menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Info klimop

Ga naar meest recente reactie

ggg

Ggg

hallo daar ,

iemand ervaring met klimop als muurbedekker ?

Is deze plant veilig om aan te planten tegen een muur met kalkvoegen ?
De muur is wel niet in optimale -, maar ook niet echt in slechte staat.
Biedt de klimplant ook bescherming tegen de kou of vocht ?

En hmmm.... Ik veronderstel dat je , als je klimop in je tuin - tegen de gebuur zijn muur wil aanplanten, dat je daar dan de toestemming voor nodig hebt ?

Bij voorbaat dank voor een mogelijk antwoordje.
woensdag 11 februari 2009 - 17:17
Rita1960

Rita1960

Ja, heb ervaring met klimop als muurbedekker. De hechtworteltjes hechten zich erg goed aan de muur vast. Heb de klimop ook aan een muur met kalkvoegen. Bij het inkorten van de klimop blijf je de "voetjes" zien en de muur is na het verwijderen van de klimop vrijwel niet meer schoon te krijgen.
De plant biedt wel bescherming tegen de kou. Heeft een isolerende werking zowel tegen de kou alsook tegen de warmte.

Hoe het zit in Belgie weet ik niet, maar hier in Nederland mag je niet zomaar je klimop tegen de muur van de buren aanzetten.

Groetjes,

Rita En nog van harte welkom op dit mooie forum!!
woensdag 11 februari 2009 - 18:18
WiPe

WiPe

In België mag je niks tegen de muur van de buren zetten zonder toestemming van die buren. Ten slotte is dat niet jouw muur.
Eén uitzondering: gemeenschappelijke muren: die zijn voor de helft van de buren en voor de helft van jou. En tegen je eigen muur plant je natuurlijk wat je wil....
woensdag 11 februari 2009 - 20:46
ggg

Ggg

Dank voor jullie antwoordje....

Denken jullie dat het gevaar bestaat dat de klimop bvb. regenafvoerpijpen zou beschadigen of zou ingroeien in de voegen ?

zijn er verschillende soorten groenblijvende klimop ? Bvb. met betrekking tot de groeisnelheid ? Want hogerop gaan snoeien lijkt me echt niet zo evident.

Hoeveel keer moet je klimop gemiddeld snoeien als die tegen een muur groeit ?

Oef veel vragen, maar .... het lijkt me wel mooi, zo'n groene muur... Je waant je wel in een bos...

G.
woensdag 11 februari 2009 - 21:06
LauraK

LauraK

Ook ik heb een muur (van een schuur) deels laten begroeien met klimop, omdat
het zo mooi groen blijft, en dat m.i. prettiger oogt dan een kale muur. Ik heb de
klimop precies naast een regenpijp geplaatst, en nu, zo'n tien jaar later, is er echt
nog niets van schade te bekennen. Ook de muur heeft niet echt te lijden onder de
klimop: de hechtworteltjes lijken eerder vast te plakken dan zich in de stenen of
het cement te boren. Als je de klimop verwijderd, zie je wel wat sporen daarvan,
maar met een hogedrukreiniger krijg je dat echt wel weg.
Wat de isolatie betreft kan ik er niet veel over zeggen, maar wel dat de muur
vermoedelijk wel wat langer vochtig blijft door de klimop. Ik heb daar bij de schuur
natuurlijk zelf geen last van, dus daar maak ik me dan ook niet druk om.
Bijgevoegd een foto van de ingang van mijn tuin, met de klimop over een rozenboog
en rechts op de foto tegen de schuur en de regenpijp (die dus niet zichtbaar is).
De vierkante uitsparing in de klimop is voor de brievenbus die ik daar gemaakt heb.

Groeten van Laura.

Struiken & Bomen

woensdag 11 februari 2009 - 21:16
schuurmans

Schuurmans

Als je de klimop in de hand wilt houden is het een kwestie van heel vaak snoeien. tenminste als de groei eenmaal goed inzit. en een mooie nestelplaats voor de vogels.

grt
henk
woensdag 11 februari 2009 - 22:19
ggg

Ggg

Nog iemand ervaringen met klimop als huis-muur-plant ?

Of eventueel een andere groenblijvende klimplant die hiervoor geschikt is ?
vrijdag 13 februari 2009 - 15:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon