gevolgen van dien.

En zoals hier al gezegd werd: breedwerkende middelen kunnen nooit erg ecologisch zijn. Het grapje met de vogels is natuurlijk wel héél kort door de bocht, maar dat weet Leo zelf ook wel!

Groeten,

Pol
zondag 24 februari 2013 - 11:37
Bombycilla
zondag 24 februari 2013 - 11:46
Wimsomnia

Wimsomnia

Misschien een wat eenvoudige oplossing maar ik behandel al mijn beluisde(is dat zelfs een woord?) planten met netelgier en totnogtoe met positief resultaat.
zondag 24 februari 2013 - 12:03
Polplastron

Polplastron

Netelgier schijnt inderdaad goed te werken, maar ik blijf het teveel moeite vinden als het ook simpeler kan!
zondag 24 februari 2013 - 12:20
Wimsomnia

Wimsomnia

In het voorjaar gewoon wat netels in een paar glazen bokalen duwen en er water opzetten en goed afsluiten. Veel moeite?
zondag 24 februari 2013 - 12:26
Tuinman65

Tuinman65

Een zwakke plant is vatbaarder voor plagen allerlei. Dat hoor en lees je vaak.
Ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Dat geldt wel voor ziekten maar volgens mij niet voor aantasting door insecten.
Ik weet meerdere gezonde, heel goed groeiende beukenhagen staan die ieder jaar aangetast worden door luizen.

Leo
zondag 24 februari 2013 - 23:14
WiPe

WiPe

Dat geldt ook voor aantastingen door insecten.

In het kort: Wanneer een organisme moet functioneren aan de rand van zijn natuurlijke tolerantie komt dat organisme onder stress. Planten die onder stress staan hebben minder reserves ter beschikking. Verdediging tegen aantastingen, maar ook tegen insecten vraagt een aanpassing in het organisme. Die aanpassing vraagt energie, waar een plant onder stress veel minder van in reserve heeft.

maandag 25 februari 2013 - 09:28
Polplastron

Polplastron

Bovendien is een aantasting door bladluizen nu eenmaal iets heel natuurlijk. Een gezonde plant zal er echter weinig onder lijden terwijl een verzwakte plant er complicaties bij zal krijgen en zelfs dood aan kan gaan.

Groeten,

Pol
maandag 25 februari 2013 - 14:48
Tuinman65

Tuinman65

Wim en Pol, ik ben het volledig met jullie eens. Heb nooit het tegengestelde beweerd.
Een beuk die verplant wordt staat meestal de eerste 3 jaren onder stress, zeker wanneer het al wat grotere exemplaren betreft. Dan kan de beukenluis echt wel schade toe brengen. En daar had topicstarter het toch over?
Later kan die beukenluis even goed voorkomen bij gezonde planten. Die bestrijden we dan vooral om praktische redenen.
Het is geen pretje om een haag vol luizen te scheren, zeker niet wanneer die wat hoger is. Komt daarbij dat de messen van de scharen aanladen door dat kleverige goedje zodat de snijkwaliteit minder goed wordt. Dus regelmatig die messen reinigen.
Nu is dat misschien allemaal niet nodig wanneer je maar enkele tientallen meters te scheren hebt. Maar wanneer je zoals wij kilometers moet doen dan maakt dat echt wel een verschil.
En om aan te tonen dat ook gezonde planten even goed worden belaagd door insecten :
De gezondste wortel krijgt bezoek van de wortelvlieg, de kool van de koolvlieg enz...enz...
Beroepskwekers zullen toch wel zorgen voor ideale groeiomstandigheden dacht ik en ook zij worden geconfronteerd met insecten en plagen allerlei.
De dahlia's in onze tuin groeien en bloeien fatastisch. Toch worden die belaagd door zwarte bladluizen. Die wrijf ik wel tussen mijn vingers plat. Daar ga ik geen spuit voor boven halen.
Ik geef de tegenstanders van spuiten volkomen gelijk dat men niet voor de minste aantasting de gifspuit moet hanteren, zeker niet in de partikuliere tuin.
Maar soms moet het wel. Vraag het maar eens aan mensen die hun Buxus zien wegkwijnen door de taksterfte.


Leo
maandag 25 februari 2013 - 16:59
WiPe

WiPe

Leo,

de grote boosdoener in dit geval is stikstof. Te veel stikstof doet planten wel harder groeien, maar daardoor worden ze verplicht meer weefsel aan te maken, waardoor ze een deel van hun reserves moeten gebruiken om cellen te bouwen. Gevolg is dat er meer weefsel te verdedigen is, terwijl er minder reserves beschikbaar zijn om dat effectief te doen.

Wat die Buxus betreft: zou het kunnen dat er een verband is tussen standplaats en de gevoeligheid voor taksterfte? Buxus geeft de voorkeur aan droge kalkgronden, niet echt de omstandigheden die je in de meeste tuinen vindt.
maandag 25 februari 2013 - 20:42
Tuinman65

Tuinman65

Wim, aan deze wetenschappelijke uitleg heeft de modale tuinier niks en ik ook niet want dat interesseert mij niet. Ik ben iemand van de praktijk.
Ik probeer me alleen maar in de plaats te stellen van de mensen die hier het forum bezoeken en om raad vragen.
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk heb ik je ontmaskerd.
Wim Pe....s?

Leo
maandag 25 februari 2013 - 23:32
Polplastron

Polplastron

Gek toch altijd dat wetenschap en praktijk elkaar schijnbaar altijd tegenspreken. Je kan wetenschappelijk alles bewijzen, maar Jan Modaal weet het altijd beter.

WiPe heeft nochtans 100% gelijk.

Groeten,

Pol
dinsdag 26 februari 2013 - 08:54
Tuinman65

Tuinman65

Pol is uit zijn winterslaap ontwaakt We moesten hem toch eens wakker schudden vond ik.
Wetenschap is iets wat je leest Pol, praktijk is wat je doet en ervaart.
Ik weet ook wel dat Wim Peeters een kenner is. We hebben in een vroeger tuinforum soms heel verhitte discussies gehad. Hij zal zich dat nog wel herinneren.

Leo
dinsdag 26 februari 2013 - 23:23
Polplastron

Polplastron

Wetenschap stelt zichzelf constant in vraag wat maakt dat er steeds nieuwe inzichten komen die elkaar aanvullen of vervangen.

Wat in de praktijk gangbaar is, wordt (helaas) zelden in vraag gesteld en daarom is er weinig evolutie merkbaar in literatuur i.v.m. tuinen of in het gedrag van zogenaamde vakmannen.

Normaal gezien zou de praktijk aanleiding moeten zijn voor wetenschappelijk onderzoek en zou dat wetenschappelijk onderzoek zich nadien moeten uiten in toepassingen in de praktijk. Maar bij dat laatste schort er vaak nog wat!

In het geval van mijn hoofdinteresse (rozen) is het nog bijvoorbeeld droevig gesteld: er wordt nog steeds aangeraden om schuine snoeisneden te maken (wat achterhaald is wegens onnuttig en meer vatbaarheid voor infecties), te snoeien tot een bepaald aantal ogen die naar buiten moeten wijzen (ook achterhaald), door sterroetdauw aangetast blad te verwijderen en te vernietigen (achterhaald: de schimmel overwintert niet op het afgevallen blad, maar in de grond), rozen moeten vrij staan van andere beplanting (nochtans is onderbeplanting zeker zo interessant) en ga zo maar door.

Ook vind je in praktijkverhalen en in literatuur vaak algemene waarheden die zonder vraag worden herhaald en doorgegeven zodat iedereen ze gelooft: zo is alom geweten dat je gazon jaarlijks moet bekalken en verticuteren, dat siervijvers niet zonder filter kunnen en dat mulchen interessant is om onkruid te vermijden. Zoek de fouten! Nochtans komt dat allemaal van "praktijkmensen"!

Stel je overigens maar eens voor dat alle professionelen zo zouden denken: dan zouden de dokters nog aderlaten, de onderwijzers nog ezelsoren op de kinderen hun hoofd zetten en de zeevaarders zouden binnen het zicht van de kustlijn blijven uit angst om van de aarde af te vallen!!

En euh ... 't was geen winterslaap, maar examens! Tijd om te slapen heb ik dus niet veel gehad! 'k Zat met m'n neus in de sociale wetenschappen en heb er al heel wat met succes van in praktijk gebracht! (M'n leerlingen vonden het alvast interessant, de resultaten van m'n probeersels waren goed dus ... gelukkig heb ik het niet alleen maar gelezen hé! En dat gaat dan nog om sociale wetenschappen en die zijn het minste betrouwbaar!)

Groeten,

Pol
dinsdag 26 februari 2013 - 23:50
WiPe

WiPe

Ik heb nog zo'n boutade:

Praktijk die tegengesproken wordt door kennis is kwakzalverij.
woensdag 27 februari 2013 - 18:11
Tuinman65

Tuinman65

Pol, ik weet ook wel dat je geen winterslaap hebt gehouden, ik weet waarmee je bezig was, vandaar dat
Maar om mij onderuit te halen met wat je schrijft zal je vroeger moeten opstaan denk ik.
Ik heb al voor hetere vuren gestaan.


Leo
woensdag 27 februari 2013 - 23:32
Polplastron

Polplastron

Ik haal je niet onderuit, integendeel. Je praktijkkennis en -ervaring is goud waard.
Toch heb ook jij de waarheid niet in pacht!
donderdag 28 februari 2013 - 16:11
Tuinman65

Tuinman65

Niemand heeft de waarheid in pacht.
Verder geen commentaar meer, al had ik nog wel wat in petto, we kunnen nog wel twee weken voort gaan en dan leidt dat uiteindelijk tot een ruzie.
En dat is het laatste wat ik wil, zeker niet met Pol.

Leo
donderdag 28 februari 2013 - 23:26
Polplastron

Polplastron

Een meningsverschil en ruzie zijn twee verschillende dingen. Wij verschillen wel meer van mening, maar ik respecteer je te veel om ruzie met je te kunnen maken hoor, Leo!
maandag 4 maart 2013 - 10:19
Tuinman65

Tuinman65

Dat respect is wederzijds Pol.
Onder een ander topic is dat respect heel ver zoek, eerder een vorm van pesten en da's nieuw hier, en dan bedoel ik jouw niet hé Pol.
Ik denk wel dat iemand zich nu aangesproken voelt.

Leo
maandag 4 maart 2013 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon