menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge haag tegen inkijk

m_0909

M_0909

Hoi collega tuinierders ,

Sinds kort beschikken wij over een tuin van 18m breed op 100 diep. Aan de rechterkant van onze woning (op 6m) bevindt zich een ander huis, waarvan ramen zich op 6m en hoger bevinden.

Ik zou een aantal bomen tegen inkijk willen neerpoten in de tuin, om inkijk tegen te gaan. Gewenste kenmerken: redelijke groei (niet te traag), hoogte 6-12m, liefst dichte takkenstructuur of groenblijvend, weinig onderhoud.

Bamboe is een optie (indien goed ingedijkt), maar daar kan je niet onder/tussendoor. Liefst iets op stam dus.

Ik had gedacht aan acer campestre (veldesdoorn) wegens de dichte takkenstructuur ook in de winter. Groeit deze op een redelijk tempo tot de 6m?

Een andere optie is Pyrus calleryana 'Chantichleer' (sierpeer), maar ik vrees dat je daar na het vallen van de blaren los doorziet.

Beuk had ik ook al aan gedacht, gezien deze lang bladhoudend is, maar die gaan wel erg hoog na een paar jaar.


Hebben jullie opmerkingen/suggesties?

Alvast bedankt.
Mvg,
Marc
zaterdag 11 april 2009 - 22:23
jdcoster

Jdcoster

Bepaalde eucalyptussoorten zijn winterhard, bladhoudend en snelgroeiend.
Lariksen vind ik ook mooi in dit seizoen en ook met de herfstkleuren en ze groeien ook flink door.

zondag 12 april 2009 - 01:13
spruce

Spruce

Pas toch maar op met Eucalyptus - de winterhardheid is niet echt goed - eigenlijk alleen voor de kustprovincies. Tenzij ze ondertussen nog enkele leuke nieuwe cultivars op de markt gebracht hebben. Check bij de kweker. Pas op - niet alle soorten zijn wintergroen.
woensdag 15 april 2009 - 22:45
Tuinvos

Tuinvos

Probeer eens de Picea abies of fijnspar, aangepast aan ons klimaat, redelijke groeier,wintergroen en weinig onderhoud. En...;; goedkoop. Kan je al in grote maten vinden dus tijd gespaard van het groeien.
zondag 19 april 2009 - 01:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon