menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten of klimstruiken met eetbare bessen

Ga naar meest recente reactie

Haile

Haile

Hallo,

Wij hebben bij ons een kale muur die perfect kan diejen voor klimplanten.
Nu is mijn vraag of er klimplanten zijn, die bessen ofzo hebben die eetbaar zijn.

Alvast bedankt,
Haile
donderdag 7 augustus 2008 - 11:37
xerofyt

Xerofyt

Blijkbaar zijn er meer giftige dan eetbare bessen bij klimplanten. Bij de heesters heb je dan meer keuze aan eetbare vruchtjes: Gele kornoelje, Krentenboompje, Bosbes, Moerbei, Arbutus, Vlier.......
Als ik mocht kiezen zou ik eerder gaan voor de Minikiwi (Actinidia arguta). Hij is bovendien winterhard.
Maar niet vergeten dat je ook een mannelijke plant nodig hebt voor de bestuiving.
En al eens aan druiven gedacht? Bv. Vroege van der Laan (wit) en Boskoop Glory (blauw).
Iets apart is de Blauwe honingbes en de Passievrucht.
Laat ons maar weten wat je keuze uiteindelijk geworden is. Succes!

Beste groeten,
Xerofyt
donderdag 7 augustus 2008 - 13:57
Haile

Haile

Hahahaha, je maakt he me moeilijk

Die kiwis zeggen me wel iets, mijn vriendin is er dol op.
Direct onze beste vriend google eens op afsturen.

Of als jij me hieromtrent ook nog wat extra info kan geven


Greets,
Haile
donderdag 7 augustus 2008 - 14:11
LOBU

LOBU

Zoals xerofyt reeds voorstelde is Actinidia arguta en meer bepaald Actinidia arguta 'Issai' een zeer goede keuze, deze is namelijk éénhuizig (mannelijke en vrouwelijke bloemen aan dezelfde plant) en zelfbestuivend, wordt niet te groot en draagt meteen al vruchten.
Wanneer je de ruimte hebt is een tweede (vrouwelijke) plant een goed idee, omdat de A. arguta 'Issai' een uitstekende bestuiver is en dus deze tweede plant ook overvloedig vruchten zal doen dragen, hier heb je dan de vrije keuze welke Actinidia je er nog bij wil zetten (Actinidia arguta 'Ken's Red' heeft bv rode vruchten!),

succes
donderdag 7 augustus 2008 - 15:00
xerofyt

Xerofyt

In mijn berichtje van daarnet heb ik ook de Arbutus (Aardbeiboom) vermeld. Omdat ik niets weet omtrent de smaak van die vruchten, ben ik dan ook maar gaan googlen. Hierbij een kleine bloemlezing: zoetzuur, tussen peer en banaan, bitterig, niet veel smaak, bananensmaak, aangename smaak, zurig, niet erg lekker, smaak is tropisch en prettig uniek, flauwe smaak, enz. Slechts één iemand schrijft "niet eetbaar". En dan deze: De vruchten zijn eetbaar, maar soms wat zuur. Ze hebben de meeste smaak wanneer ze nog niet helemaal rijp maar oranje zijn. Zodra ze helemaal donkerrood zijn wordt de smaak meliger.
Maar...... pikant detail: volgens een Koninklijk Besluit van 29 augustus 1997 staat de Arbutus op lijst 1: "Planten die niet als of in voedingsmiddelen mogen gebruikt worden". Het is maar dat je het weet!

Groet,
Xerofyt
donderdag 7 augustus 2008 - 18:27
LOBU

LOBU

Ik heb in Engeland wel eens de rijpe vruchten van een Arbutus unedo geproefd en kon er niet echt wild van worden (idd melig). Ik heb ze echter ook ooit op restaurant gegeten (nagevraagd en kwamen uit blik) en toen waren ze inderdaad zoetzuur tussen peer en banaan, maar nog niet enorm spectaculair. Wel een mooie plant! (tot hij ongeveer een meter à anderhalve meter hoog is 's winters best beschermen tegen strenge vorst) Perfect voor een zonnige omsloten (stads)tuin.
donderdag 7 augustus 2008 - 19:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Arbutus is geen klimmer en heeft een struikvorm.
Te leiden is bv wel ok een perzik maar ook japanse wijnbes. Heel lekker.
donderdag 7 augustus 2008 - 21:55
LOBU

LOBU

Arbutus staat inderdaad in het lijstje heesters van Xerofyt

Leifruit is een mooi alternatief, de planten dan wel voldoende van de muur weg planten (20-30cm, eventueel aanbinden aan een latwerk wat je op deze afstand aan de muur kan bevestigen) zodat er genoeg ventilatie blijft zodat schimmels minder kans krijgen.
donderdag 7 augustus 2008 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon