menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa probleem

Ga naar meest recente reactie

rocky_54

Tekst aangepast

Rocky_54



Mijn probleem met de Catalpa in mijn tuin is het volgende:
Bot steeds later uit, dit jaar half juli; had vorig seizoen last van een soort schimmel. Vanwege het feit dat er half juni geen blad zichtbaar werd heb ik hem drastisch ingesnoeid. Hij schoot eind juni uit met takken met groot blad en onlangs schoten enkele ingekorte takken uit, met de oorspronkelijke bladvorm (klein)!

Ik neem aan, dat de takken met groot blad de oorspronkelijke soort is, waarop geent is.

Indien iemand hierover een en ander kan vertellen, zal ik daar zeer dankbaar voor zijn.



[mail][email protected][/mail]

zaterdag 22 juli 2006 - 09:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ben bang, dat je te maken hebt met de verwelkingsziekte. Steeds meer houtvaten zullen versopt raken door de schimmel.
zondag 23 juli 2006 - 08:55
sugar

Sugar

Ik ben bang, dat je te maken hebt met de verwelkingsziekte. Steeds meer houtvaten zullen versopt raken door de schimmel.


Yup en afhankelijk van bron tot bron kan je er niets tegen beginnen of het toch wel behandelen

Hier http://www.neerlandstuin.nl/bomen/trompet.html vind je een bahandelingsstrategie, ik heb ook eens ergens gelezen dat een aftreksel van mos zou helpen ...
zondag 23 juli 2006 - 10:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Aan verwelkingsziekte op zich is niet veel te doen. Als je op die plaats weer zo'n boom zou willen zetten, dan moet er veel grond uitgegraven worden en nieuwe erin gebracht, dus zou men beter voor iets anders kunnen kiezen.
zondag 23 juli 2006 - 13:10
WiPe

WiPe

, dus zou men beter voor iets anders kunnen kiezen.


Waar had je dan aan gedacht?
zondag 23 juli 2006 - 13:24
rocky_54

Rocky_54

Bedankt voor de commentaren; de verwelkingsziekte, ik had daar al eerder van gehoord. Echter, wat mij meer verbaast zijn de scheuten die van de onderstam uitschieten, vol met schitterend, groot en fridsgroen blad (ondanks de warmte)! Dat heeft bij de gedachte doen opkomen de ent af te zagen en te kijken hoe de scheuten zich verder ontwikkelen. Zijn dit scheuten van de oorspronkelijke boom (entstam)? Mocht dit zo zijn, dan kunnen de scheuten tot flinke exemplaren uitgroeien, meen ik.
zondag 23 juli 2006 - 15:33
deHaan

DeHaan

Die scheuten kan je ook knotten op de gewenste hoogte.
Maar als de plant ziek is, is het einde oefening.
zondag 23 juli 2006 - 15:48
rocky_54

Rocky_54

Bedankt voor de tip; voorlopig zijn het mooie, stevige scheuten met en prachtig groen blad.
zondag 23 juli 2006 - 19:45
WiPe

WiPe

Als het om een geënte vorm gaat zijn die onderste scheuten hoogstwaarschijnlijk opslag van de onderstam. Maar de grootte van het blad geeft geen enkele aanwijzing daaromtrent. Doordat de boom deels afgestorven is, gaat de boom het verlies aan bladmassa proberen te compenseren door zo snel mogelijk nieuwe scheuten te maken. aan die nieuwe scheuten komt dan automatisch groter blad. De volgende jaren zal het blad opnieuw de normale grootte hebben.
Hetzelfde fenomeen zie je tenandere bij bomen die geknot worden. Die krijgen ook groter blad nadat ze geknot zijn geweest.
maandag 24 juli 2006 - 11:59
jp

Jp

Anna Palowna in struikvorm gesnoeid, geeft ook zeer groot blad.
maandag 24 juli 2006 - 21:32
Markie

Markie

Een verkoper in een tuincenter beweerde dat die verwelkingsziekte enkel voorkomt bij de geënte versie van de catalpa, en dus NIET bij de wilde vorm. Kan iemand dat bevestigen?

Groeten, Mark.
woensdag 26 juli 2006 - 16:04
WiPe

WiPe

Onzin, Vertticillium is een aantasting van het wortelsetelsel die zich manifesteert in de kruin. Het al dan niet voorkomen heeft dus niks te maken met het feit dat er al dan niet een ent op de onderstam gezet is.
donderdag 27 juli 2006 - 19:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon