menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag opjutten

Ga naar meest recente reactie

tibmat

Tibmat

Heb sedert twee jaar een beukenhaag van zo'n 35m aangeplant. De plantjes doen het op het eerste gezicht best goed, elk jaar komen er frisgroene blaadjes aan maar echt groeien is er niet bij.
Om toch enige vooruitgang te krijgen zou ik die haag nu graag bemesten . Vraag is met welke mest doe ik dat best en wanneer dan ?

De grond is neutraal tot licht zuur. Beschikbare voeding in de grond is onbekend.

Alvast bedankt.
zondag 19 april 2009 - 01:31
Tuinvos

Tuinvos

Begin al met een laag van 5 cm compost errond te strooien als die verdwenen is na enkele maanden kan je er organische meststoffen aan geven. DCM heeft een uitgebreid gamma misschien vind je hier wel de aangepaste messtof.
Veel geluk ermee.
PS: vergeet ook niet dat een lichte haagnoei de groei stimuleert.
zondag 19 april 2009 - 01:37
leeuwtje

Leeuwtje

Geldt dat ook voor een beukenhaag? De kweker waar ik de planten vandaan heb vertelde juist dat je eraf moest blijven. Vervolgens kregen we van landschapsbeheer nog meer planten en zij adviseerde de kop eruit te snoeien (terwijl de haag toch 2 meter hoog moet gaan worden hier).
Ik weet niet meer hoe ik het nu aan moet pakken...
zondag 19 april 2009 - 01:47
tibmat

Tibmat

Aan Tuinvos, O.K. zal dat doen en bedankt, aan leeuwtje : ik weet het ook niet hoor, zal al tevreden zijn als de haag floreert.
zondag 19 april 2009 - 01:49
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Leeuwtje: als je de top er uit snoeit, stimuleer je dat de haag vertakt en mooi dicht groeit.
zondag 19 april 2009 - 10:13
leeuwtje

Leeuwtje

Maar gaat de haag dan nog wel verder omhoog groeien Martje?
zondag 19 april 2009 - 10:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja, een beuk wel hoor!
zondag 19 april 2009 - 11:02
WiPe

WiPe

Iedere plant waarvan je de kop afsnoeit gaat nadien opnieuw de hoogte ingroeien, tenzij je hem door snoei blijft kort houden. Wat dat betreft moet je je geen zorgen maken, je haag zal dicht groeien, of het nu beuk is of niet.

Het verschil zit hem in het winterbeeld van je haag. Aangezien de haag in de winter geen of heel weinig blad heeft, is de structuur van de takken in de haag erg zichtbaar. Als je de takken inkort en de topscheut ongemoeid laat kun je de haag opkweken met recht doorgaande stammen zodat het er na verloop van tijd uitziet alsof je direct grote haagplanten gekocht hebt. Aangezien die grote planten duurder zijn, kun je op die manier de illusie wekken dat je niet op een cent moet kijken.
Als je de koppen insnoeit kan je nadien veel beter zien hoe groot (of hoe klein) de planten waren toen je ze gekocht hebt. Dat is minder chique, maar voor de groei vand e planten maakt dat m.i. verder niks uit.
zondag 19 april 2009 - 12:05
Polplastron

Polplastron

Compost werkt echt wel heel goed bij beuk. Meestal is mijn compost bijna op als ik aan mijn beukenhagen kom. Daardoor worden de voorste hagen ruim voorzien van compost en schieten de achterste rijen er meestal over. Resultaat: de voorste zijn heel mooi vol en groeien enorm, de achterste blijven toch een beetje mager. Dit jaar werk ik dus in de omgekeerde richting!

Ik heb ook de indruk bij mijn jonge hagen dat als je ze goed snoeit en ze elk jaar maar een heel klein beetje breder en hoger laat worden, dat ze dan ook mooier dichtgroeien.

Het insnoeien van de koppen van de haag wordt meestal afgeraden voor Carpinus (de haagbeuk). Door naamsverwarring haagbeuk <-> beukenhaag denken velen dat dit dan ook per definitie telt voor de gewone beukenhaag (=Fagus). Of het voor de Carpinus ook inderdaad klopt, daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2009 - 22:26
leeuwtje

Leeuwtje

Ik ga het gewoon uittesten dit jaar. Ik heb een stuk dat niet hoog hoeft te worden en die zal ik wat toppen. En dan nog een heel stuk rondom onze tuin die ik wel zo'n 2 meter hoog wil laten worden laat ik gewoon doorgroeien.
vrijdag 24 april 2009 - 02:16
Cristalix

Cristalix

Ik dacht dat het juist omgekeerd was. Carpinus laat zich zeer gemakkelijk snoeien, je kan ze zelfs de kop uitzagen en alleen een stammetje laten staan. Bij Fagus moet je dit alvast niet proberen. Bemesten zou ik toch achterwege laten, compost opvoeren zou al zeker voldoende moeten zijn.
vrijdag 24 april 2009 - 18:12
Polplastron

Polplastron

Nee ik heb me fout uitgedrukt: Carpinus laat men schijnbaar meteen doorgroeien in de hoogte tot hij de gewenste hoogte heeft, Fagus knipt men na aanplant meestal terug en laat men daarna langzaam elk jaar een beetje hoger worden.

Wat het snoeien betreft, bedoelde ik inderdaad wat jij schrijft: Fagus mag je nooit na jaren verwaarlozing drastisch terugsnoeien omdat er dan ineens zonlicht op de stammen komt. Fagus kan daar echt niet tegen. Carpinus heeft dat probleem niet, die kan je zelfs tot een knotboom vormen en ieder jaar terugsnoeien tot op de stam!

Bij Fagus snoei je na aanplant een goed stuk terug om nieuwe uitgroei te bevorderen. Daarna snoei je de plant ook iedere winter. Je kan hem best langzaam breder en hoger laten worden tot hij de juiste maat heeft. Te vaak zie je doorgeschoten beukenhagen waar je zowel 's zomers als 's winters dwars doorheen kijkt. Een goed gesnoeide en met compost gevoede haag zal veel meer kleine takjes in alle richtingen vormen waardoor doorkijk bijna onmogelijk wordt!

Mest is niet nodig, al mag je wel wat gedroogde koeien-mest geven. Dit bevat niet veel voedingsstoffen, maar is goed voor het bodemleven en dus goed voor de haag.

Groeten,
Pol
vrijdag 24 april 2009 - 20:33
Tuinvos

Tuinvos

Zaoals¨Polplastron aanhaalt, mag je wel een bemesting uitvoeren met organische meststoffen.
Hiermee stimuleer je het bodemleven in tegenstelling tot kunstmatige messtoffen die eerder leiden tot overbemesting, met alle gevolgen vandien voor bodem en plant. En ...het milieu.
Maar normaal is extra bemesting niet nodig. Of je bodem moet verstoord zijn, zodat één (minerale) stof het evenwicht verstoord. Om dit te weten is een eenvoudig bodemonderzoek nodig. Aan kou de keuze.
Veel succes.
vrijdag 24 april 2009 - 21:46
Polplastron

Polplastron

Er is nog een verschil tussen organische meststoffen en gedroogde koeienkorrels.

De eerste dienen echt wel om te bemesten, maar zijn in tegenstelling tot kunstmest van organische oorsprong.

De tweede dient eigenlijk vooral als bodemverbeteraar gezien er niet zo heel veel voedingsstoffen inzitten.

Als je voldoende compost toevoegt heb je dat allemaal echter niet nodig. Je hoeft die compost trouwens niet in te werken. Laat de regenwormen en andere kleine hulpjes dat maar doen! Die vinden dat nog leuk ook en ze zorgen er meteen voor dat de bodem luchtig blijft!
vrijdag 24 april 2009 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon