menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen

Ga naar meest recente reactie

printemps

Printemps

hallo

een blauwe regen,wisteria sinensis hoever moet je die van de muur en terras planten?
met of zonder begrenzer?
een colega op het werk heeft haar tuin laten aanleggen en daar hebben ze de plant in een betonne bak gezet die ingegraven is,zo ene waar ze stapelmuren mee maken

mvg
an
zaterdag 8 november 2008 - 14:15
Lino

Lino

bij ons staat die dicht bij onze gevel, geen problemen totnogtoe.
De takken draaien zich rond het gaas (groen omheiningsgaas) rond de regenpijp om naar boven te klimmen en elk jaar zorgen we dat er geen takken rondom de regenpijp kruipen, want die zouden ze platknijpen op den duur. Thv de dakgoot wordt ze gesnoeid.
zaterdag 8 november 2008 - 15:54
printemps

Printemps

hallo

van de muur ben ik niet zo bang(de tuinmuur van de buren is uit betonblokken maar staat er zo op de grond,dus zonder fundering gezet)
of inzo muur goede fundering heeft weet in niet
maar het terras is van de zomer aangelegd in blauwe harde en stabiliséé eronder natuurlijk
ben een beetje bang dat de wortels eronder wroeter en alles omhoog zouden duwen
heb wel een gewone emmer vertikaal doorgezaagd en in de grond gestoken zodoende dat de wortels naar de andere kant zouden draaien

mvg
an
zaterdag 8 november 2008 - 16:03
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik had in mijn vorige tuin 1 staan tegen de garage en naast de oprit ( klinkers) ..... geen probleem.
Het probleem zit hem eerder boven, dus opletten voor de regenpijpen en ook 2 à 3 keer per jaar controleren dat ze niet onder de pannen of dakgoot kruipt, ze duwt de pannen en al omhoog.

Maar het is zooooo een mooie plant met een lekker geurtje !!!!
Waar we nu wonen gaan we er ook planten, ik heb al een witte en nu moet ik nog een blauwe hebben, maar ik ga hem niet meer tegen een gebouw zetten maar op een pergola, zo kan ze haar gangen gaan

Koop ééntje in bloei, want anders riskeer je 8 jaar te moeten wachten tegen dat ze wilt bloeien.
Het zou een gezaaide kunnen zijn.
maandag 10 november 2008 - 07:32
printemps

Printemps

hallo

bedankt voor de antwoorden
heb er al 2 blauwe gekocht,beide geént,aan de eerste stonden nog geen bloemen aan
maar de andere wel,was niet van plan een tweede te kopen maar die geurde zo lekker dat ik de
volgende dag terug gereden ben naar die kleine tuinbeurs

maar zou de entplaats ook een beetje onder de grond mogen ??

mvg
an
woensdag 12 november 2008 - 10:44
iecee

Iecee

als je de entplaats onder de grond zet kan je niet meer zien of de uitlopers van de entplant zijn of van de ent
woensdag 12 november 2008 - 12:14
printemps

Printemps

juist

dat was ik even vergeten
maar als ik alles onderaan alles wegsnoei kan het dan wel ??

mvg
an
donderdag 13 november 2008 - 14:35
iecee

Iecee

ik denk van wel

ik weet niet of er verschil in uitzicht is tussen uitlopers van de onderstam of de ent zoals bij veel andere geente heesters waar je het gemakkelijk bij kan zien.
groet inge
donderdag 13 november 2008 - 14:47
annis

Annis

Plaats de ent een stukje boven de grond, alles wat in de toekomst onder de ent groeit zijn wilde scheuten en die moeten meteen weggehaald worden. Let wel, de hoofdscheut nooit onder de ent afknippen.


donderdag 13 november 2008 - 18:50
bartos

Tekst aangepast

Bartos

ik heb bij mijn aangekocht huis (helaas)de hele tuin moeten afgraven met een kraan, de hele tuin was overwoekert door blauwe regen, nergens kreeg je een spade in de grond,,de hoofdstam was 15 cm in diameter hij had door heel de tuin natuurlijk ook andere wortelpunten hij zat tot over het dak vd buur en tot in de kruin van een beuk met wel Tien armen. de tuin is 15 meter op 10 en overal was blauwe regen aanwezig. het huis is van 1963 en waarschijnlijk is de blauwe regen er altijd geweest.
de tuin is vooraan 50CM afgegraven en achteraan 30 en nog steeds kwamen we wortels tegen , ik hoop dat hij wegblijft!
ik heb in mijn vorig huis ook een blauwe regen gehad , je moet erg van snoeien houden ergens hoog tegen een gevel of gigantisch veel plaats hebben, en van een oerwoud look houden.
kiwi klimmers zijn ook sterke groeiers, beide maken scheuten van wel meer dan drie meter lang,,niet 1 maar tientallen afhankelijk van de leeftijd vd plant. en het lijkt dat als je snoeeit dat ze harder hun best doen om terug te komen.

zoals ik en anderen hier al zeggen, jee moet veel tijd uitrekken om je blauwe regen te beheersen,,,2 keer per jaar je dak op ,,,,en als je het eens langer uitstelt hangt hij reeds te vast om er gaan aan te trekken zonder dakschade,,,kruipt ook overal naar binnen, 2MM opening is voldoende.

het is natuurlijk een prachtplant, zowel het opkomend groen als de bladvorm en de bloemen, maar elke medaille heeft een keerzijde.
zondag 30 november 2008 - 08:53
LucDP

LucDP

Dag iedereen
Kan er mij iemand een foto opsturen van een blauwe regen.
AUB
Groetjes Luc
[email protected]
dinsdag 23 december 2008 - 09:53
printemps

Printemps

hallo

bij 'tuinaanleg en onderhoud' staat er een mooie foto
van Brrr met het onderwerp 'kapvergunningen'

mvg
an
dinsdag 23 december 2008 - 16:53
Esem

Esem

Ik ga volledig mee met minouke,onder de grond zal er geen probleem zijn,heti s al wat bover de grond staat dat problemen kan geven,een regenpijp is zo verwoest door de liaanachtige klimranken,zelf een houten contructie is na enkele jaren verwoest.

Als je hem tegen een muur wil doen klimmen zorg er dan voor dat de constructie stevig gemaakt is,of ook hier wringt hij alles stuk,snoei met regelmaat van de klok je wisteria zodat je hem in de hand kan houden.
donderdag 25 december 2008 - 00:01
minouke

Minouke

Luc,

Prachtig foto's op ons eigen plantengids, kijk maar... gewoon klikken op 'Wisteria'
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?actie=zoek&alfa=w
vrijdag 26 december 2008 - 07:36
Marieke777

Tekst aangepast

Marieke777

Ik snoei mijn witte regen elk jaar helemaal terug tot de stam, anders klimt -ie ook in mijn fruitboompjes.
Ook moet ik natuurlijk mijn schutting beschermen.
woensdag 2 augustus 2023 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon