menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera Helix klimop als afsluiting

Ga naar meest recente reactie

Helix

Helix

Ik zou graag als groene afsluiting een muur maken van klimop op draadafsluiting met bovenbalk.
Dit met verschillende rassen door elkaar (mooie kleur, tekening,etc...).

Hedera Helix
Hedera Helix"Deltoidea"
Hedera Helix"Woerner"
Hedera Heix"Goldheart"
Hedera Helix"GoldSchild"
Kleine wingerd.

bijkomende info : rond 11:00 Hr en 13:00 Hr Zon anders schaduw. Regen kan er steeds goed aan.

Is dit mogelijk (sterkte van ras onderling,etc...) en eventuele tips voor aanplanting zijn steeds welkom.

Tx
vrijdag 8 augustus 2008 - 12:43
Adrienne

Adrienne

Beste Helix,
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat klimop betreft ben ik geen goede raadgever.
Ik heb ze zelf verwijderd omdat ze nogal fel zijn.
Woekeren hier nogal !!!
Succes !!!
vrijdag 8 augustus 2008 - 15:33
printemps

Printemps

hallo

ik heb de onze ook uitgedaan
wegens niezen op het stof dat op de steeljes zit
alsook jeukende ogen

mvg
an
vrijdag 8 augustus 2008 - 18:22
Helix

Helix

Dag printemps en ( Adrienne ook natuurlijk) ,

Bedankt voor de tip,...
Printemps heb jij dan een ras geplant?
vrijdag 8 augustus 2008 - 19:22
LOBU

LOBU

De Ierse klimop Hedera helix 'Hibernica' is de beste om hagen mee te beplanten. de plantjes dicht genoeg bij elkaar planten (min.5, liefst 7 per lopende meter), zo dicht mogelijk tegen de draadafsluiting planten, lichtjes gekanteld naar de afsluiting en meteen onderaan beginnen invlechten. Best niet recht omhoog invlechten maar schuin omhoog en door elkaar. (planten die verder van de draad geplant en onderaan niet ingevlochten zijn hebben de neiging om achteraf onderaan 'uit te zakken' waarbij de hoofdscheut in een boogje verder wegsteekt van de draad en bij deftige, korte snoei de kans groot is dat je deze hoofdscheuten mee doorsnoeit met dode takken tot gevolg!)
Snoeien doe je rigoureus en telkens wanneer de scheuten meer dan 30cm lang zijn en beginnen door te hangen. Van onder naar boven snoeien zodat deze afhangende scheuten volledig verwijderd worden, zo blijft de klimophaag dun, mooi groen van onder tot boven en gezond en zal ze niet snel omwaaien.
Klimopdraad is geen ideale haag, maar soms de enige oplossing (wanneer te weinig ruimte voor een echte haag).
Gekleurde varieteiten groeien minder sterk en verbranden sneller dan de gewone vorm, in combinatie met gewone klimop zal deze de 'kleurlingen' wegconcurreren.
PS klimop staat niet graag op natte plekken of op dichtgeklonken of vastgereden grond. (Bij oprit boordstenen gebruiken)
vrijdag 8 augustus 2008 - 22:22
printemps

Printemps

hallo

Helix
nee die stond hier al enweet niet welke soort het was
maar telkens ik eraan snoeide had ik jeukende ogen en niesbuien
heb dan samen met buurvrouw alles uitgedaan
(is niet die buurvrouw van andere topics van mij)

mvg
an
zaterdag 9 augustus 2008 - 14:20
Helix

Helix

Bedankt LOBU,

Zeer interessant. Na je uitleg ga ik toch voor 1 ras kiezen. ( voor die Ierse soort ga nog opzoeking werk leveren).

Hebt u enig idee in combinatie met (kleine) wingerd om er dan toch het rode kleur in te krijgen.

Tx
zaterdag 9 augustus 2008 - 19:13
LOBU

LOBU

Wat is kleine wingerd?
Ik zou wel durven een paar Parthenocissus quinquefolia mee in de haag te planten, maar misschien de klimop eerst wat voorsprong geven (tot hij in het bovenste kwart van de afsluiting groeit en onderaan al vrij dicht staat)
zaterdag 9 augustus 2008 - 22:48
Helix

Helix

Ik had ergens gelezen van "Kleine wingerd". Maar dit blijkt een straat naam tezijn in Nijmegen.

Mar ik had ook de "wilde wingerd = Parthenocissus quinquefolia" (= gewoon ter info) in gedachte.

LOBU ik ga je tip proberen. Ik zal de vooruitgang laten weten.

Andere tips zijn altijd welkom.

Tx
maandag 11 augustus 2008 - 08:57
LOBU

LOBU

De 'gewone' wilde wingerd is Parthenocissus tricuspidata. Om tussen andere planten in te laten groeien vind ik de vijfbladige (P. quinquefolia) wat eleganter, vandaar...

succes met de haag, maar met zo'n nickname kan dat niet fout gaan Helix!
maandag 11 augustus 2008 - 12:44
Rik26

Rik26

Wij hebben voor onze tuin een hedera gekocht via een webwinkel. Was even spannend omdat we zoiets normaal niet online kopen maar uiteindelijk zijn we erg tevreden over de kwaliteit. De prijs was een stuk scherper dan bij een tuincentrum.
De website was http://hederawinkel.nl
donderdag 27 juli 2017 - 15:24
Rik26

Rik26

De link werkte niet.
donderdag 27 juli 2017 - 15:27
Rik26
donderdag 27 juli 2017 - 15:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon