menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelsienstruikje

Ga naar meest recente reactie

scorpio

Scorpio

Beste,
Onlangs heb ik een appelsienplantje aangeschaft dat nu flink aan het groeien is, er komen aan de takjes echter scherpe doornen, is dit normaal ?
Het plantje heeft wel enkele bloesems gegeven echter geen vruchtbeginsels.

vriendelijke groeten.

Scorpio
zondag 6 augustus 2006 - 08:29
Tine

Tine

Dat een citrusplant doornen krijgt is normaal. Sommige hebben zelfs doornen van wel 5 cm lang.
Dat er nu nog geen vruchtbeginsels zijn komt waarschijnlijk doordat de plant nog jong is en in bloei getrokken is bij de kweker. Volgend jaar zal het misschien beter gaan.

Tine.
zondag 6 augustus 2006 - 20:24
Fons

Fons

Ie het een geente sinaasappelboompje, sooms worden zaailingen van poncerius trifoliata lid van citrusfamilie aangeboden deze kunnen lange doornen hebben.

Groetjes Fons.
zondag 6 augustus 2006 - 22:47
scorpio

Scorpio

Dank U voor het snelle antwoord,

Ik wist niet dat citrussen doornen hadden, volgend keer dat ik in Zuid-Europa ben ga ik van nabij een volwassen sinaasappelboom bekijken, het was me nooit opgevallen dat deze doornen droegen.

Het is een niet-geent plantje, is het correct dat een citrus zijn blaadjes gemakkelijk laat vallen door ijzertekort ? Ik heb hiervoor enkele verroeste nagels in de potgrond gestoken, misschien naief van mij hoor... maar toch.

Vriendelijke groeten,
Scorpio
zondag 6 augustus 2006 - 23:08
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
ik heb er een paar proberen zaaien en ze zijn uitgekomen !!!!!!!!!!!
ben er blij mee oor !!!
hier wat een foto of 2: [afbeelding verwijderd niet-https]
maar de vraag is :
[afbeelding verwijderd niet-https]
wat moet ik doen als het kiempje tot aan t plastick groeit ?? (nu doe ik er een plastickje op)
groetjes !!
xxx
nathalie
donderdag 8 maart 2007 - 16:32
ben45

Ben45

Nathalie,

Maak in het plastic een kleine opening die daarna geleidelijk groter gemaakt wordt en uiteindelijk helemaal verwijderd wordt om ze zo aan de "andere lucht" te laten wennen.
Of er vruchten aankomen? Dat is de vraag. Het kan wel 6-20 jaar duren vooraleer er iets aan komt, als er al vrucht aan komt.
Bij zaailingen komen wel altijd grotere doornen als bij gestekte of geënte planten. Tegen de tijd dat de plant vruchten gaat dragen worden de nieuwe doornen bij gezaaide planten kleiner.

Groetjes, Ben.
vrijdag 9 maart 2007 - 11:09
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

bedankt voor het antwoord
je kent er blijkbaar wat van !!

maar een vraagje:
zien ze er een beetje goed uit ??
moet ik iets speciaals doen met die doornen ??
is roeste nagels in de aarde doen , als de bladeren geel beginnen te zien, goed ??
kan je ook citroen zaaien ? ???
groetjes !!!!
xxx
nathalie
vrijdag 9 maart 2007 - 16:13
ben45

Ben45

Nathalie,

Met die doornen hoef je verder niets te doen. Er zijn maar 2 of 3 citrusvarïeteiten bekend zonder doornen. Alle duizenden andere hebben allemaal doornen.
Citroen is ook te zaaien, maar of / wanneer en wat er precies na al die jaren aan komt is de vraag.
Bloedsinaasappels zijn zaadvast en daar komt dan ook na zoveel jaren dezelfde vrucht terug.

Roestige spijkers hebben weinig nut. Beter is om een goede bemesting te geven als de plantjes wat groter zijn en te zorgen dat ze in een luchtige grove potgrond staan die afwisselend droog-nat is. Teveel en te lang nat geeft meestal gele bladeren. Dan kunnen namelijk geen voedingsstoffen opgenomen worden.

Groetjes, Ben.
vrijdag 9 maart 2007 - 19:05
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

heel erg bedankt !!!!
je ben juist gelijk een expert in zo van die citrusdingen !!!!!!!
dus van bloedsinaasappels kan je het meeste verwachten dat er dezelfde vrucht van komt ??
en neem nu dat mn kiempjes groeien en bloeien na een aantal jaar, wat moet ik dan doen voor de bevruchting ??
groetjes !!!!!!!
xxx
nathalie
vrijdag 9 maart 2007 - 20:12
ben45

Ben45

Nathalie,

Voor de bevruchting hoef je helemaal niets te doen!
Citrus is zelfbestuivend. Je hoort heel veel verhalen van bestuiven met kwastjes en zo.
Allemaal niet nodig. De natuur zorgt er zelf voor.

Groetjes, Ben.
vrijdag 9 maart 2007 - 21:29
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi, heel erg bedankt voor je reactie !!!!!!!!!!!
maar zijn er nog andere citrusdingen die je uit een zaadje kan kweken ??? (behalve sinaasappel,citroen en bloedappelsien)
en weet jij misschien iets van katoenplanten ??? (wie weet )
groetjes !!!!!
xxx
nathalie
zaterdag 10 maart 2007 - 08:41
ben45

Ben45

Nathalie,

Zelf zaai ik ieder jaar Poncirus trifoliata een plant van een ander geslacht van de groep citrus. Deze zaailingen gebruik ik dan daarna, als het stammetje dik genoeg is, om er "goede" enten op te zetten. Deze Poncirus heeft namelijk goede wortels die het in ons klimaat goed doen. Zo zijn heel veel citrusplanten op Poncirus trifoliata geënt.
Je kunt de plant ook vrij in de tuin zetten, maar er komen heel grote scherpe stekels aan tot wel zo'n
7 cm groot. Hij kan in de vollegrond tot -25 graden hebben. Hij wordt wel een 3 - 4 meter hoog.
Een variëteit van deze plant is Poncirus trifoliata Flying Dragon. Die blijft de helft kleiner, is veel sierlijker en alle takken en doorns zijn gebogen. Deze kan ook -25 graden hebben. Het is alleen heel moeilijk om aan zaad van deze Flying Dragon te komen.
De vruchten van Poncirus lijken kleine gele citroentjes als ze rijp zijn. Ze zijn niet te genieten om het zo maar eens te zeggen.
Verder zaai ik elk jaar zaden van de bittersinaasappel: Citrus aurantium. Dat zijn de bomen die je vaak in Spanje en zuid Frankrijk in straten en parken ziet staan. De vruchten daarvan worden, hoe gek het ook klinkt, gebruikt voor de Engelse marmelade. Ook deze gezaaide planten gebruik ik als onderstam. De planten die hierop geënt worden groeien vaak harder dan die geënt zijn op Poncirus.

Katoenplanten heb ik toevallig ook al enkele keren gezaaid. Dat gaat heel gemakkelijk. Wel moet je ze op tijd een grotere pot geven en aanbinden aan een stok. Ook moeten ze warm gehouden worden bij voldoede licht. Dat kan ook in de huiskamer op een lichte plek Zorg voor voldoende voeding. Een nadeel is dat ze bij droge lucht snel last hebben van spint. Op tijd spuiten met een middel daartegen helpt goed. Er komen ook heel gemakkelijk pluizen katoen aan.

Groetjes, Ben.
zaterdag 10 maart 2007 - 16:41
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ideaaal!!!
je ben een superkenner !!!!!!!!
merci voor het antwoord !!!!!!!!!
echt waar , heel erg bedankt !
Ik wist dat allemaal niet.
Waar zou ik het zaad van Poncirus trifoliata en misschien Poncirus trifoliata Flying Dragon kunnen krijgen ??
en katoenzaadjes ??
groetjes !!!
xxx
nathalie
zaterdag 10 maart 2007 - 17:33
ben45

Ben45

Nathalie,

Van Poncirus trifoliata kan ik wel wat zaadjes opsturen.

Groetjes, Ben.
zaterdag 10 maart 2007 - 19:26
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

merci!!!!!!
maar hoe ga je dat tot hier krijgen ???
en ik weet nog niet hoe ik die zaadjes en wanneeer ik die zaadjes moet zaaien.
en hoe moet ik enten ??
groetjes !!!
xxx
nathalie
zondag 11 maart 2007 - 08:11
ben45

Ben45

Nathalie,

Als er bij jou geen post komt is er een probleem.
Dan gaat het over, want ik kom ze niet brengen.

Groetjes, Ben.
zondag 11 maart 2007 - 19:10
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

????
dat laatste zinnetje snap ik niet echt
maar moet je mijn adres niet eerst hebben voor je het kan opsturen ??
groetjes !!!!!
nathalie
dinsdag 13 maart 2007 - 16:19
ben45

Ben45

Nathalie,

Inderdaad is daarvoor je adres nodig. Dat is ook wat ik daarmee bedoelde.

Groetjes, Ben.
woensdag 14 maart 2007 - 09:40
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ah ok
sorry !!!!
ik stuur het op via een mailtje !!!
doei!!
xxx
nathalie
woensdag 14 maart 2007 - 12:28
ben45

Ben45

Nathalie,

De zaden komen er aan.

Liefst zo snel mogelijk uitzaaien, want de zaden blijven niet kiemkrachtig.
In een plastic potje met plastic zakje eroverheen, of in een kweekbakje. Beschermen tegen directe zon. Wel warme bodem: b.v vensterbank boven verwarming.
Diepte in het zaaimedium: de lengte van de zaden is voldoende.
Niet te nat houden, daar de zaden anders wegrotten.

Potgrond:
= fijne potgrond (of zaaigrond) gebruiken met daar doorheen gemengd metselzand in de verhouding van 1 : 1.

Groetjes, Ben.
woensdag 14 maart 2007 - 22:06
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ok zal ik doen , ik zal dan eens een foto trekken van een soort miniserre dat ik gekregen heb : ik ben van plan ze daarin dan te zaaien hé
en als er iets uitkomt laat ik het zeeekeer weten hé
doei !!!!!
xxx
nathalie
xxx
donderdag 15 maart 2007 - 16:15
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi ben ,
ik heb de zaadjes goed ontvangen : heel erg bedankt
maar ik heb juist eenn vraagje: hoe lang mag dat blijven liggen (die zaadjes) ongeveer ????
want ik heb juist exames en je kent dat hé die mama's (!!)
en wil je soms wat pompoen ,meloen, hibiscus,paprikazaad hebben je moet het maar zeggen hé
dan stuur ik het meteen op
groetjes !!!!!!
xxx
nathalie
maandag 19 maart 2007 - 12:38
ben45

Ben45

Dag Nathalie,

Enkele weekjes kan nog wel.
Netjes aangeboden van het sturen van zaad, maar ik ben vooral met citrus bezig en de beschikbare ruimte is ook niet oneindig, zodat keuzes gemaakt moeten worden.
In ieder geval veel succes met de examens en daarna met het zaaien.

Groetjes, Ben.
maandag 19 maart 2007 - 14:47
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ok dan
maar als ik iets moet doen moet je het maar zeggen hé
ben je dan echt alleeen maar in citrusdingen geïnterreseerd ?? of ook gewoon in tropische planten ??
groetjes !!!!!!
xxx
nathalie
maandag 19 maart 2007 - 16:10
ben45

Ben45

Nathalie,

De hoofdmoot is citrus en dan in al zijn facetten: planten zelf, vermeerderen, gebruik, literatuur van nu en vroeger etc. Ook er proberen achter te komen wanneer citrus voor het eerst in België aanwezig was. Ben al wat te weten gekomen van 1504 en 1508, maar wil daar eigenlijk nog meer van weten. Alleen is de vraag waar nog iets te lezen valt.
Verder heb ik een agaven-verzameling van zo'n 100 verschillende, maar vooral de kleinere soorten.
Ook nog wat subtropische planten zoals strelitzia, granaatappel, laurier, olijf, agapanthus en mimosa.

Groetjes, Ben.
maandag 19 maart 2007 - 20:13
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
ah ik vind die ook wel interessant : ik heb zelf een agapanthus en een laurier .
ik wist eerst niet wat een granaatappel was (nu denk ik wel ) maar ik heb het dus opgezocht en het lijkt mij een zeer leuke plant om te hebben
juist nog een vraagje over die granaatappel :
zijn ze eetbaar???? (want op sommige sites zeggen ze dat het een frisse smaak heeft dus ...)
kan je ze vermeerderen uit zaaden van die granaatappel ???
en ook nog een vraagje van die agapanthus :
ik heb er zelf 1 ==> kan je die vermeerderen uit zaad ??
zo ja ==> hoe dan ??
groetjes !!!!!!!!
xxx-xxx
nathalie
dinsdag 20 maart 2007 - 11:58
ben45

Ben45

Nathalie,

Granaatappel is te eten, maar de vele pitjes is natuurlijk geen succes. Eigenlijk wordt hij voor de bereiding van de echte grenadine gebruikt.
De kleine "nana" is meer voor de sier.
Beiden zijn te zaaien. Duurt echter wel lang vooraleer je een mooie plant hebt.
Stekken gaat ook goed en dan heb je sneller een grotere plant.

Agapanthus is gemakkelijk te zaaien. Alleen weet je nooit precies wat voor variëteit er terug komt als het zaad is van een plant, waarbij in de buurt ook andere agapanthussen staan.
Zo heb ik zelf meegemaakt dat uit zaad van een blauwe ook witbloeiende te voorschijn kwamen.
Maar het gaat gemakkelijk en geeft mooie planten, als je tenminste de slapste planten weggooit. (waarvan de bloemstengels snel naar de grond gaan hangen).

Groetjes, Ben.
dinsdag 20 maart 2007 - 19:01
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
bedankt voor al die info ( heb weer wat bijgeleerd )
maar kan je die granaatappel in de gewonde winkel verkrijgen ???
en daar dan zaad uit nemen om te zaaien ???
groetjes !!!
xxx
nathalie
woensdag 21 maart 2007 - 11:33
ben45

Ben45

Nathalie,

Dat is inderdaad mogelijk.

Groetjes, Ben.
donderdag 22 maart 2007 - 17:50
nathalieschouppe

Tekst aangepast

Nathalieschouppe

leuk ,
ik ga als ik nog eens in de winkel kom zekker eens goed kijken
en ik heb nog een vraagje over die zaadjes : (ik ga ze waarschijnlijk dit weekend zaaien)
maar wanneer moet ik mijn sinnaasappel plantje daar dan op enten
en hoe moet ik dat doen ??
is dat gewoon bijde afsnijden en het 1 op het andere zetten ??
en ook nog een vraagje van die agapanthus : welk kleur heb jij?? ik heb een witte en eeen blauwe en ik ga er dit jaar zaden van proberen oogsten : als je er wat moet hebben moet je het maar zeggen hé !!
groetjes !!!
xxx
nathalie
donderdag 22 maart 2007 - 19:21
ben45

Ben45

Nathalie,

Dat enten kan als de onderstam ongeveer potlooddik is.
Dat kan op verschillende manieren. Ent en onderstam beiden even schuin afsnijden en een bandje eromheen. Of een spleetent. Of....etc. Maar hoe precies verder is straks als het zover is beter uit te leggen.
Van de agapanthus ben ik eigenlijk nog op zoek naar mini-vormen.

Groetjes, Ben.
donderdag 22 maart 2007 - 20:12
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
ik heb het opgezocht op het internet en het zijn inderdaad mooie planten (schattig als ze zo klein zijn).
deze heb ik niet dus ik kan je niet helpen
sorry daarvoor !!!!
groetjes
xxx
nathalie
vrijdag 23 maart 2007 - 11:43
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!!
het is om te zeggen dat ik die onderstammen voor het sinaasappelplantje vandaag of morgen ga zaaien !!!
kga er zeker een foto van trekken !!!!
(ik ga de zaadjes toch niet in het mini-serretje zaaien want het mini-serretje zit al vol )
groetjes !!!!!
xxx-xxx-xxx
nathalie
zaterdag 24 maart 2007 - 12:14
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hooiii!!!!
ik heb foto's van m'n onderstamzaaisel !!!
(zie foto's)

keb nog juist een vraagje : hoelang duurt het tot die onderstam potlooddik is ??
en moet je sinaasappelplantje (uit zaad) dan ook zo dik zijn of niet ???


[afbeelding verwijderd niet-https]




[afbeelding verwijderd niet-https]


groetjes !!!!
xxx
Nathalie
dinsdag 27 maart 2007 - 19:08
ben45

Ben45

Nathalie,

Ziet er keurig uit.
De grond niet al te nat houden, gewoon een beetje vochtig.
Op tijd even luchten om schimmelvorming te voorkomen. Vocht dan van plastic afhalen. Potjes niet in directe zon zetten.

Potlooddik kan na 2 à 3 jaar onder gunstige omstandigheden.

Het beste is als beiden even dik zijn.
Tegen die tijd kan ik wel een ent van een goedragende sinaassappel opsturen.

Succes, Groetjes, Ben.
dinsdag 27 maart 2007 - 21:50
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
dat luchten moet je dat vaak doen ???
want er zitten gaatjes in het plastick
is dat ook goed of moet het luchten ook enkele keren gedaan worden ??
groetjes !!!!
xxx
Nathalie
woensdag 28 maart 2007 - 17:07
ben45

Ben45

Nathalie,

Ik zou ook op tijd heel even luchten (bv. 1x per dag) terwijl het plastic droog gemaakt wordt.
Dat is zeker belangrijk als de jonge plantjes boven komen. Anders zouden ze door het steeds aanwezige condens gemakkelijk kunnen gaan rotten.

Groetjes, Ben.
woensdag 28 maart 2007 - 21:44
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

ok
en zijn er anders nog verzorgtips van hoe ik ze het best verzorg ??
groetjes !!!!!
xxx
Nathalie
donderdag 29 maart 2007 - 08:30
ben45

Ben45

Nathalie,

Als de plantjes opkomen er voldoende tegen praten: wat wij uitademen gebruikt de plant weer om er zuurstof van te maken. Dus kletsen maar.
Succes, Ben.
donderdag 29 maart 2007 - 17:46
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
tis daarom da mijn andere planten allemaal eel goe groeien !!!!!!!
mn papa zegt dakk een kletskous ben

groetjes !!!!
xxx
Nathalie
donderdag 29 maart 2007 - 19:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon